Krigsfotografen : från Nordafrika till Berlin

Capa, Robert

| 2008

Robert Capas krigsmemoar publiceras nu för första gången på svenska. Det är en stark text, laddad med krigets våld, men också av Capas självdistans och humor. Han berättar om sin kärlekshistoria med den förföriska Pinky och om sin vänskap med Hemingway. Han hoppar i fallskärm, deltar i invasionen av Normandie och går totalt upp i den tillvaro han delar med de stridande. Capa iakttar inte kriget, han lever det. Skildringen börjar 1941 då han får i uppdrag av det amerikanska magasinet Collier's att fotografera händelserna i Europa. Den riskfyllda färden går genom hela Europa, från London till Nordafrika, vidare till invasionen av Italien, till D-dagen och befrielsen av Paris och slutligen till Tyskland, där han fotograferade krigets sista dag. Robert Capa fotograferade fem krig, från spanska inbördeskriget 1937 till Indokina 1954. Tillsammans med bl.a. Henri Cartier-Bresson grundade...

Christian Wiedel

2011-01-27

Roligt skriven, spännande och så klart helt fantastiska bilder!

Fiona *

2010-02-18

"Att skriva sanningen är så svårt att jag i dess intresse ibland har tillåtit mig att gå lite bortom och lite på hitsidan om den. Alla händelser och personer i denna bok finns med av en tillfällighet och har något med sanningen att göra", skrev Capa på fliken till bokens originalutgåva... kanske är det så den mest brutala och vidriga sanningen måste hanteras för att man inte skall bli galen. Capa gjorde det ändå.

Att läsa om kriget och dess vidrigheter, är en sak. Att kunna ta del av det, känna blodets doft, smärtans vansinne, gör man bara via bilder. Om ens då.

Han föll själv offer för kriget. Trampade på en landmina utanför Hanoi 1954. Sprängdes till döds 41 år gammal. Men jag anser att han skapat en viktig bit närmre till insikt i krigets fasor. Många har skrivit om det. Få var så nära som han.