Kriminalkommissarie Leah Quiller skipar rättvisa två gånger Uppgörelsen

Fransson, Ramona

Detta är den avslutande delen av trilogin Kriminalkommissarie Leah Quiller skipar rättvisa två gånger Uppgörelsen. Kriminalkommissarie Leah Quiller har vid ett flertal tillfällen varit hemma på sitt gods på Österlen, där hon alltid är känd under sitt rätta namn grevinnan Caroline von Steinberg, och för varje gång får hon en större längtan att återta sin rätta identitet. Men hon vet också att för att återfå friheten måste hon hitta mannen som både våldtog och misshandlade henne brutalt och lämnade henne att dö i ett dike. Vid en av festerna hos en granne på Österlen möter hon återigen sin före detta make, Tom Hillman, och den här gången visar han upp en arrogant sida hon aldrig tidigare sett. Han chockar henne med att påstå att han vet vem som våldtagit och misshandlat henne för femton år sedan. Leah vill inte tro på honom, men beslutar sig för att ta reda på om det verkligen kan vara sant....

Solveig Andersson

2019-03-31

takbok, storytel
Avslutande delen. Fransson blir enbart bättre och bättre. Bokserien är mycket viktig då den förhåller sig realistisk till alla de brott och elände som drabbat Sverige de senaste åren och inte försöker sig på någon naiv vinkling för att kamma poäng. Ramona Fransson vågar och skriver och gör det superbt. Läs hennes böcker!

Kim M. Kimselius

2018-11-23

Ramona Fransson har tidigare skrivit deckare som utspelar sig på Tjörn, men i mitt tycke slår böckerna om Leah Quiller alla de tidigare böckerna. Trots att jag även har tyckt mycket om dem.

Starka personporträtt, tät intrig och spänning genom hela boken. Kan en trilogi bli bättre än den här?

Tredje boken, Uppgörelsen, är lika skrämmande skildrad som de tidigare böckerna. Även om jag gärna vill läsa mer om Leah Quiller vet jag inte om jag skulle orka, eftersom Ramona Fransson skildrar händelserna så levande att det gör ont i mig. Jag har suttit som på nålar genom hela den här serien, jag har bara väntat på att något hemskt skulle hända huvudpersonen och det händer.

Älskar upplösningen på trilogin, tack för det Ramona Fransson!

Jag rekommenderar dig varmt att läsa den här boken, men jag tycker definitivt att du ska läsa de två tidigare böckerna först! Läs dem!

2018-10-24

En sträcklyssnar bok. Jag kunde inte sluta lyssna förrän jag fick veta hur hela berättelsen om Leah/Caroline med kollegor, familj i Lettland och det kriminella slödder hon tampats med genom tre böcker- skulle sluta. Jag tycker att Ramona Fransson snyggt och på ett spännande sätt knyter ihop vissa trådar från tidigare böcker. De tre böckerna bör dock absolut läsas i rätt ordning. För att vara en polisdeckare, en genre som jag faktiskt är riktigt trött på så är boken vansinnigt intressant, spännande, grym men också gemytlig på sina håll och med trovärdiga intressanta karaktärer. Det känns faktiskt riktigt tråkigt att serien nu är avklarad. En stor eloge också till den alltid lika förträffliga Gunilla Leining som läst de tre böckerna och gjort det med bravur! Kan varmt rekommenderas av mig!
Toppbetyg!