Krigens barn

En rik och fängslande roman om glömda människor i Sveriges historia. Krigens barn berättar om hur många upplevde krigen 1788-1814, Gustav III:s, Gustav IV Adolfs och Karl Johans krig. Det kan vara skeppsgossar och båtsmän, värvade och indelta soldater, lantvärnsmän och båtsmän och sjukvårdsdrängar i krigets vardag. Fler dör i förläggningar och sjukhus än på slagfälten. Först under Karl Johans tid börjar de behandlas som människor.Krigens barn från 1985 är en fristående fortsättning på den mycket framgångsrika romanen Vävarnas barn. Vi träffar åtskilliga personer därifrån och vi möter många av deras barn. Och runt dem svallar historiens stormvågor! Gustav III mördas, hans som blir avsatt, dyningar från franska revolutionen når hit och riksmarskalken Axel von Fersen lynchas utan att militären rör ett finger.Men orosåren betyder också större värme och mer vänskap än annars. Och blommor...

2020-09-01

En fantastisk historielektion. Det var ett hårt liv i slutet på 1700-talet.

A H

2019-02-01

Mycket bra

VICTORIA LINDBLOM

2018-10-11

Fantastisk bok!

Kerstin

2018-08-14

Den här gillade jag inte så mycket som Vävarnas barn. Jag orkar inte riktigt med de långa krigsskildringarna, det var svårt att hänga med. Men andra delar av boken griper trots allt tag i en.

Solveig Andersson

2017-12-22

talbok storytel
Jag fortsätter i serien, lyssnar och njuter av Helge Skoogs superba inläsande persona. Fogelström själv skulle varit stolt. Superb text, bra handling. Fem stjärnor. Läs den!

Sara Frimodig

2013-09-23

Den enligt mig sämsta boken i "barn-serien", då den innehåller väldigt mycket krigsskildringar och desto mindre karaktärsskildringar. Värd att ta sig igenom för att ha läst hela serien, men inte mycket mer än så.

Älskar historiska romaner och Fogelströms böcker men är besviken. Det här var mer en historiebok än en roman och även om jag är mycket intresserad av historia var det nu inte vad jag ville ha. Orkade inte läsa ut den...

Marita Ryen

2013-02-20

Det mesta i boken handlar om krigshistoria. Bra språk men jag hade svårt att koncentrera mig och tyckte att boken var tråkig. Ville ändå lyssna färdigt då jag ska fortsätta med bok nr 3.

Maria Johnson

2011-02-15

Den boken i trikogin som jag hade svårast att ta mig igenom. Krigsskildringar är inte min grej.

Jörgen Karlsson

2010-06-19

För mycket krig och krigets herrar och för lite av det som utmärker de övriga böckerna: den lilla människan.

Maria Blomkvist

2009-11-03

Precis som i "Vävarnas barn" är jag enormt imponerad av hur kunnig författaren är inom sitt område. Dock tycker jag att de långa beskrivningarna tar över för mycket i "Krigens barn" och på så sätt stör handlingen. Boken, som ska vara en roman, tycker jag hela tiden balanserar på gränsen till att ha facklitterära inslag och för mig blir det ibland lite väl kliniskt. Trots allt ger boken en mycket levande bild av en svunnen tid och glömda människor.

Lennart Carlsson

2009-10-05

"Krigens barn" ger jag betyget 4, medan första boken i serien om Stockholm, "Vävarnas barn", gav jag betyget 5. Det har varit oerhört gripande att särskilt läsa om hur den stora majoriteten av Sveriges befolkning (hjonen, tjänarna och arbetarna) hade det här i landet under 1700-talet. Författaren har verkligen lyckats dyka ner i historien och komma nämnda människor in på livet och beskriva deras omänskliga levnadsvillkor på ett till synes realistiskt sätt. Har nu börjat läsa "Vita bergens barn". Dessa tre böcker är lånade på biblioteket, men forsättningen i serien, fem böcker har jag köpt in via min bokklubb. Skall bli spännande läsa hela serien.