Kärlek i mån av snö

Forss, Lina

»Men vilken mysig bok. Den perfekta uppvärmningen inför vinter och jul!« Bokdjungeln Innan OS-medaljören Kate födde barn på en turnébuss var hon världens högst betalda handbollspelare. Reggaestjärnan Rock är en bra människa men en usel pappa, så när Britta ska börja skolan lämnar Kate honom.     Tillbaka i Sverige jobbar Kate på Svenska Akademiens kansli. Hon och Britta bor på idylliska Djurgården, tillsammans med mamma Dollan och ett gäng mostrar som lägger sig i allt. Britta tror på jultomten, för Rock vågar hon inte riktigt tro på. Så Kate gör allt för att hitta en pålitlig jultomte fast vad Kate egentligen behöver är kärlek, omtanke, sex, delat ansvar och någon att lita på, året runt.     Barnboksförfattaren Kalle söker kärlek på barer, i triangeldramer och på Tinder. Men eftersom hans värsta mardröm är att välja fel går dejtandet inte så bra. För att ha råd med julklappar...

Mitt i sommaren slår jag till med en roman som utspelar sig under vinter och juletid. Boken handlar om Kate som numer är en pensionerad före detta OS-medaljör i handboll men är nu tillbaka i Sverige. Idag arbetar Kate på Svenska Akademins kansli. Reggaestjärnan Rock är en bra människa men inte världens bästa pappa så när Britta ska börja skolan lämnar Kate honom. Britta och Kate bor på Djurgården med mamma Dollan och ett antal mostrar som lägger sig i det mesta. Britta tror på jultomten och mamma Kate vill hitta en pålitlig tomte, men hon letar också efter kärlek.
Barnboksförfattaren Kalle söker kärlek på barer och tinder, och detta går väl inte speciellt bra. För att ha råd med julklappar startar han firman Tomteknäck.

Att läsa en julbok mitt i sommaren var väldigt mysigt. Det här var en mysig, charmig bok med inslag av humor. Dock tycker jag att den var lite rörig, jag hade svårt att komma in i boken och saknade drivet - att den skulle ta lite fart. Jag hade lite svårt att hänga med emellanåt. Jag gillar att boken har korta kapitel, den har ett bra språk och omslaget är ju helt fantastiskt. Boken tar också upp delar från samhället när det gäller Metoo rörelsen.

2019-12-30

En charmig kärleksroman som utspelar sig i juletid. Kate är en ensamstående mamma till sin dotter Britta. De bor med Kates mamma och mostrar i ett hus på Djurgården och jobbar på Svenska Akademins kansli. Kate saknar kärlek i sitt annars rätt bra liv. Kalle är en barnboksförfattare som också saknar kärleken och en dag korsas deras väg.

Boken utspelar sig efter metoo har briserat och skandalerna på Svenska akademin sker. Tycker att Lina skildrar det bra och det kommer in naturligt i handlingen.
Det är en charmig och trevlig berättelse som jag får chansen att läsa. Boken är rolig och berättad med värme. Jag tycker att Lina har skrivit en underhållande berättelse, som även är lätt och går snabbt att läsa! Tycker dock att det är en massa personer att hålla resa på och det tar ett tag för mig att komma in i boken, men sedan går den som på räls.

Charmig, underhållande och rolig! Perfekt juldagsläsning!

Charmig, underhållande & gripande!

Bokdjungeln

2019-10-28

Men vilken mysig bok. Den perfekta uppvärmningen inför vinter och jul! Den ska absolut läsas nerbäddad i sängen eller uppkrupen i soffan med tända ljus tycker jag. Älskar att boken även blandar i riktiga händelser som bland annat rörde svenska akademin efter metoo. Jag känner också lite extra för boken då Sara Danius nämns för den starka kvinna hon var. Jag gillar handlingen eftersom jag upplever den som lättsam och det gör att man läser ut den ganska fort. Jag gillar boken och rekommenderar de som behöver få lite feeling inför jul att läsa den.