Kriminalkommissarie Leah Quiller skipar rättvisa två gånger, 2 delen Gärningen

Fransson, Ramona

| 2017

Den 2 delen av tre. Gärningen.I över ett decennium har kriminalkommissarie Leah Quiller försökt att skapa sig ett tryggt liv efter den våldsamma våldtäkten som nästan ändade hennes liv. Samtidigt arbetar hon och åklagare Jeanette på den nya sexbrottsroteln i Göteborg för att få till åtal och att sätta så många våldtäktsmän i fängelse som det bara är möjligt, och i vissa fall tvekar inte Leah att skipa rättvisa två gånger i sin privata rättssal. I fallet med den mördade Samuel Josef Isaksson, där mördaren ristat in ett hakkors på hans bröst, letar Leah och hennes medarbetare efter en svartsjuk älskare eller någon med homofobi eller en antisemit. Dottern till Patricia Gold, medarbetare till Leah, har en dotter på sexton år, Moa, och hon har försvunnit. Detta skapar en otrolig frustration inom Leah som vet att det är en kamp mot klockan för att hitta Moa vid liv. Under tiden som de söker...

Kim M. Kimselius

2018-11-14

Ramona Fransson har en förmåga att fånga läsaren direkt och sedan hålla ett järngrepp genom hela boken. Precis som första delen i trilogin är denna ruskigt spännande, på gränsen till det outhärdliga.

Är det här det Sverige vi lever i idag? Har författaren gjort grundlig research, eller är det bara en påhittad historia? Jag tror på researchen, vilket gör berättelsen ännu mer skrämmande.

Starka personporträtt och perfekt språk gör att det är en ren njutning att lyssna på boken, trots det fruktansvärda ämnet. Rekommenderar den varmt!

Evasbokhylla

2018-04-06

Denna bok var som del ett, lättläst, spännande & otäck. Ser fram emot den avslutande delen i augusti.