Kärlek i mån av snö

Forss, Lina

»Men vilken mysig bok. Den perfekta uppvärmningen inför vinter och jul!« Bokdjungeln Innan OS-medaljören Kate födde barn på en turnébuss var hon världens högst betalda handbollspelare. Reggaestjärnan Rock är en bra människa men en usel pappa, så när Britta ska börja skolan lämnar Kate honom.     Tillbaka i Sverige jobbar Kate på Svenska Akademiens kansli. Hon och Britta bor på idylliska Djurgården, tillsammans med mamma Dollan och ett gäng mostrar som lägger sig i allt. Britta tror på jultomten, för Rock vågar hon inte riktigt tro på. Så Kate gör allt för att hitta en pålitlig jultomte fast vad Kate egentligen behöver är kärlek, omtanke, sex, delat ansvar och någon att lita på året runt.     Barnboksförfattaren Kalle söker kärlek på barer, i triangeldramer och på Tinder. Men eftersom hans värsta mardröm är att välja fel går dejtandet inte så bra. För att ha råd med julklappar...

Charmig, underhållande & gripande!

Men vilken mysig bok. Den perfekta uppvärmningen inför vinter och jul! Den ska absolut läsas nerbäddad i sängen eller uppkrupen i soffan med tända ljus tycker jag. Älskar att boken även blandar i riktiga händelser som bland annat rörde svenska akademin efter metoo. Jag känner också lite extra för boken då Sara Danius nämns för den starka kvinna hon var. Jag gillar handlingen eftersom jag upplever den som lättsam och det gör att man läser ut den ganska fort. Jag gillar boken och rekommenderar de som behöver få lite feeling inför jul att läsa den.

Kärlek i mån av snö en kärleksroman som utspelar sig i juletid. Kate är ensamstående mamma till Britta och bor med sin mamma och sina mostrar i ett hus på Djurgården. Kate var tidigare handbollsproffs men jobbar nu på Svenska Akademiens kansli. Kate har ett ganska bra liv men saknar kärlek till en man i sitt liv. Barnboksförfattaren Kalle saknar i sin tur en kvinna och letar överallt. En dag korsas deras vägar.
Boken skildrar samhället i Sverige för ett par år sedan efter Metoo briserat och när skandalerna på Svenska Akademien sker och Sverige står utan regering. Författaren lyckas få in det naturligt in i berättelsen om Kate och Kalle. Det är trevligt att läsa om Kate och Kalle men det känns som berättelsen inte riktigt tar fart. Det puttrar på lite lagom genom hela berättelsen utan någon större dramatik. Jag hade önskat lite större känslor, mer drama, mer sex, ja lite mer av allt som i böckerna jag läst innan av författaren. Men det går inte att sticka under stol med att det är underhållande att hänga med i Kates liv med dottern och alla charmiga mostrar runtomkring. Boken är ganska kort, bara 254 sidor och otroligt lättläst vilket gör att det går fort att läsa boken. Omslaget i lila och guld designat av Emma Graves är fantastiskt snyggt! Kärlek i mån av snö är en charmig julroman som passar alla som gillar att läsa om jul och kärlek.