Kriminalkommissarie Leah Quiller skipar rättvisa två gånger Begynnelsen

Fransson, Ramona

| 2017

Del 1 av tre. Begynnelsen Caroline von Steinberg är tjugo år ung, vacker, nygift och djupt förälskad i sin make och de väntar sitt första barn. Hon tar en promenad på godset ägor och vandrar genom fälten av solgul raps tillsammans med sin älskade hund. Himlen är sommarblå och för Caroline är lyckan total. Plötsligt blir allting svart och hon är fånge i en ond mans armar. Hon kan inte andas. När hon vaknar till för ett ögonblick är hon bunden till händer och fötter och försedd med munkavle. Nästa gång hon vaknar ligger hon på sjukhus. Barnet hon bar på är förlorat. Hennes underliv söndertrasat och hon får veta att hon lämnats att dö i ett dike. Hon väljer att utbilda sig till polis i hopp att kunna hjälpa andra offer och nu vid trettiofem års ålder är hon utvald till spaningschef för den nya sexbrottsroteln i Göteborg. Åren som polis har gjort henne djupt besviken på den urusla rättvisan...

Kim M. Kimselius

2018-10-28

Det är en ren njutning att läsa Ramona Franssons böcker, på grund av det vårdade språket, flödet och spänningen som ibland är olidlig. Första boken i serien om Leach Quiller, Begynnelsen, är inget undantag. Rakt, enkelt och rikt språk, avskalat, utan massa konstlade krusiduller.

En skrämmande berättelse, som väl skildrar det hemska som sker. Baksidestexten gör inte boken rättvisa, så jag tycker du ska läsa en bit av första kapitlet istället. Ett tag var jag nära att sluta lyssna, eftersom man kommer så nära inpå de personer det handlar om. Det är som om man är där och tar del av allt som händer. Eftersom det är ruskiga händelser blir det naket och gripande.

Det är en fascinerande värld Ramona Fransson målar upp för läsarna. Om Leah Quiller som är spaningschef för den nya sexbrottsroteln i Göteborg, men lever ett dubbelliv. Hon är egentligen Caroline von Steinberg, en rik arvtagerska som vill hitta den man som förstörde hennes liv när hon var 20 år. Det är anledningen till att hon blir polis och fokuserar på sexbrott.

Ruggigt spännande bok. Jag har redan börjat på nästa del i trilogin. Hur kan man låta bli att inte göra det? Om du inte backar för den riktigt otäcka, hudnära sanningen om vad som sker i dagens samhälle, då ska du läsa den här boken! Gör det!

Eva-Lisa Dezmin

2017-10-28

Det här är den mest politiskt inkorrekta romanen jag läst i år. Jag tycker det är bra att Ramona sätter ljuset på gruppvåldtäkter och hur brottsoffren efter sådana får kämpa vidare, medan gärningsmännen ofta går fria, eller döms till löjligt låga straff.
Jag gillar också hur Fransson skapat en hjältinna som dels lever under två olika identiteter och dels tampas med sitt förflutna, det gör att man som läsare förstår henne, även om hon ibland handlar utanför regelverket.
Det är väldigt modigt av Ramona att skriva en bok som förhåller sig till hur det ser ut i verkligheten, utan att försköna, eller sminka sanningen.
Därför kan jag varmt rekommendera boken till alla som vill läsa om ett fenomen som på senare tid blivit vanligt i Sverige och konsekvenserna det får för brottsoffren.