Kärlek från mumintrollen

Jansson, Tove

Kärleken är tystlåten, kärleken är vild. Kärleken är försiktig, kärleken är modig. Kärlek är att hålla nära, och att släppa iväg. Kärleken är allt. Nu kommer Mumintrollen med en perfekt presentbok till någon du tycker om. Passar till både partner, bästisen, farmor och din lilla favoritunge.

Kärlek från mumintrollen innehåller vackra bilder med en kort och passande text till, alla i kärlekens tecken. Kärlek kan vara allt ifrån trollbindande till att bara komma hem. Snabbläst åt knattarna eller varför inte ge den till muminfrälst käresta. Bilderna är original av Tove Jansson. Urmysig bok.

En väldigt mysig bok som handlar om kärlek. Enkla meningar som kompletteras av mitt-i-prick-illustrationer som förstärker orden.

Kanske inte en bok som man bara läser med barn. Utan även pratar om det.

Jag tycker boken skulle passa bra som en charmig liten present till någon man skulle tycka upp för den är väldigt fin.

Men jag ser även att den kan vara en bra bok att läsa ihop med en handfull fyraåringar på förskolan (kanske med projekt om känslor?) och ha ett boksamtal kring. Vad betyder de olika uppslagen? Vad är egentligen kärlek? Vad är inte kärlek? Det kan man ju såklart göra själv med sitt barn hemma också.

Boken skildrar enbart heterosexuella kärleksrelationer – som kanske inte är så konstigt då det är mestadels(bara?) sådana i muminberättelserna. Men på några uppslag så skildras Mumintrollet och Snusmumriken tillsammans – alltså kärlek mellan dem i form av deras nära vänskap. Även lite andra: ett äventyr när Mumin och Lilla My dyker i havet, att komma hem med hela familjen. Men just med kärleksrelationer är det enbart heterosexuella. Men som sagt, det är ju mumintrollen och baserad på den berättelsen.