Kriminalkommissarie Leah Quiller skipar rättvisa två gånger Gärningen

Fransson, Ramona

II:a delen Gärningen Caroline von Steinberg bor på ett gods, Hagestad, på Österlen. Hon är nygift, tjugo år och väntar sitt första barn när hon blir överfallen, grovt våldtagen och lämnad att dö. Hennes adoptivföräldrar, Lotti och Jacob, lägger in henne på en privatklinik i London som är specialiserade inom psykiatri. Under tiden skiljer sig Caroline och hennes make Tom Hillman. Samtidigt som Caroline är i London söker adoptivföräldrarna efter en specialist inom gynekologi som ska kunna återställa henne, och de hittar en läkare i Schweiz. När de är på väg till specialisten förolyckas de i en bilolycka. Polisen letar efter Carolines förövare men misslyckas, och efter två års behandling blir hon utskriven från sjukhuset i London och har bestämt sig för att hon vill bli polis för att kunna hjälpa andra offer att få tag på sina förövare. Samtidigt får hon en ny identitet, Leah Quiller, med...

2018-04-03

Spännande, välskriven och mycket engagerande deckare. Del två i serien om polisen Leah Quiller och hennes kollegor. Boken är mycket upprörande men samtidigt tyvärr ganska trovärdig i sin mycket målande beskrivning om dagens stora problematik om anmälda våldtäkter som jag tycker man hör talas om hela tiden i dagens media. Överfalls och gruppvåldtäkter, bedrövligt!
Väldigt bra och lättlyssnad bok som det var svårt att lägga ifrån sig. Jag ser mycket fram emot den tredje delen i serien.
Dessutom jättebra uppläst av Gunilla Leining!
Toppresultat!

2018-03-19

Leah letar efter den som mördat Samuel- där mördaren ristat in ett hakkors på hans bröst. Samtidigt försvinner dottern till kollegan Patricia. Dottern Moa är bara sexton år. Hemma på godset Hagestad återtar Leah sin rätta identitet, grevinnan Caroline von Steinberg, där hon snubblar över gamla papper från sin adoption.
🐴
Gärningen är den andra boken om Leah Quiller som jag läser. Jag gillar Leah den tuffa polisen som lever med dubbel identitet. Dels som grevinna ute på sitt gods, dels som polisen som skipar rättvisa på egen hand när samhället inte gör det. Leah / Caroline är en väldigt intressant karaktär att följa, hennes hemliga liv ger lite extra spänning till historien. Även i denna bok är det unga tjejer som misshandlas och våldtas av unga killar. Det riktigt kryper av obehag i kroppen när jag läser om dessa hemska typer som bara ljuger och skyller ifrån sig. Men det blir bra till slut... Boken är spännande och oväntad och väldigt lättläst. Läste den i ett svep från pärm till pärm. Ser mycket fram emot när del 3 i serien kommer.