Kråkejenta

Eriksson, Jerker

| 2011

Flag from no

Hvor mye lidelse kan man utsette andre menneseker for, før man selv opphører med å være menneske, og blir et monster? I Stockholm sitter kriminalbetjent Jeanette Kihlberg begravet i en forferdelig sak. Det dukker opp lik av ukjente gutter, ingen har sett noe, og ingen har meldt dem savnet. Det er få spor å gå etter, og i bakgrunnen spøker Jeanettes problemer på hjemmefronten. Blant klientene til psykologen Sofia Zetterlund er det en tidligere barnesoldat fra Sierra Leone og en kvinne, Victoria Bergman, som har dype arr i sjelen etter å blitt utsatt for gjentagende vold og krenkelser i sin barndom. Jeanette og Sofia får kontakt med hverandre da den tidligere barnesoldaten blir funnet drept, og politiets efterforskning fører dem til en av Sofias klienter. Men foruroligende nok er det snart klart, at ingenting er, som det ser ut til. KRÅKEJENTA er en sterk psykologisk krim om, hva svik...

Birgitta Olofsson

2018-01-22

En spännande bok.

Rickard Enfors

2017-08-21

Fastnade direkt, bra bok.

Karin Granander

2015-08-30

Ok o bra deckare.

Pella Berglund

2015-07-28

Knivskarpt

Tove Skarstedt

2015-05-22

Jag tyckte den här var riktigt läskig! Förvirrande ibland, men jag blev sugen på att läsa mer!

Maria Larsson

2015-02-21

Jag hade fasat för att börja på triologin om "Veronica Bergmans svaghet". Den första i serien - "Kråkflickan" - beskrevs som otäck, spännande, oförutsägbar, absurd, välskriven.

Kanske är det orättvist att recensera böckerna för sig innan man har en helhet men mitt första intryck av bok nummer ett är: överskattad. Jag har läst det här förut.

Handlingen är ganska rörig så speciellt "välskriven" tycker jag inte att den är. Två kvinnors vägar korsas. En psykoterapeut och en polis. En pojke med invandrarbakgrund hittas död i ett buskage. Allting känns så fruktansvärt krystat.

"Kråkflickan" (Jerker Eriksson/Håkan Axlander Sundquist) bjuder inte mig på några överraskningar. Tyvärr tycker jag att den är förutsägbar, föga spännande och slarvigt komponerad. Boken är förvisso lättläst men det beror mest på att språket gränsar till att vara banalt. Det skulle kunna vara manus till en av de senare Beck-filmerna.

Men jag ska inte döma ut triologin ännu. Jag ska läsa de andra två böckerna också. Kanske får historien ett uppsving och tar oväntade vändningar i dem. Det skulle behövas.

Maria Larsson

2015-02-21

Något överskattad. Jag fann boken vara förutsägbar, föga spännande och slarvigt komponerad.

2015-02-08

Välskriven och spännande. Tyvärr är mycket av handlingen även om den kan verka extrem allt för vanlig.

2015-01-07

Absurd, extrem handling som dock är väldigt väl konstruerad och mycket välskriven. Alltså når den upp till en trea. Jag gjorde misstaget att läsa Glaskroppar före denna trilogi. Den är bra, men bäst är att börja i rätt ordning med herrarnas böcker.

Sara Bentfors

2014-12-17

Spännande och välskriven, otäck liten historia. Ser fram emot uppföljaren!

Miss Me Mo

2014-11-19

Vidrig historia som jag sträckläste en hel natt. Fantastisk välskriven.

Jessica Nilsson

2014-05-02

bra men otäck

Anna Johansson

2014-04-15

Svårt att sätta ord på boken. Den är lättskriven och fängslande. Mkt väl beskrivna, hemska och fruktansvärda händelser. Skall lyssna på de två uppföljarna med en gång.

Lillemor Saxfors

2014-03-25

Spännande

Petra Stråhle

2014-01-27

Jag lyssnade på ljudboken och är nog helt säker på att folk såg mig grimasera när jag gick på gatorna och lyssnade. Mycket tung, ibland kändes det nästan som att de tagit allt som är hemsk och deprimerande och slängt det i en och samma bok. Osäker på om jag kommer ta mig an de andra böckerna.

