Kriget mot kroppen

Alldeles för många tvingas idag leva med vikthets och fettfobi i en dietkultur som stjälper mer än hjälper. Överviktsforskaren Erik Hemmingsson och konstnären Stina Wollter delar här chockerande vittnesmål om viktmobbning, både från samhället i stort och från sjukvården. De skärskådar en värld som tycks vara besatt av hälsa, men som varken gör människor lättare, friskare eller gladare.Vad menas egentligen med hälsa? Är BMI ett bra verktyg? Vad säger aktuell forskning?Författarna visar vägen mot en hälsosammare värld genom att ifrågasätta gamla sanningar och lyfta fram nya. Genom att utgå från vad just din kropp behöver och mår bra av istället för vad du väger, kan du uppnå bättre hälsa. Men framför allt, det är dags att sluta fred med kroppen!

”Kriget mot kroppen” av @stinawollter & @erik_hemmingsson är en bok ALLA borde läsa. Den varvar forskning med berättelser från verkligheten. Alltifrån fettförakt, vikthets och ätstörningar till hur det faktiskt är och hur vi - men framförallt vården och skolan - borde agera. Det är helt sjukt hur icke-individualiserat det blir när allt kretsar kring BMI. Som om man inte kan vara tjock och hälsosam eller smal och icke-hälsosam? Och oavsett så finns det väl inget hälsosamt i att trakassera och ge folk ångest? Jag vill ändå tro att det går framåt. För ett antal år sedan var jag själv okunnig och hade inte förstått, men tack vare sånna här böcker och konton så trillade poletten iallafall ner hos mig - och förhoppningsvis hos fler. Från Anna Skippers ”Du är vad du äter” och ”Biggest loser” till insikt. Tack för det! ❤️
Tre andra tips på temat som jag läst genom åren:
🌸”Livsviktigt: en handbok i kroppspositivt föräldraskap” av @karinkajjan
🌸”Happy fat: hur du tar plats i en värld som krymper dig” av @sofiehagendk
🌸”Kroppspanik: fett, lögner och sjukt onödig ångest ” av @juliaskott . Den sista är från 2013 och det var då jag började fatta lite mer.

2022-10-03

FRED! En så viktig, fin och fantastiskt bra bok!

Borde vara obligatorisk för ALLA föräldrar och för ALLA som arbetar inom vård eller omsorg!

Tack Erik och Stina❣️