Kriget är slut

Alling, Morgan

| 2010

2009 års mest uppskattade sommarprogram - nu som bok! När Morgan Alling skildrade sin tuffa barndom i radioprogrammet Sommar år 2009 blev gensvaret enormt. Kanske för att ingen hade anat att den glada, spexande, populära skådespelaren hade en annan sida. Att det bakom skratten även fanns en stor sorg. Under sina första fyra år bodde Morgan och hans lillebror Stefan tillsammans med sin ensamstående alkoholiserade mor. Vardagen var fylld av supande, slagsmål och flyttar mellan olika lägenheter. Men mamman älskade ändå sina söner och försökte ta hand om dem så gott hon kunde. Och Morgan hittade på allehanda bus och upptåg som gjorde honom till hjälte både hos kompisarna och fyllgubbarna. Men till slut tappade mamman kontrollen över festandet, förlorade jobbet och blev inlagd på behandlingshem. Morgan och hans lillebror hamnade på barnhem, men trots mammans alla löften kom hon aldrig och...

Ulrika Olsson

Bianca Kallai

2018-12-04

Björn Belfrage

2018-03-12

Berättelse om ett riktigt maskrosbarn. Trots svåra uppväxtförhållanden med en alkoholiserad mor och dåliga barnhem. Utan någon egentlig teaterutbildning kom han in på en av de få platserna vid scenskolan i Malmö vid sitt första ansökningsförsöket. Imponerande, en verklig naturbegåvning.

En stark bok som griper tag i mig. Lyssnade på boken och Morgan själv läser och det gör han riktigt bra.

Nettan J

2016-12-25

En mycket bra bok om hans liv. Började läsa den först men lyssnade jag hela boken. Morgan läser den så bra. Så lyssna på den istället rekommendera jag

Terese Johansson

2015-02-17

En av de mest intressanta biografier jag läst. Han tar upp ett viktigt ämne som fler borde läsa om. Modigt av honom att bjuda på sig själv och sina erfarenheter.

My.loved.books

2014-07-20

En Helt Fantastisk och Omvälvande bok. Den berör än djupt!

Camilla Lindgren

2014-01-06

Boken skildrar en tuff barndom med många motgångar och hur denna lilla killen bara försöker överleva. Hans vapen och tröst för att klara sig blir tidigt att spela clown och att försöka få andra att skratta. Det leder senare till en karriär som en av sveriges mest folkkära komiker.

Kerstin Hellgren

2013-08-25

Mycket välskriven bok. Ibland också rolig, ibland väldigt rörande.

Elin Nilsson

2013-04-13

Förskräcklig historia.
Lite tunt språk tyvärr.

Susanna Svanberg

2013-02-13

Gripande om en svikande vuxenvärld. Extra känsla när Morgan läser själv.

Ingeborg Amnéus

2012-12-28

Lättläst och roligt skriven om en outhärdligt jobbig barndom

Gunnel Lindström

2012-11-10

Så här kan också en barndom vara. Nyttig läsning.

margaretha grön

2012-11-09

jättebra,

Helén Lundström

2012-08-10

Tänk vilken inre kraft vi människor bär inom oss! Morgan Alling har i sin bok utelämnat sig totalt. Jag kan bara lyfta på hatten och beundra hans kraft, hans mod och han eviga styrka. Fantastiskt!

Boken låter mig svänga mellan hopp och förtvivlan för att i slutet inse att det finns ett ljus, en lycka och hopp för oss alla. Om vi inte låter någon trycka ner oss.

Carina Friberg

2012-07-30

En börande och otroligt bra självbiografi. Värd alla sina 5 stjärnor.

Anita Thörne

2012-06-23

En bra uppväxtskildring. Med kort "scener" beskriver han sin svåra barndom och uppväxt. Osentimental.

Annicka Olsson

2012-04-07

En sådan otroligt bra självbiografi.

harriet karlsson

2012-02-05

lLäs den , berörande ., man blir upprörd.

Pernilla Lindholm

2011-12-30

Gripande. Inte visste jag att Morgan Alling varit med om så mycket tungt i sin barndom.

Monica Brandts

2011-11-03

Absolut en av de bästa biografier jag läst. Missa den inte!

Helena Wangefjord

2011-10-20

Boken berörde mig oerhört mkt!

Linda Åslund

2011-09-17

Jag blir mest berörd när jag känner att det börjar lyfta för honom, när han hittar mer av sig själv och det han vill göra. Det känns som att han rationaliserar ibland, men han lyckas vända många av sina motgångar till styrkor, och det inspirerar mig.

Sandra Svensson

2011-09-05

Blev väldigt berörd. Mkt fint och genuint skrivet.

Linda Joona

2011-07-28

Modig bok som berör.

Kristina Bergström

2011-07-11

Välskiven och gripande. Förtjänar att tas på allvar. Bör ingå i socialarbetarnas kurslitteratur! Morgan, skriv en bok till, du kan!

Rasmusmatte .

2011-07-10

Strålande bok! Rak utan krusiduller får manfölja Morgans uppväxt. Jag sträcklyssnade. Kunde inte lägga ifrån mig min mp3-spelare.

Sigrid Österling

2011-06-20

Galet bra bok! Läsvärd för alla. Väldigt lättläst med tanke på de korta kapitlen. Svår att lägga ifrån sig!

Cissi Rosenqvist

2011-06-17

Helt underbar bok! Det tar inte många timmar att läsa denna och jag skulle önska att den var längre. Morgan Alling beskriver sin tragiska uppväxt utan att boken blir tung och tårfylld. Historien är hemsk och hans barndom är fylld med svek från vuxna men det är verkligen ingen "läs och tyck synd om mig bok" Rekommenderar denna varmt till alla. Lättläst och intressant, man lever sig snabbt in i historien.