2014-01-26

Okej bok... den var givetvis spännande till viss del, men förutsägbar även om det verkade finnas en tanke om att det inte skulle vara förutsägbart... våldsamt... och ja, lite för likt Keplers böcker, fast deras böcker gillar jag... men nja... jo oj vad trist att hon har en taskig barndom... och oj vad trist att deras äktenskap är kass och oj vad spännande att de träffas och får lust på varandra... men nej... bara lagom bra, bara mitt emellan, en trea - är inte direkt jättesugen på att läsa nummer två och tre...

Shide Jafari

2014-01-25

En psykologisk thriller som följer med än länge. Detaljerna i vissa kapitel är då målande så man nästan måste stänga boken för att hämta andan. Fruktansvärd berättelse. Fantastisk bok.

O

Olga Lund

2013-12-17

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Ärligt talat, vet jag inte ens vilket betyg som jag ska sätta.
Jag tycket inte alls om boken när jag började läsa den. Rörigt, pretensiöst och ganska klisché i början.
Ja, överlag, egentligen.
Dock är det relationen mellan de två kvinnorna som ändå gör att jag sätter en trea, om än en svag sådan, på boken. Det och att jag vill faktiskt läsa vidare.

Usch, vilket ämne. Boken är välskriven, Brynolfsson bra uppläsare så... en stark 4 är den värd.

Teresia Kjellgren

2013-10-09

Tyckte början var så grym och tragisk och allt var skit (stämningen alltså) men någonstans i mitten på boken blir det ändå lite ljusare och vilken tvist sen, för att inte tala om cliffhangern på slutet. Tur jag hade tvåan hemma så jag kunde kasta mig över den direkt!

Jenny Li

2013-07-11

Oj vad jag är kluven till den här boken, ja hela serien egentligen, fast jag inte läst de andra böckerna än. Det är för ont, för utstuderat för att jag ska kunna "släppa in" det - fast jag kan heller inte säga om det är en brist hos mig eller boken. Med jämna mellanrum dyker det upp researchfel, eller småsaker som bara inte tänkts genom när de skrivits ned - och de stör mig extra mycket här, säkerrt just pga bokens tunga tema. Karaktärerna är också lite för svartvitt karikatyrmässiga, stundtals motsägelsefulla, för att jag riktigt ska uppslukas av boken. Men jag måste ju få veta hur det går, förstås.

Lena Sköld

2013-06-21

Olidligt spännande å en cliffhanger utan dess like.

Helene Robertson

2013-05-06

Bra vändningar i boken kring huvudpersonen. Temat tungt, speciellt om man har barn. Streckläste och köpte 2an och 3an innan slutat läsa 1an.

Anna Nyman

2013-03-03

Den får en trea för att det ändå var medryckande. Men ärligt taat - är inte grejen med multipla personligheter jävligt gjord?

Karin Löfstrand

2013-02-20

130201: Första delen av boken kändes ganska vanlig men sen vände det till nått lite extra spännande. Det är otäckt men spännande med en riktigt bra twist framåt slutet på boken.

Gorazde Slimovic

2013-02-16

Jag kan verkligen inte se det stora i denna bok. Är det oförutsägbara vändningar som läsare gillar så är detta en bra bok men utöver det så är den helt platt.

Miriam T

2013-01-24

emmakicki

2013-01-12

Annorlunda och spännande men lite trist att det var en sån cliffhanger.

Eyez Only

2012-11-27

Jättebra. Alla sa den skulle vara särdeles sjuk, äcklig och otäck, men det var inte alls så farligt tycker jag, även om jag läst betydligt mesigare deckare. Även om jag väntat mig en våldsorgie som uteblev, är den hemsk och spännande, och jag gillar att det inte är en helt fristående del utan att historien leder vidare i nästa del och inte får sin hela förklaring förrän i den tredje.

Thomas Bennet

2012-11-10

För sjuk och för otäck, så pass så det för mig blir orealistiskt.

Sara Nilsson

2012-11-06

Så himla bra!

Sandra Gustafsson

2012-11-05

En bok om hur ondska och svek påverkar en genom livet. En handling som skulle vara så hemsk och otäck men den känslan fick jag aldrig utan väntade mig mer samt att den var ganska förutsägbar. En bok jag antagligen hade för höga förväntningar på. Absolut bra skriven och spännande så pass att man vill läsa del två.

