Kretsen

Stiefvater, Maggie

| 2013

Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser. Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar. Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att...

Nina Gustafsson

2016-11-03

Inte riktigt min genre kanske men bra fart i storyn och ovanligt detaljerade personbeskrivningar i denna urban fantasy historien. Första delen.

Anna Jensen

2014-10-10

Riktigt bra skriven! Kunde inte låta bli att hoppa direkt på bok nr 2 när denna var slut.

Sanna

2014-06-07

Jag var lite osäker först på boken för Maggies andra serie om vargarna var allihopa ganska sega i början och det var den här också. Men det gjorde ingenting. När jag väl kom in i boken och lärde känna alla underbara karaktärer gick det hur bra som helst. Jag känner redan att den här bokserien kommer vara en större succe än hennes förra. Maggie beskriver också magin på ett så bra sätt, men det gäller att vara uppmärksam om man inte är koncentrerad är det svårt att förstå sen för det är mycket hokus pokus som man måste förstå men annars tycker jag den här boken är helt klart läsvärd! Slutet var så otroligt bra också vilken twist!

Jenny Eriksson

2013-10-09

Här kan ni läsa min recension: http://jenny.jennytranslation.com/2013/10/09/kretsen/

Rebecka Angelin

2013-09-13

Seg men när de väl händer saker så var den bra!! :)

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Ville så gärna tycka om den här boken men tyvärr för rörigt och segt för mig.

Denna bok var rätt så okej men den var väldigt seg tyvärr..

Anna-klara Akar

2013-05-16

Blue (tror jag) kommer från en familj där kvinnorna har kontakt med det övernaturliga, själv kan hon inte göra något, tycker hon, men hennes förmåga är att förstärka de andras, tills hon ser en ung man och vet att han ska dö.
Har han nåt med spådomen att göra, att Blue kommer att döda sin sanna kärlek med en kyss.

Något är på gång i Blues hemstad något magiskt.

På ett vis gillar jag den här boken, miljön är levande det finns massor med personer jag gillar eller blir nyfiken på. MEN den är såååå himla långsam...... Den saknar något, nåt riktig go i sig.

Carolina E

2013-04-20

En väldigt seg uppstart innan handlingen kom igång och det är inte förrän de sista kanske femtio sidorna som jag tycker att det blir lite spännande. Däremot ganska rolig, vilket var oväntat!

Kim M. Kimselius

2013-03-16

Det här är en av de bästa böcker jag har läst på länge! Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/03/16/en-magiskt-underbar-bok-kretsen-av-maggi-stiefvater/

Kim M. Kimselius

2013-03-16