Emma

2011-06-10

En fantastisk bok som jag läste ut i ett svep och skulle kunna rekommendera till vem som helst. En svagare femma eftersom den gärna hade fått vara djupare, längre och mer. Morgan Alling berättar sin historia utan att den blir hopplös eller ältande. Han står verkligen för allt vad styrka och överlevnad heter. Om att ta makten över sitt liv och bygga någonting storartat och gott ur allt det svåra.

Carola Abrahamsson

2011-03-02

En väldigt gripande berättelse om hans uppväxt. Han skriver på ett sätt som gör att man riktigt kan se den lilla grabben framför sig. Rekommenderar den varmt.

Birgitta Spele

2011-02-28

Intressant om en grym uppväxt med många svek. Lyckades dock inte röra mig till tårar.

Maria Johnson

2011-02-15

Morgan Alling berättar om sin barndom, om hur det är att växa upp med en missbrukande mamma. Han beskriver sin uppväxt med skolbyte på skolbyte på skolbyte. Läsvärd skildring utan "tyck-synd-om-mig-faktor" , det är ett sakligt berättande som griper tag i mig

Yonna Lövgren

2011-02-09

Den blev aldrig tråkig utan jag läste den med stadig rytm. Däremot blev den en aningen hoppig ibland och dialogerna var lite sådär. Men i det hela en bra bok.

Ciccis bokblogg

2010-12-25

Morgan skriver på ett enkelt och rakt språk om sin uppväxt i Göteborg och om förflyttningar till barnhem och olika fosterfamiljer. Från första sidan, så känner jag mig ändå hoppfull trots allt elände, eftersom jag vet att Morgan idag har ett bra liv med familj och ett jobb som han älskar. Vad som slår mig när jag läser boken är vilka fantastiska överlevnads strategier Morgan har tagit till sig från det han var liten och utvecklat dem till något positivt som han använder sig av än i dag. I boken är tidsandan från 70-talet och 80-talet mycket påtaglig och det känns som att svepas tillbaka några årtionden.

Josefine Aurell

2010-12-04

Den får toppbetyg för att jag verkligen fångades av boken från sida ett och läste ut den i ett nafs. Det händer mig inte särskilt ofta. Jag blev så berörd av innehållet, hur han skildrar sin tuffa barndom, hur han lyckades ta sig igenom den och till slut få en riktig revansch. En mycket bra bok!

Pia Stendahl

2010-11-20

Även denna gång tycker jag att det känns supersvårt att recensera en biografi. Det blir svårt att skilja på boken och personen och ännu svårare blir det när personen i fråga står för uppläsningen också. Då blir det ännu mer intimt.

Det märks att Morgan inte är en författare men jag tycker ändå att han gör ett riktigt bra jobb. Jag gillar att han inte berättar allt i detalj utan en hel del får man läsa mellan raderna.

Det är verkligen eländigt att det har fått gått till på det vis som Morgan och hans bror blivit utsatta för och dessvärre finns det många barn som har det likadant idag. Som läsare blir jag verkligen engagerad i frågan om missbrukarfamiljer och fosterhem.

När jag läser boken så inser jag hur målmedveten Morgan var att han skulle hålla på med teater. Boken visar också hur viktigt det är att ha en identitet vilket han fick i sin vilja att jobba inom teatern. Boken visar också vilken social kameleont Morgan varit för att klara sig genom alla byten av familjer och skolor.

Jag tycker att boken är intressant och Morgan är en inspirernade ”fighter”. Dock finns det mycket jag skulle vilja veta mer om. Vad hände sen? Men svar på mina frågor kanske jag får i nästa bok.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Ullis N

2010-10-26

Litterärt är den inte i topp, men han skriver bra mycket bättre än vad Jessica Andersson gjorde om sin uppväxt.
Han lyckas komma nära men med en distans. Det blir aldrig kletigt.
Och här blir jag mer förbannad på de som skulle vara till hans hjälp än på hans mamma. Fy fan, hur en del kan bete sig!

Camilla Eriksson

2010-10-25

Boken handlar om Morgan Allings tuffa barndom och hans väg som Skåderspelare. Mycket bra bok.

2010-10-23

Fantastisk skildring av en minst sagt upprörande uppväxt. Senare delen av boken, om början av hans teaterbana, är mer medelmåttig. Men lycka till Mogge med livet Ditt!

Karl Sandberg

2010-09-28

Tack Morgan Alling för din bok "kriget är slut" - har just läst klat den. Känner mig tagen, ödmjuk och glad samtidigt, och vill uppleva 80-talet igen - allt samtidigt. Mera välfärd och omtanke till samtliga barn!

Annelie S

2010-09-09

Bitvis mycket sorglig bok. Barn är så utlämnade... Jag blir förbannad på många vuxna i boken, såg ni ingenting???????Jag gillar hans öppna sätt att skriva och läste ut boken i ett nafs. Ler igenkännande åt skildringar från en tid då jag själv växte upp.

2010-09-01

En mycket bra biografi av skådespelaren Morgan Alling. Väldigt öppenhjärtig och gripande. Men också med humor och styrka i. Härliga tidsskildringar från sjuttio- och åttiotalet är det också. Kan helt klart rekommenderas.

Elisabeth Karlberg

2010-08-22

All min beundran till Morgan. En "sorglig" bok - ingen skall behöva ha en sådan uppväxt - med ett "lyckligt" slut. Heja alla "maskrosbarn" som kämpar så tappert. En mycket läsvärd och tankvärd bok.