Kragepigen

Eriksson, Jerker

| 2011

Flag from da

Hvor mange lidelser kan man udsætte andre for, inden man ophører med at være et menneske og bliver et monster?   I Stockholm sidder kriminalkommissær Jeanette Kihlberg begravet i en frygtelig sag om forsvundne drenge, hvis lig dukker op på steder, hvor ingen har set noget, og ingen kender til eller savner dem. Der er meget få spor at gå efter, og Jeanettes problemer på hjemmefronten spøger også i baghovedet. Psykologen Sofia Zetterlund arbejder med udredninger af blandt andet en tidligere barnesoldat fra Sierra Leone og en kvinde, Victoria Bergman, hvis oplevelser i barndommen med gentagen vold og krænkelser fra sin fars side har givet hende dybe ar på sjælen. Jeanette og Sofia får kontakt med hinanden, da den tidligere barnesoldat findes død, og det viser sig, at flere ledetråde i politiets efterforskning kan spores til en af Sofias...

Linda Vanil

2021-12-31

Bra berättat från flera olika håll och tidsperioder!

Linn westerdahl

2020-12-03

Så spännande!

Emelie Jonsson

2020-05-11

Jag fattade den inte riktigt.

Birgitta Olofsson

2018-01-22

En spännande bok.

Rickard Enfors

2017-08-21

Fastnade direkt, bra bok.

Karin Granander

2015-08-30

Ok o bra deckare.

Pella Berglund

2015-07-28

Knivskarpt

Tove Skarstedt

2015-05-22

Jag tyckte den här var riktigt läskig! Förvirrande ibland, men jag blev sugen på att läsa mer!

Maria Larsson

2015-02-21

Jag hade fasat för att börja på triologin om "Veronica Bergmans svaghet". Den första i serien - "Kråkflickan" - beskrevs som otäck, spännande, oförutsägbar, absurd, välskriven.

Kanske är det orättvist att recensera böckerna för sig innan man har en helhet men mitt första intryck av bok nummer ett är: överskattad. Jag har läst det här förut.

Handlingen är ganska rörig så speciellt "välskriven" tycker jag inte att den är. Två kvinnors vägar korsas. En psykoterapeut och en polis. En pojke med invandrarbakgrund hittas död i ett buskage. Allting känns så fruktansvärt krystat.

"Kråkflickan" (Jerker Eriksson/Håkan Axlander Sundquist) bjuder inte mig på några överraskningar. Tyvärr tycker jag att den är förutsägbar, föga spännande och slarvigt komponerad. Boken är förvisso lättläst men det beror mest på att språket gränsar till att vara banalt. Det skulle kunna vara manus till en av de senare Beck-filmerna.

Men jag ska inte döma ut triologin ännu. Jag ska läsa de andra två böckerna också. Kanske får historien ett uppsving och tar oväntade vändningar i dem. Det skulle behövas.

Maria Larsson

2015-02-21

Något överskattad. Jag fann boken vara förutsägbar, föga spännande och slarvigt komponerad.

2015-02-08

Välskriven och spännande. Tyvärr är mycket av handlingen även om den kan verka extrem allt för vanlig.

2015-01-07

Absurd, extrem handling som dock är väldigt väl konstruerad och mycket välskriven. Alltså når den upp till en trea. Jag gjorde misstaget att läsa Glaskroppar före denna trilogi. Den är bra, men bäst är att börja i rätt ordning med herrarnas böcker.

Sara Bentfors

2014-12-17

Spännande och välskriven, otäck liten historia. Ser fram emot uppföljaren!

Miss Me Mo

2014-11-19

Vidrig historia som jag sträckläste en hel natt. Fantastisk välskriven.

Jessica Nilsson

2014-05-02

bra men otäck

Anna Johansson

2014-04-15

Svårt att sätta ord på boken. Den är lättskriven och fängslande. Mkt väl beskrivna, hemska och fruktansvärda händelser. Skall lyssna på de två uppföljarna med en gång.