Sabina Svahn

2012-11-03

Äckligt bra.....

Jag sträckläste den här, det tog 10 timmar (fördelat på en eftermiddag och nästa förmiddag). Korta kapitel, man måsta "bara läsa ett till..." Spännande. Otäckt. Barn som far illa, psykisk sjukdom, groteska mord. Man bör läsa den när man är mentalt stark och i dagsljus!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Pendlade mellan att vilja ge boken en etta och sen en fyra och sen en etta... Spännande, men lite för mycket en orgie i äcklighet som jag tror boken mått bättre av att slippa. Ska dock läsa del två...

Carolina E

2012-09-22

Tänk på all världens ondska.
Allt det är inbakat i den här boken,
på ett väldigt skickligt sätt.
Hur mycket lidande och svek kan en människa utstå
innan hon själv blir till det monster
som förgörde henne från första början?

Jag visste redan från första sidan
att jag skulle gilla den här boken.
Den är hemsk att läsa, stundtals för hemsk
men man vill hela tiden fortsätta att läsa.
Författarna har placerat ut skickliga cliffhangers i hela boken
och inte minst i slutet, som gör att man hela tiden vill ha mer.

Carina Olsson

2012-09-18

Det här är en riktigt bra och spännande bok. Den är ganska otäck men mycket bra skriven.

Nu ska jag kasta mig över del 2

Marléne S

2012-08-20

Bra sträckläsning :)

Jenny Jansson

2012-08-17

Otäck, men så svår att lägga den ifrån sig!

Andreas Jansson

2012-08-02

Bara tacka chefen för tipset. Nu fortsätter vi med del två.

2012-07-25

Mycket välskriven, otäck, och spännande. Lättläst och oförutsägbar. Ser mycket fram emot dom två andra delarna i trilogin. Rekommenderas verkligen.

Elisabeth E

2012-07-20

Äckligt spännande bra bok!

Susanna Johansson

2012-07-16

En av de bättre böckerna jag har läst och jag kunde knappt lägga den i från mig. Kastade mig över den andra boken och sträckläste den också. Väntar hem den tredje nu vilken dag som helst

Linda Aulin

2012-07-15

Ruskigt obehaglig bok som inte går att sluta läsa. Dessutom slutar den så spännande att man måste kasta sig på del 2 direkt.

Anchi L

2012-06-17

Sträckläste denna bok, synd att jag började med del två. Jag kommer absolut att läsa tredje delen!

Helena Wennergren

2012-06-14

Emellanåt lite klyschig (som beskrivningen av Sofia som den framgångsrika psykoterapeuten) och gillade inte att man inte riktigt fick en klar bild över Victorias bakgrund.

Helena Wennergren

2012-06-05

Bokklubbsbok juni 2012. Förvisso spännande men på något sätt lite för makaber. Att den bara fick en trea av mig kan också ha att göra med att jag inte riktigt kände för någon av huvudpersonerna, det brukar kunna bidra till om jag gillar en bok eller inte.

Caroline Johansson

2012-06-01

Bra, men man ska nog inte läsa den när man är lite trött.

Rasmusmatte .

2012-05-13

Riktigt läskig och toppenspännande.kan varmt rekommenderas när man vill kura ihop sig i soffan och läsa något riktigt rafflande

Ulrika Spangenberg

2012-05-10

Kråkflickan är första delen i trilogin om Victoria Bergmans Svaghet och en habil författardebut som ger mersmak. Paret Eriksson/Axlander-Sundquist kastar mig med korta kapitel mellan nutid och dåtid och mellan de två huvudpersonerna Sofia och Jeanette.

Sofia är psykoterapeut och utreder Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet som visar tydliga tecken på multipla personligheter och Samuel Bai, en barnsoldat från Sierra Leone. Jeanette Kihlberg är kriminalkommisarie och utreder fallet med en mördad pojke som hittas i ett buskage. Pojken är av utländsk härkomst och fallet får låg prioritet. Naturligtvis vävs historierna samman och Sofia och Jeanette kommer allt närmare varandra, kanske för nära för deras eget bästa, samtidigt som Victoria Bergman blir alltmer närvarande.

