Kranvridarna

Spjutstorp sörjer sin nedlagda affär och kommunen har meddelat att sista bussen stannar vid årsskiftet. Men ortsbefolkningen tänker inte ge upp, Spjutstorp ska finnas kvar på kartan. Edit har gått i pension och sköter hushållet åt brodern Hjalmar och sig själv. Tillsammans med väninnorna Gudrun, Carita och Kerstin har hon en vinklubb, Kranvridarna. Trots minst sagt olika förhållningssätt till vin är träffarna månadens höjdpunkt. Särskilt viktiga blir de för Edit när Hjalmar plötsligt börjar ränna ute på nätterna samtidigt som grannen Greta beter sig allt märkligare Pressröster om Kranvridarna: Tveklöst kommer berättelsen att tilltala författarens läsekrets. BTJ Karin Brunk Holmqvist hyllar vanlighet och vänlighet. Kristianstadsbladet Gullig, varm och charmig. Landets Fria Tidning I topp just nu! Aftonbladet Söndag

2021-01-31

Bra uppläsare som, trots allt, får mig att fortsätta lyssna på en shablontyngd historia. ”Svagbegåvad@?!

villa-freja.se

2020-05-17

När jag vill läsa om något vardagligt med stor dos av realism blandat med humor och värme, då tar jag till en Brunk Holmqvist som skriver med sådan närvaro. Hon kan verkligen konsten att porträttera trovärdiga och närvarande karaktärer. Hon, bland annat, är en stor förebild nu när jag provar på att skriva romaner för vuxna.

Therése Lönneberg

2016-09-16

Lättläst, småtrevlig...

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Hennes genre är gulligt mysig.. Funkar som sällskap.

Maria Olofsson

2015-09-27

Inte riktigt så bra som de flesta andra av Karins böcker, men ändå mysig! Vänskapen mellan Edit och Gudrun skildras så bra, jag gillar att alla böckerna handlar om äldre människor.

"Kranvridarna" står för fyra medelålders kvinnor i en by som träffas en gång i månaden hos varandra och äter mat och provar ett nytt vin. Detta har inget som helst med själva bokens berättelse att göra. Mer än att en av kvinnorna, Edit, är huvudperson i boken och en annan av dem är hennes bästa väninna sedan barndomen. Edit bor med sin bror i det gemensamma föräldrahemmet och deras närmsta granne är en likaledes hemmaboende kvinna i fyrtioårsåldern som har en lättare förståndsnedsättning. Kring dessa kretsar händelserna i den lilla byn som försöker gå samman för att hindra den totala avfolkningen och nedläggningen av alla service. Med framgång, förstås. Småputtrigt, men alltför karikatyrmässigt för min smak.

Evert Johnsson

2015-03-04

Rent ut sagt bedrövligt dålig...gå en skrivarekurs

2014-03-25

Nej, det här var verkligen ingenting för mig. Boken är småcharmig på sina håll, och uppläsaren är lysande- men boken är lika fördomsfullt irriterande som flera andra av hennes böcker. Jag tycker personligen att författaren är en mästare på att dumförklara de lite äldre individerna i vårt samhälle. Och könsrollerna....Ursäkta mig, men vilket århundrade lever människan i? Kvinnosynen retar gallfeber på mig. Boken i sig påminner om någon gammal pilsnerfilm. Ingenting att rekommendera!

My.loved.books

2014-03-19

En Riktigt mysig och trevlig bok av Karin Brunk Holmqvist! :)