Krig och fred

Tolstoj, Leo

| 1973

Krig och fred kan räknas till de riktigt stora verken i världslitteraturen, och romanen hör till Leo Tolstojs mest lästa och älskade verk. Mindre känt är att han skrev två olika versioner av den. När han skrivit färdigt den första började han omedelbart på en ny, och det var den andra versionen som sedan publicerades över hela världen. Den första varianten har dock levt kvar, om än i mindre bemärkta sammanhang, det vill säga i akademiska samlingsverk på ryska.     Först nu, cirka 150 år efter att den skrevs, kommer den ursprungliga Krig och fred på svenska, i översättning av Staffan Skott som gett den en modern språkdräkt.      Vari består skillnaden, och kan det verkligen vara mödan värt att ge sig i kast med detta verk igen?     Skillnaderna är flera: bland annat är denna version betydligt kortare, den har andra förvecklingar och den slutar på ett helt annat sätt. Men inte bara dessa omständigheter...

Katrin Lindh

2019-11-22

Mattias Sjögren

2019-10-05

Benjamin Elfors

2018-11-09

Ett lejon till roman. Personerna känns oerhört levande och trovärdiga. Kanske beror det på att ingen är helt igenom ond eller helt igenom god. Och Tolstoj dömer ingen. Ett mästerverk.

2016-04-24

Läste den här som tonåring, nu är jag 70+. Då uppfattade jag inte författarens kritik/ironi gällande samtliga personers karaktärer och handlande. Ja, det finns faktiskt ingen helt sympatisk person i romanen. Men de dummaste är de snällaste.
Jag läste den första originalutgåvan på svenska. Tolstoj är en rolig och engagerande berättare. Men det blir för mycket historielektion för min smak.
Den nyligen sända TV-serien var en stor besvikelse, boken är mycket mycket bättre, men för lång.

Malin Sundman

2014-08-05

Jag gillade språket, storyn och karaktärerna men det blev lite för långt o segt, en dryg tredjedel hade räckt.

Stig Svåren

2012-10-08

Ord blir fattiga när man skall beskriva detta mästerverk, man blir tagen över denna enorma berättelse. En mäktig författargärning. 1200 sidor fyllda med ryskt svårmod som jag inte skulle ville vara förutan.

Raul Carlson

2012-08-21

En bok man måste läsa om man vill leva ett större liv. En ofattbar författargärning.

Tanja Dianova

2012-01-09

En av mina favoritböcker trots tjockleken. Jag tycket att översättning av titel är fel. På ryska stavas FRED och VÄRLDEN likadant. I rysk tolkning kalas boken för "KRIGET OCH VÄRLDEN", och jag tycket det passar bättre. Tolstoj ville uttala sina funderingar om hur krig förändrar (eller inte förändrar) livet och världen.

C L

2010-09-13

Den höll inte samma klass som Anna Karenina, som var helt guld. Krigsscenerna var för många, och för kaotiska för mig. Men å andra sidan visar den på det mänskliga kaoset. Den blev lite forcerande i fel miljö. Boken speglade människorna förträffligt, dock kanske för många öden, inte så djupt gående det kan vara. Men visst ångrar jag mig inte att jag tog mig igenom 1100 sidor ryskt svårmod. Det tog bara lite längre tid än vad det brukar... :)

Solveig Perklen

2010-02-20

Antagligen den bästa bok jag läst. Den har allt. Ända problemet var alla namn och det stora persongalleriet som var svårt att hålla reda på.

Louise A

2009-10-11

Så långtråkigt och tradigt...gäsp

Mina Böcker

2009-08-20

Enfaldiga karaktärer. Ytlig, banal och trist.