Boken kategoriseras som thriller och handlar ytterst om svek och ondska. Det är inte lösningen på mordgåtorna som är det primära utan motiven. Brotten som skildras är på alla plan vedervärdiga och människorna som gestaltas är i allt väsentligt trasiga. Författarduon suddar ut gränser mellan offer och förövare och ställer frågan vad svek och ondska gör med människor och var skyldigheten för de egna handlingarna börjar och slutar.

Jag impulsköpte Kråkflickan i kassakön på Willys och det är jag glad för. Det är 395 välskrivna sidor med ett språk väl avpassat för boken och som avslutas med en rejäl cliffhanger och jag ser definitivt fram mot del två i trilogin om Victoria Bergmans Svaghet.

Robert Johansson

2012-04-30

Eftersom jag just nu är inne på ämnet "ondska", och ska försöka penetrera det, vad det är ,består av osv, så finns det en poäng att läsa kråkflickan, men man får då finna sig i att hoppa rakt över till "hungerelden".

Marina Trenkoska

2012-04-12

4,5 i betyg.

Sara Eriksson

2012-04-08

Läääskigt!!!

Victoria Antonsson

2012-03-12

Tog över halva boken innan jag började tycka om den, då blev den visserligen raffinerande och överraskande - men sen blev det ingen upplösning utan ett "cliffhanger"-slut, vilket kändes snopet och billigt.

Marja-Liisa Luther

2012-01-30

Jag sträckläste denna bok, otroligt bra, synd bara att jag råkade läsa tvåan före ettan...

Johanna Hellström

2012-01-16

Briljant - får mig att känna att jag inte vill göra annat än att sitta och sträckläsa spännande deckare i resten av mitt liv. Dock har jag läst få som fångat mig som denna.

En riktigt spännande psykologisk deckare, bra story och lätt att hänga med. Dock lite väl otäck,det kunde tonats ner. Ser verkligen framemot nr. 2 som jag redan har köpt

Kenneth Olausson

2011-12-30

Ännu en deckardebut, denna gång av två män i samarbete. Bok två i den planerade triologin kan säkert bli bra. Bättre i vart fall.

malin norbäck

2011-12-28

jag kanske är knäpp, men jag slukade den här boken. Helt i min smak, psykoanalysen och morden i kombination med spännande personskildringar! Fler tips på liknande böcker, tack! Väntar med otålighet på nr 2 i denna serie!

Elin Rickmarker

2011-11-28

Bra men väldigt hemsk. Läste därför inte klart. Ingen feelgood känsla direkt.

Lite för förutsägbar.

eva arkelid

2011-10-20

den är lite för otäck för min smak även om den spännande

Petra Hansson

2011-09-03

Bra driv i boken, de korta kapitlen gör att man bara skall läsa ett till och ett till osv. Stundom är den riktigt obehaglig, speciellt jobbigt var att läsa om det som utspelade sig i det gömda rummet. Och slutet var ju snillrikt då jag knappast kan vänta på att pocketutgåvan kommer.

2011-08-29

Det var otäckt att läsa den här boken, mest för insikten om vilka monster som kan skapas om man gör illa barn. Hur ond kan en människa egentligen bli under "rätt" omständigheter? De riktigt onda i den här historien är dock inte de som gör barnen illa, utan de som stillatigande tittar på. Dessvärre tror jag att boken inte är helt tagen ur luften.

Spännande var den, det kan man inte komma ifrån, men jag är verkligen utless på poliser med trassliga relationer och hemförhållanden. Tänk vad uppfriskande det hade varit att läsa om en lycklig polis, med en familj som han/hon hinner med och där inte halva historien handlar om polisens familjeförhållanden som bara är rent deprimerande. Finns det verkligen inga lyckliga poliser? Lite väl uppenbart var det också vad det egentligen handlade om. Det tog inte många sidor innan jag förstod, men det gjorde inget. Lite otroligt också att ingen bryr sig om att kolla till vem ett mobilnummer går. Resan mot slutet var ändå spännande och vilket slut det blev. Får man verkligen avsluta böcker med en cliffhanger? Mer kan man egentligen inte skriva om boken utan att avslöja för mycket. Läs den!

Här fanns inga onödiga ord överhuvudtaget, utan allt drev historien framåt. Det fanns absolut ingenting i språket som jag retade mig på, så det måste ha passat mig perfekt. Trots att det var många tillbakablickar och kursiverade avsnitt så tappade boken aldrig tempot och det störde inte historien på minsta sätt. Hela tiden ville man bara vidare. De korta kapitlen hjälpte till också. Och se där, det går att skriva en riktigt bra och spännande bok utan att blanda in mer folk än nödvändigt. Här fanns inte mer än ett tiotal viktiga personer och de presenterades på ett så bra sätt att det aldrig var svårt att hålla reda på dem.

