Kärlek börjar med mord

Willander, Maja

"En lättsmält deckare som man vågar läsa även när höstmörkret lägger sig, utan risk för mardrömmar. Härliga miljöbeskrivningar gör platsen levande och det känns som om jag gjort ett besök i bygden." Agneta Norrgård"Gillar du pusseldeckare så ska du absolut läsa den här fina deckaren. Det fanns inte en enda tråkig minut i hela boken och spännande från första sidan  till den sista." ninnisskogisar Vera har lyckats dölja både sina små och stora hemligheter och lever nu ett stillsamt liv som pensionär i den lilla byn Tjugesta. Men när en man hittas mördad mitt i idyllen dras hon motvilligt in i utredningen.  Det visar sig att Vera inte är den enda som bär på hemligheter. Såväl den bullbakande grannkvinnan som den tyste atleten och den fridsamme trädgårdsmästaren har något att dölja.  Fallet med skottet i svampskogen är inte så enkelt som det först verkade vara, och snart inträffar...

Eva Möller

2020-01-04

En pusseldeckare med feelgood karaktär. Den första boken jag har läst av Maja willander. Det är en trevlig historia som svungar in en i handlingen med när man hittar ett lik på skogspromenaden. Den ena hemligheten efter den andra avslöjas i den lilla byn Tjugestad utanför Örebro i en rafflande fart. Det var nog det som blev bristen i boken. Trodde inte jag skulle säga så men för mycket handling och man hänger inte riktigt med och det gör att den känns ytlig. Hur som helst. Backa tillbaka i handlingen och börja om några gånger så var jag med igen. Miljöbeskrivningar är fina och mördaren var mycket oväntad. Kommer definitivt ge MW en chans igen. Betyg 3

Det här är det första jag läser från Maja Wilander. Bokens berättelse utespelare sig i den lilla byn Tjugesta, författaren lyckas verkligen skapa en känsla för att man som läsare befinner sig i och kan se byn framför sig. Boken börjar bra när de två männen som är ute i skogen för att plocka svamp hittar en blodig människokropp, jag gillar att jag direkt fångas av storyn. Tyvärr så tycker jag att boken faller ganska snart och lyckas inte hålla kvar mitt intresse. För mig lite för många karaktärer som är för ytliga - jag lär inte känna personerna och då blir det lite rörigt och svårt att hålla koncentratione uppe. Jag läser klart boken och den tar sig och lyfter några snäpp med en oväntad tvist i slutet. En mysig pusseldeckare med inslag av lite feelgood och met ett otroligt vackert bokomslag.

2019-10-02

Den här typen av feelgooddeckare som jag antar att man kan kalla boken för, behöver betydligt mer humor för att lyckas enligt mig. Nu faller den trots den drygt 70-åriga Vera med sitt speciella förflutna, ändå in i dussindeckarträsket och jag har utan tvekan glömt den om någon vecka.
Bra uppläsare däremot!
Slutbetyg, en 2:a!

2019-09-29

Kärlek börjar med mord är en bra bok! En mordhistoria som utspelar sig i en småstad. En berättelse där det inte är en massa blod och våld inblandat vilket jag uppskattar. Det är även en historia där man misstänker alla för mordet. Maja lyckas med att få alla karaktärer att verka vara lite mystiska med något att dölja!

Historien är lätt att läsa, beskrivningarna och gestaltningarna är levande och lätta att förställa sig. Man kan känns by-mentaliteten!
Det är även en bok om kärlek mitt i mordhistorien. ”Kärlek börjar med mord” är en lättsmält deckare, det är en mysig bok att läsa i höstmörkret. Gillar att man får pussla lite i tankarna för att komma på vem som är skyldig!

Charmig, underhållande & spännande!

Nina Hansson

2019-09-02

"Kärlek börjar med mord" av författaren Maja Willander, utgiven av Ordberoende förlag. Detta är första boken jag läst av författaren. Gillar du pusseldeckare så ska du absolut läsa den här fina deckaren. Det fanns inte en enda tråkig minut i hela boken och spännande från första sidan till den sista. Man kan helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Mördaren är verkligen inte den man tror. Det finns inget som avslöjar mördaren från början. Författarens språk och hemligheterna människorna har i den lilla byn, gör att man bara vill veta mer. Tänk att det finns så mycket hemligheter på en och samma plats. Målande miljöbeskrivningar gör att man känner att man är där. Boken är lätt att komma in i och känns lättläst. Jag gillade även omslagsbilden på boken. Jag tyckte om den här deckaren och läser gärna mer av författaren. Boken får 🍁🍁🍁🍁🍁 av mig.