Krigsdagböcker 1939-1945

Lindgren, Astrid

| 2015

I maj 2015 är det 70 år sedan andra världskriget tog slut. Under hela kriget skriver Astrid Lindgren dagbok där hon berättar om vardagen i Stockholm, om det som händer i världen och om Sveriges agerande under kriget. Astrid Lindgrens krigsdagböcker är en mycket personlig skildring av hur dramatiska världshändelser påverkar oss alla. Texten är laddad med stor sorg och förfäran. Det här är före Astrid Lindgrens tid som världsberömd författare; den första boken om Pippi Långstrump kommer ut samma år som kriget slutar, 1945. Blandat med Astrid Lindgrens egna anteckningar innehåller dagböckerna mängder av utklippta artiklar ur svenska tidningar som hon kommenterar. I boken återfinns över 70 faksimilbilder av dagboksuppslagen och många hittills opublicerade familjebilder från krigsåren. Författaren Kerstin Ekman, som kände Astrid Lindgren, skriver förord och Astrids dotter, Karin Nyman, skriver...

Helena R

2020-10-27

När en tror att en har koll på Astrid Lindgrens litteraturgåva till världen, så snubblar en över hennes Krigsdagböcker, vilket ger ännu en ny bild av författaren, innan hon ens var erkänd författare.

Astrid Lindgren var drygt 30, arbetade som sekreterare och var gift med två barn då andra världskriget bröt ut. För sin egen skull började hon föra krigsdagböcker där hon dokumenterade de stora händelserna, med egna ord och tidningsurklipp, under de 6 år som andra världskriget pågick. Hon höll sig oftast till politik och händelser, men emellanåt smyger sig personliga händelser och tankar in.

Hon skriver fängslande och lyckas följa de mesta stora händelserna under krigets gång. Hon är mycket väl medveten om sin priviligierade situation både genom att bo i Sverige – ett land utan krig – och att ha bra betalt i Sverige, samt tillgång till lite extra mat utöver ransoneringen genom sina föräldrars gård. Även om hon pratar om soldaterna, tänker hon också mycket på de kvinnor och barn som blivit lämnade i kriget att ta vara på sig själv utan att veta hur deras närstående mådde. Sen tar hon också upp frågan om vem Sverige ska vara mest rädd för, tysken eller ryssen?

En hel del teman hon funderar över kommer senare i hennes liv, tidigare i mitt, även att märkas i böckerna hon skrev. Kampen mellan gott och ont, nyanserna däremellan, de små personernas roll, de stora övergripande taktikerna och barnperspektivet. Alltid barnperspektivet. Att Astrid Lindgren hade en gåva för det skrivna ordet är uppenbart. Även om hon antagligen aldrig tänkte att någon skulle läsa hennes krigsdagböcker, skriver hon dem som om någon kommer att göra det.

En annan sak som slår mig, som levande på 2020-talet, är förnöjsamheten Astrid Lindgren finner i det lilla. En promenad i häggdoften med en väninnan. En fyra dagars cykeltur genom vackra Småland. Middagar med vänner, biobesök. Finna glädje i det lilla som kan njutas av trots att världen är helt uppochner.

Britt Carlsson

2018-01-05

Emma Fägerlind

2016-10-06

Jag brukar gilla utgivna dagböcker, men det här var inte särskilt intressant alls, faktiskt. Läste kanske halva.

Johanna Varnander

2015-11-06

Det är första gången jag läser "dagböcker", en skrivform som annars inte lockat mig speciellt mycket. Men jag uppskattade Astrids böcker, med fokus kring både familjehändelser, nations- och världshändelser under andra världskriget. Den gav mig en inblick i hur mycket av krigets grymheter som till synes var allmänt känt -- även om en del säkert hade att göra med Astrids krigstjänst, om man kan kalla det så.

Yvonne Larsson

2015-08-30

Även fast det inte är en "vanlig" bok av Astrid Lindgren hörde jag hennes röst när jag läste boken. Intressant att läsa hennes dagböcker där hon bestämde sig från dag ett att dokumentera kriget. Det handlar ju om dagböcker så det var blandat personliga händelser som födelsedagar, barnens sjukdomar, väder och diverse högtider och sen hennes kommentarer om händelserna ute i världen.

Pia Nilsson

2015-08-06

Mycket läsvärd då man få en annan vy på kriget sett från ett säkert Stockholm.

Å

Åsa Arveberg

2015-08-02

Läsvärd bok även om den inte innehöll så mycket ny information om henne. Intressant att läsa artiklarna från kriget.