Jag undrar jag när del två, Hungerelden, släpps i pocket eller om man ska köpa den inbundna.

Josefine Ejebjörk

2011-08-29

En bra spännande debut, finns vissa saker jag skulle ändrat på i språket och rytmen i boken. Ser fram emot att läsa fortsättningen.

Mona Åkerlund

2011-08-29

Mycket spännande och välskriven bok som var svår att lägga ifrån sig.

Ulla Englund

2011-08-28

Människorna i 'Kråkflickan' kändes så äkta i början att jag nästan blev lyrisk. Den känslan mattades från ungefär mitten av boken. Ruskig men alltför knepig handling.

Lena L

2011-08-21

Imponerande debut. En av de bästa thrillers jag läst på länge. Ondska, mord och psykoterapi. Den är grymt otäck. Hur kan en människa vara så ond kan man undra när man börjar läsa och det blir bara värre.

Karin Söder

2011-08-20

Tyckte det var en riktigt bra bok det här! Varför gav jag då inte fem stjärnor? Hm *funderar* det är något djup som fattas...
Hör själv hur flummig jag låter, men jag har svårt att närmare förklara varför jag inte är beredd att ge den full pott.
Däremot kommer jag absolut att läsa de två kommande böckerna!

2011-08-14

Denna bok var rätt så okej men mycket hattig i mellan olika händelser i nu & då tid.
Jag gav denna bok en 3a den var rätt så underhållande men inte mer.
Jag saknar det där lilla extra i denna bok. =)

Fredrik Simonsson

2011-08-10

Ganska hemsk men för jäkla spännande... Blev sträckläsning på slutet.

Liza Bolin

2011-08-03

Brutala mord utan motiv, klyschig polis. Jag stör mig på den för det första extreeemt väntade relationen mellan de två kvinnorna, som byggs upp på ett sätt som gör männen så väldigt medverkande. eh, ursäkta, men det funkar inte riktigt så. Barnsoldaten är däremot riktigt intressant och jag önskar att Eriksson/Axlander lagt mer krut på Sierra Leone.

h4l h4rtl3y

2011-07-22

Högt tempo, rappt skriven, och i stort sett bibehållen spänning boken igenom. Men, samtidigt, ännu en historia om övergrepp på barn, återkommande cliff-hangers, och i det stora hela bekant. Kommer sannolikt att läsa del 2, så småningom. (Produktplaceringen av Statoil blir ganska snart fånig.)

Gunilla Jönsson

2011-07-20

Började bra, blev lite seg men tog sej på slutet.Tyvärr så ska svenska deckarförf. bli så omständiga nu för tiden och trycka in så mkt handling det går.

Pelle Pettersson

2011-06-13

Riktigt bra deckare, obehaglig, spännande och med en knorr.

2011-06-02

Spännande och lättläst bok. Gillar att den är indelad i kortare stycken och är vinklad från två personers håll. Dessutom gjorde den något så ovanligt som överraskade mig totalt. Lite jobbigt slut dock, eftersom den är en del i en trilogi måste man vänta till nästa bok innan man får veta hur det ska fortsätta.

Frågan är om det blir så värst mycket bättre i genren. Det enda som hindrar en femma i betyg är att jag tycker att den är så förbannat obehaglig så att jag höll på att sluta läsa den.

Sofia Buhr

2011-05-12

Alldeles för seg för att vara en deckare . En del intressant psykologi men inte alls spännande, tycker jag.

lia sorensen

2011-04-18

Så mycket ondska, men underbart skriven

Elisabeth Andersson

2011-04-09

Läsvärd, och ovanligt obehaglig svensk deckare. Lite rörig emellanåt kanske, men jag ser fram emot uppföljaren, inte minst för det spännande slutet :o)

Maria Johnson

2011-03-09

Bra deckare, oväntad vändning, som faktiskt håller.

Lena Persson

2010-08-25

Stod ut ganska exakt 3 kapitel av ljudboken. Det tycker jag var starkt gjort. Hemsk uppläsare dessutom.