Lillemor Saxfors

2014-03-25

Spännande

Petra Stråhle

2014-01-27

Jag lyssnade på ljudboken och är nog helt säker på att folk såg mig grimasera när jag gick på gatorna och lyssnade. Mycket tung, ibland kändes det nästan som att de tagit allt som är hemsk och deprimerande och slängt det i en och samma bok. Osäker på om jag kommer ta mig an de andra böckerna.

Maria Klamas

2014-01-26

Okej bok... den var givetvis spännande till viss del, men förutsägbar även om det verkade finnas en tanke om att det inte skulle vara förutsägbart... våldsamt... och ja, lite för likt Keplers böcker, fast deras böcker gillar jag... men nja... jo oj vad trist att hon har en taskig barndom... och oj vad trist att deras äktenskap är kass och oj vad spännande att de träffas och får lust på varandra... men nej... bara lagom bra, bara mitt emellan, en trea - är inte direkt jättesugen på att läsa nummer två och tre...

Shide Jafari

2014-01-25

En psykologisk thriller som följer med än länge. Detaljerna i vissa kapitel är då målande så man nästan måste stänga boken för att hämta andan. Fruktansvärd berättelse. Fantastisk bok.

O

Olga Lund

2013-12-17

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Ärligt talat, vet jag inte ens vilket betyg som jag ska sätta.
Jag tycket inte alls om boken när jag började läsa den. Rörigt, pretensiöst och ganska klisché i början.
Ja, överlag, egentligen.
Dock är det relationen mellan de två kvinnorna som ändå gör att jag sätter en trea, om än en svag sådan, på boken. Det och att jag vill faktiskt läsa vidare.

Usch, vilket ämne. Boken är välskriven, Brynolfsson bra uppläsare så... en stark 4 är den värd.

Teresia Kjellgren

2013-10-09

Tyckte början var så grym och tragisk och allt var skit (stämningen alltså) men någonstans i mitten på boken blir det ändå lite ljusare och vilken tvist sen, för att inte tala om cliffhangern på slutet. Tur jag hade tvåan hemma så jag kunde kasta mig över den direkt!

Jenny Li

2013-07-11

Oj vad jag är kluven till den här boken, ja hela serien egentligen, fast jag inte läst de andra böckerna än. Det är för ont, för utstuderat för att jag ska kunna "släppa in" det - fast jag kan heller inte säga om det är en brist hos mig eller boken. Med jämna mellanrum dyker det upp researchfel, eller småsaker som bara inte tänkts genom när de skrivits ned - och de stör mig extra mycket här, säkerrt just pga bokens tunga tema. Karaktärerna är också lite för svartvitt karikatyrmässiga, stundtals motsägelsefulla, för att jag riktigt ska uppslukas av boken. Men jag måste ju få veta hur det går, förstås.

Lena Sköld

2013-06-21

Olidligt spännande å en cliffhanger utan dess like.

Helene Robertson

2013-05-06

Bra vändningar i boken kring huvudpersonen. Temat tungt, speciellt om man har barn. Streckläste och köpte 2an och 3an innan slutat läsa 1an.

Anna Nyman

2013-03-03

Den får en trea för att det ändå var medryckande. Men ärligt taat - är inte grejen med multipla personligheter jävligt gjord?

Karin Löfstrand

2013-02-20

130201: Första delen av boken kändes ganska vanlig men sen vände det till nått lite extra spännande. Det är otäckt men spännande med en riktigt bra twist framåt slutet på boken.

Gorazde Slimovic

2013-02-16

Jag kan verkligen inte se det stora i denna bok. Är det oförutsägbara vändningar som läsare gillar så är detta en bra bok men utöver det så är den helt platt.

Miriam T

2013-01-24

2013-01-12

Annorlunda och spännande men lite trist att det var en sån cliffhanger.

