Kritgubben

Tudor, C J

Du kan känna den i skogen, på skolgården och i lekparken; du kan känna den i husen och på uppfarterna. Du kan känna den på de flesta platser i den lilla staden Anderbury. Rädslan att något eller någon iakttar dig.Det började 1986, på tivolit, dagen efter olyckan. Det var då den 12-årige Eddie träffade mr Halloran ? Kritgubben.Det var han som gav Eddie idén om kritfigurerna: ett sätt att skicka hemliga meddelanden till vännerna. Det var roligt ända till att kritfigurerna ledde dem till en död kropp.Trettio år senare, när Eddie tror att det förflutna ligger långt bakom honom, kommer plötsligt ett kuvert med en krita och en kritfigur.Kommer historien att upprepa sig? Var spelet egentligen aldrig över?Om du bara ska läsa en bok i år se till att det är denna! Sunday TimesOm du gillar mina grejer kommer du gilla denna STEPHEN KINGUnderbart kuslig ? som en kall knivsegg...

Isabella Lindegård

2022-07-07

Hade önskat något mer…

Vingt.se

2020-09-16

Det är inte konstigt att Stephen Kings twittrade ”Want to read something good? [...] If you like my stuff, you’ll like this.”

Det är nämligen svårt, kanske rent av omöjligt, att inte dra paralleller till Kings Det (It). Inte för att berättelsen är den samma, men precis som Det utspelar sig Kritgubben i en mindre amerikansk by där vardagen är lika trygg som tråkig. Och precis som i Det är det en grupp vänner i yngre tonåren, 4 killar och en tjej, som berättelsen centrerar runt......

Matilda Persson

2020-03-26

Det här var en bok helt i min smak! Bra karaktärer, härlig stämning och snygga beskrivningar. Boken är väldigt lättläst och när man väl börjat så är det som att man bara flyter med.

Det är någonting med barn som löser mysterium som jag verkligen gillar, att inte behöva följa någon avdankad kriminalare ännu än gång känns fruktansvärt uppfriskande. Kritgubben är en väldigt mysig bok som påminner lite om Det, Stranger things eller Stand by me. Jag njöt varenda sida och tyckte aldrig att den var tråkig. Jag brukar tycka att böcker hade kunnat kortas ner några sidor men Kritgubben hade gärna fått vara längre. Slutet gick kanske lite väl snabbt men jag brydde mig inte så mycket om det, det var resan dit som jag föll för.

Nina Gustafsson

2018-07-18

Vad hände med Virvelvindsflickan det där året? Kompisarna som hittade kroppen leds dit av kritteckningar. Nära 30 år senare vill en av vännerna göra en serie om händelserna och nu måste de se på allt med nya ögon. Bra deckare med en del fina vändningar samt bra person och miljöbeskrivningar. Stark 3:a.

2018-05-10

Det här var en mycket, mycket bra bok tycker jag. Och den har många olika sidor i sig.

Väldigt spännande är den, med en krypande otäck stämning i sig.

Men den har också en härlig humor i sig.

Lättläst är den och ett skönt läsflow har den, och är nästan lite för snabbläst.

En härlig beskrivning av ett gäng killar (och en tjej) i tolvårsåldern, år 1986, som fick mig att tänka på flera av Stephen Kings böcker.

Men också mycket bra beskrivningar av samma personer, trettio år senare, år 2016.

Den är absolut inte förutsägbar, och knyter ihop alla trådar bra på slutet.

Högsta betyget får den av mig, och den enda jag har att klaga på, det var att den gick lite för snabbt att läsa ut.

Rekommenderar absolut boken. Och jag ser fram emot fler böcker av den debuterande författaren.