Krimineller

Trosell, Aino

| 2012

Sveriges okrönta novelldrottning, Aino Trosell månfaldigt prisbelönt för sina deckare levererar dem här i kortformatet. 14 skickligt berättade noveller där vi förutom gnidna släktingar, försmådda äkta makar, stalkers och mördade jubilarer äntligen får återse hennes smarta och observanta antideckarhjältinna Siv Dahlin.Den första Siv Dahlin-romanen, Om hjärtat ännu slår, belönades som Årets bästa svenska kriminalroman, och uppföljaren, Se dem inte i ögonen, nominerades till samma pris. Sedan debuten 1978 har Aino diktat om människan och miljöer, om inre och yttre jordskred i tjugo böcker och ett otal texter och räknas idag till de mest framstående författarna vad gäller djup och bredd. Nu presenterar Aino och Storyside Krimineller, ett nytt koncept för att avnjuta deckare i toppklass. Följ med till de diktade brottens och mordens underbara värld. Men ta det bara lugnt, det är inte på riktigt.Eller...

2014-08-22

I normala fall brukar jag inte vara så förtjust i noveller, men de här var väldigt...mysiga! Ja! Mysiga! Det är rätta ordet. Småmysiga och vissa väldigt spännande. Novellerna om Siv Dahlin uppskattar jag mest. Aino Trosell är som vanligt en underbar författare att följa. Kan varmt rekommendera dessa små krimineller!

Nicklas Björk

2014-08-03

Småmysiga historier om mord och andra trevligheter (men, mest mord). Som det brukar med novellsamlingar pendlar historierna mellan högt och lågt, dock lyckas samtliga fånga mitt intresse. Den sista historien får en 4:a, de övriga 3. Tumme upp!

Jag har aldrig varit så förtjust i noveller, helt enkelt tycker jag inte de har samma kvalité som en bok. Men jag får nog tänka om, det här var ovanligt bra. En del noveller var ruskigt spännande andra riktigt kluriga