Kristin Lavransdotter

Undset, Sigrid

| 1951

Länge sen jag läste, men tyckte mycket om den.

Hanna Håkansson

2016-04-23

Kristin Lavransdotter är ett mästerverk. Skildringarna av det medeltida livet i Norge och de fantastiska personporträtten lämnar ingen oberörd. Men mest av allt är det en berättelse om nåd. Om hur nåden verkar i en människas liv, om ett livs glädjeämnen och sorger och om människans brustenhet och längtan.

Hans Olof Andersson

2015-10-28

Många sidor, målande beskrivningar, verkligen läsvärd (trots många sidor).

Anna Nilsson

2013-01-07

Bra, men svårläst pga ett alltför ålderdomligt språk och mycket få förklaringar. Boken vore värd en ordentlig genomarbetning, så att mindre envisa människor än jag också skulle läsa den. Det är ju en underbar skildring som annars riskerar att försvinna.

2012-08-11

Väldigt medrivande historia, även om den var lite kämpig att ta sig igenom på grund av språket. Jag kan också bli väldigt irriterad på kvinnosynen, där den ultimata kvinnan är snygg (eller fager), tror benhårt på Gud, håller käften och lyder. Dessutom störde jag mig mycket på Erlend. Men i stort är det en mångfacetterad kärlekshistoria. Det finns många olika sorters kärlek här i, det är den passionerade kärleken, syskonkärlek, kärlek till barn och vänner osv. Fint att läsa.

Evert Nilsson

2012-01-18

Var min hustrus favoritbok, när hon var ung, varför jag inte mäktar med att ge en trovärdig kommentar. Men när jag sedan läste boken så var den bra, t.o.m mycket bra.

daniela wilks

2011-07-30

älskar den!

Sixten Wimsey

2011-01-25

Kristin var min första riktigt stora läsupplevelse i tidiga tonåren! Sedan såg jag tyvärr Liv Ullmanns film för några år sedan. Läs boken!

A Bookaholic Swede

2010-09-02

Kristin Lavransdotter läste jag för flera år sedan. En bra bok vill jag minnas, väldigt tjock.

Gudrun Wendel

2010-08-29

Har just läst första delen av Kristin Lavransdotter, som jag läste i ungdomen. Precis lika fängslande som då! Vilken miljöskildring, vilken psykologi, vilka människoporträtt!

2010-01-25

Utspelar sig på 1300-talet och följer huvudpersonen Kristin, dotter till en storbonde, under hennes liv. (Romanen är präglad av tidigt 1900-tals "samhällsdebatt".)

Maria Berggren

2009-07-09

Bland de bästa romaner jag läst.