Eyez Only

2012-11-27

Jättebra. Alla sa den skulle vara särdeles sjuk, äcklig och otäck, men det var inte alls så farligt tycker jag, även om jag läst betydligt mesigare deckare. Även om jag väntat mig en våldsorgie som uteblev, är den hemsk och spännande, och jag gillar att det inte är en helt fristående del utan att historien leder vidare i nästa del och inte får sin hela förklaring förrän i den tredje.

Thomas Bennet

2012-11-10

För sjuk och för otäck, så pass så det för mig blir orealistiskt.

Sara Nilsson

2012-11-06

Så himla bra!

Sandra Gustafsson

2012-11-05

En bok om hur ondska och svek påverkar en genom livet. En handling som skulle vara så hemsk och otäck men den känslan fick jag aldrig utan väntade mig mer samt att den var ganska förutsägbar. En bok jag antagligen hade för höga förväntningar på. Absolut bra skriven och spännande så pass att man vill läsa del två.

Sabina Svahn

2012-11-03

Äckligt bra.....

Jag sträckläste den här, det tog 10 timmar (fördelat på en eftermiddag och nästa förmiddag). Korta kapitel, man måsta "bara läsa ett till..." Spännande. Otäckt. Barn som far illa, psykisk sjukdom, groteska mord. Man bör läsa den när man är mentalt stark och i dagsljus!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Pendlade mellan att vilja ge boken en etta och sen en fyra och sen en etta... Spännande, men lite för mycket en orgie i äcklighet som jag tror boken mått bättre av att slippa. Ska dock läsa del två...

Carolina E

2012-09-22

Tänk på all världens ondska.
Allt det är inbakat i den här boken,
på ett väldigt skickligt sätt.
Hur mycket lidande och svek kan en människa utstå
innan hon själv blir till det monster
som förgörde henne från första början?

Jag visste redan från första sidan
att jag skulle gilla den här boken.
Den är hemsk att läsa, stundtals för hemsk
men man vill hela tiden fortsätta att läsa.
Författarna har placerat ut skickliga cliffhangers i hela boken
och inte minst i slutet, som gör att man hela tiden vill ha mer.

Carina Olsson

2012-09-18

Det här är en riktigt bra och spännande bok. Den är ganska otäck men mycket bra skriven.

Nu ska jag kasta mig över del 2

Marléne S

2012-08-20

Bra sträckläsning :)

Jenny Jansson

2012-08-17

Otäck, men så svår att lägga den ifrån sig!

Andreas Jansson

2012-08-02

Bara tacka chefen för tipset. Nu fortsätter vi med del två.

2012-07-25

Mycket välskriven, otäck, och spännande. Lättläst och oförutsägbar. Ser mycket fram emot dom två andra delarna i trilogin. Rekommenderas verkligen.

Elisabeth E

2012-07-20

Äckligt spännande bra bok!

Susanna Johansson

2012-07-16

En av de bättre böckerna jag har läst och jag kunde knappt lägga den i från mig. Kastade mig över den andra boken och sträckläste den också. Väntar hem den tredje nu vilken dag som helst

Linda Aulin

2012-07-15

Ruskigt obehaglig bok som inte går att sluta läsa. Dessutom slutar den så spännande att man måste kasta sig på del 2 direkt.

Anchi L

2012-06-17

Sträckläste denna bok, synd att jag började med del två. Jag kommer absolut att läsa tredje delen!

Helena Wennergren

2012-06-14

Emellanåt lite klyschig (som beskrivningen av Sofia som den framgångsrika psykoterapeuten) och gillade inte att man inte riktigt fick en klar bild över Victorias bakgrund.

Helena Wennergren

2012-06-05

Bokklubbsbok juni 2012. Förvisso spännande men på något sätt lite för makaber. Att den bara fick en trea av mig kan också ha att göra med att jag inte riktigt kände för någon av huvudpersonerna, det brukar kunna bidra till om jag gillar en bok eller inte.