Krig, kvinnor och Gud : en biografi om Barbro Alving

Arnborg, Beata

| 2010

Jag vill ut, bekände den unga Barbro Alving. Reporternerverna nystade sig vid varje ny krishärd i världen. Hon sökte äventyr och ära. Signaturen Bang (19091987), också berömd som Käringen mot strömmen, blev känd redan i tjugoårsåldern som reporter på Dagens Nyheter. Hennes livsberättelse är en historia över 1900-talet, hon upplevde krig, hon träffade seklets stora. Flera artiklar är klassiker, och hon är än idag en förebild för unga journalister. Hon levandegjorde krigets fasor och kunglig pompa. Rolig och slagfärdig blottlade hon orättvisor. Hon tog ställning, för kvinnors rättigheter och mot krig. Hon var mor och en älskad, amorös kvinna, men hon kämpade livet igenom mot ångest, missbruk och sjukdom. Hon fann trygghet hos Gud. Beata Arnborg, författare till en uppmärksammad biografi om Vivi Täckholm, har skrivit den första biografin om Barbro Alving.

Beyaz

2020-08-27

Min husgudinna! I nästa liv är jag antingen en homosexuell man eller Barbro Alving.

Carin Ardelius

2015-05-27

Ett mycket levande och informativt porträtt av Bang, en legend inom den svenska journalistiken. Mycket läsvärd!

Christina kellberg

2015-05-18

Som journalist har Barbro Alving alltid fascinerat mig, en förebild och en uppnåelig sådan. Vem hade inte velat vara som hon! Hur gjorde hon, hur tänkte hon? Hur klarade hon av att på den tiden vara ensamstående mor och samtidigt en av den tidens främsta reportrar? När jag läser Beata Arnborgs biografi inser jag vilket högt pris Barbro Alving betalade och hur bräcklig hennes självkänsla var. Man får veta hur ensam hon kände sig när hon var ute i världen på sina uppdrag och hemmaredaktionen inte alltid stöttade henne. Läsarna tyckte sig se en reporter med stjärnglans, men själv kände hon sig ofta otillräcklig. Beata Arnborg gestaltar ett fascinerande livsöde med dess många facetter och har gett mig en helt ny bild av Barbro Alving.

Görel Näslund

2015-05-17

Barbro Alving var en av de mest framgångsrika journalisterna under 1900-talet. Här är en oavbrutet fascinerade berättelse om hennes lov.

Lotta Kempe

2014-12-30

Bra och intressant. Väldigt mycket igenkänning från dagböckerna, men ibland ur ett annat perspektiv

Louise A

2012-04-29

Passar till alla, oavsett hur mycket eller lite man läst om och av Alving innan. Intressant och välskrivet om en kvinna som var före sin tid. En förebild än idag.

Ulla Englund

2011-10-24

Boken är lättläst, välskriven och mycket intressant. Många minnen väcks och jag blir mer imponerad av Bang nu än vad jag tidigare har varit. Vilken stark, modig och mänsklig människa hon var. Tidigare kände jag henne huvudsakligen som Käringen mot strömmen, kåsören, men nu inser jag hur enormt skicklig hon var som journalist. Jag är djupt imponerade av allt som författaren Beata Arnborg visar upp i denna biografi.

2011-06-15

Trevlig, men inte så personlig och gripande som Bangs egna dagböcker.