Det händer nu

Nordin, Sofia

| 2010

En ny, fantastisk bok av författaren till Natthimmel, som blev Augustnominerad 2009 och hyllad till skyarna av både kritiker och läsare. Sofia Nordin har skrivit en kärlekshistoria om två tjejer som känns lika självklar och äkta som vilken kärlekshistoria som helst. Men huvudpersonen Stella brottas med sina inre tankar om vad som är okej och inte. För att ventilera sina känslor tecknar hon i hemlighet porträtt av sin stora kärlek Sigrid. Sakta men säkert kan hon bejaka sina känslor och närma sig Sigrid. Men det svåraste är nästan att bemöta alla andra som står henne nära - föräldrar, syskon och kompisar ...

W

Weronica

2022-10-26

Bra bok, som jag kan tipsa andra om att läsa.

Nathalie Johansson

2016-12-27

Jättefin bok som jag läste för några år sedan och kommer fortfarande ihåg historian som berörde mig mycket då när jag var 12-13 år.

Sanna

2015-03-08

Jag gillade den men den var rätt förutsägbar och klyschig. Det enda speciella är väl att det handlar om en tjej som är homosexuell vilket inte många böcker handlar om. Boken tar upp skillnaden hur det såg ut för homosexuella för bara 25 år sedan. Boken är rätt enformig också men lättläst.

D

Dana Toba

2014-03-12

Bra.

Frida Andersson

2013-07-11

Lättläst. Berättelsen var fin, men lite innehållsfattig.

Alva Ordnörden

2012-05-13

Antal sidor: 248

Första meningen: "Vi sitter i uppehållsrummet på lunchrasten, Sigrid och jag, och Mimmi, Zainab och Isis, och plötsligt är det som om jag inte står ut längre."

Favoritstycke:
" "Och jag vill att du ska vara här," säger jag.
"Får jag komma dit?"
"Så klart, är du dum, eller?"
"Mm, lite," säger hon. "Men du stack ju bara, jag trodde... Det går en buss snart."
"Kom nu," säger jag, och då gör hon det.
Vi lägger inte ens på. Vi säger inte så mycket heller, men det går inte att avsluta ett samtal när man gråter. "

Stella är den populära och självsäkra tjejen i skolan som plötsligt inser en sak. Något hon borde ha insett för länge sen, men har valt att inte göra det. För om hon försökte glömma skulle det kanske gå, hon skulle kunna hångla med Hannes och tro att det skulle gå över. Men det gjorde det såklart inte. Stella är fortfarande upp över öronen förälskad i sin bästa kompis Sigrid. Stella blir överlycklig och tänker att Nu löser sig allt! när hon får följa med Sigrids familj till Kreta, de umgås tillsammans hela dagarna och det är så underbart det kan bli.

Men kramar och pussar på kinden, när övergår det från att vara vänskapligt till att bli något mer? Och om Stella nu berättar för Sigrid så är det ännu fler som måste veta. Kommer kompisarna och föräldrarna ha fördomar eller kommer det att bli bra? Det enda sättet att få veta är att berätta...

Sofia Nordin skriver fantastiskt, det är lättläst och medryckande. Det är en helt underbar blandning av ord, gråt, skratt och vanlijmunkar med mycketmycket kärlek. Det känns lika (o)normalt som vilken kärlekshistoria som helst, det är så vackert och fint att man önskar, önskar, önskar att ordet fördomar inte ens existerade. Det är lärorikt blandat med önskeseende, för det inte alla som reagerar som de gör i boken. Jag rekommenderar den starkt, det är vackert och viktigt - Läs! !

En kärleksroman som är kittlande och härlig, ömsom gripande och spännande. Både killar och tjejer lånar den gärna och den har gått varm på biblioteket sedan jag bokpratade om den på skolans kärlekstemavecka.

Denna bok gillade jag och den var bra skriven. Jag hoppas att flera hittar till denna =)

Karin Söder

2011-10-04

Tycker om den här! Tycker också att det är viktigt att skriva om homosexualitet - att det inte är något sjukt eller konstigt!

Kristina Simar

2011-07-26

En underbar bok om kärlek, lesbisk kärlek. Boken tar upp många tankar om hur det är att vara kär i någon av samma kön och även om hur det reagerades förr i tiden. Tills 1979 ansågs homosexualitet vara en psykisk sjukdom. Boken tar upp de känslor som finns inuti ens kropp och just känslan att vara annorlunda och även undran över hur andra i ens närhet ska reagera. Kanske boken är lite för snäll. Tror många kan bli mycket mer utsatta för elakheter än vad Sanna blir. Det är i alla fall en mycket välskriven och känslosam bok.

Linnéa Lindahl

2011-06-01

Att bli kär i sin kompis, hitta sig själv och umgås över generationsgränserna.

Johanna Lundin

2011-05-04

En mycket fin komma-ut historia.

Lina Forss

2011-03-02

Fin, har diskuterat den här ut och in med en kompis, suverän på alla sätt och vis men blev inte pirrig i magen, fastän jag ville. Kanske lite för snäll?