Kraften

Frykholm, Elin

Efter Katastrofens tid, då världens isar smälte, beslutade världens stormakter att enas under en flagg och resultatet blev Ela. Presidenten styr landet och dess provinser i hopp om att återställa världen till dess glansdagar, men hans metoder är diskutabla. Det finns grupper som inte håller med om hans tillvägagångssätt och terrorattacker är vanligt förekommande. Det är framförallt ett folkslag som upptäckts i samband med Katastrofen som ligger bakom dessa attacker. Människor med krafter. Representanter från Bionbyr, presidentens skola för utbildning av soldater, kommer till Freijas hemstad och hon vet att om ska kunna rädda sitt barndomshem måste hon bli utvald. Första året blir svårare än hon trott. Freija börjar inse hur långt Myndigheten har gått för att bevara världens hemligheter.

3,5/5

Efter Katastrofen går världen samman och enas under en flagg, med en president. Ela, kallas det och består av olika delar som fått sitt nya utseende efter att isarna smälte. President Daegal styr alla provinser och försöker återgå till de stora glansdagarna, även om metoderna kan vara diskutabla. Bland annat har han set till att de människor som kom fram under Katastrofen hålls undan, de med krafter. Eftersom terrorattacker är relativt vanligt förekommande, då inte alla vill följa hans lagar, behövs många nya soldater. De utbildas vid Bionbyr och där hamnar både Freija och Embla från det barnhem de växt upp på, båda först mot sin vilja. Embla är motsträvig men Freija inser att det är där hon måste vara för att ha chans att kunna rädda sitt barndomshem och den familj hon fått där.

Kraften är den första delen i trilogin om Freija och de andra i Ela där huvudpersonen är Freija. Det är, som relativt vanligt förekommande vid första delen, en startsträcka som gör att det tar ganska lång tid för mig att komma in i världen. Allt ska beskrivas, allt ska berättas och förklaras och alla personer ska presenteras. Men efter ett tag, när Freija och de andra acklimatiserat sig till Bionbyr och det väl börjar hända annat än träning och lektioner, då tar det fart. Och det bådar gott inför framtida delar av serien.

Persongalleriet är visserligen ganska stort, men eftersom fokus hela tiden ligger på Freija gör inte det lika mycket och jag tycker att det portioneras ut på ett bra sätt under bokens gång. Att vi får följa med i Freijas tankar, gör att det känns som att vi lär känna henne väldigt väl. Jag tycker att de små kursiva delarna, som är mer som en kommentator i realtid eller liknande, är ett spännande inslag, även om jag inte alltid förstår poängen med dem. Ibland gör de snarare att jag tappar flytet i läsningen än hjälper mig framåt.

Språket är bra och för handlingen framåt, passar bra för genren. Jag tycker om de kopplingar till nu existerande städer och kontinenter när det kommer till namn. Generellt väldigt lättläst bok och en stunds god underhållning. Jag ser fram emot fortsättningen, för nu tror jag att det bara kommer att öka i hastighet och handling.

Jag har haft äran att få läsa "Kraften" av Marcus Tallberg och Elin Frykholm.
~
En välskriven, spännande och otroligt tänkvärd pärla.👌
Boken utspelar sig en bra bit in i framtiden. Tekniken har gått framåt men allt är inte bättre för det. Kontrollen av människorna är extrem och frihet verkar vara ett minne blott...
~
Mönster från tidigare tidsepoker upprepas fast på ett annat sätt med häxjakt på vissa människor. Det är omöjligt att inte dra paralleller till mörka kapitel tidigare i historien.
~
Om denna bok beskriver hur världen ser ut i framtiden är än så länge ett oskrivet blad.
~
Boken är skriven innan coronapandemin bröt ut men tankar som kommit upp i boken är sådana som många haft under pandemin.
~
Boken är den första i en trilogi så det är bara att hugga in på nästa.🤗
Helt klart en mycket läsvärd bok!👌
Tack @marcustallbergofficial och Elin Frykholm och @tallbergsforlag för att jag fått läsa denna pärla.🌟🌟🌟🌟🌟
#kraften #kraftentrilogin #marcustallberg #elinfrykholm
#tallbergsforlag #tallbergsförlag #bokrecension #recension #lästips #boktips #åretsförstabok #åretsförstalästabok

Linda Andersson

2020-06-01

Jag har läst Kraften, första delen i en dystopisk fantasytrilogi, av Marcus Tallberg och Elin Frykholm.
Efter en stor katastrof har världens isar smält, vilket i sin tur gjort att världen ser annorlunda ut. Det som är kvar kallas nu för Ela och styrs av president Daegal, en man som inte drar sig för något i sin kamp mot kraftfolket, det folkslag som beskylls för Katastrofen.
Jag fullkomligt älskade denna bok som bara blev mer och mer spännande för varje kapitel. Men det var med en ständig kall kår längs ryggen, för denna obehagliga framtid känns inte alltför osannolik. Faktum är att många viktiga frågor, sociala och existentiella, på ett snyggt sätt tas upp och vävs in i berättelsen.
Huvudpersonen, Freija, kommer från ett fattigt men kärleksfullt barnhem som hon skulle göra allt för. Men frågorna om hennes bakgrund är något som ständigt jagar henne. Varför blev hon övergiven av sin mamma, och vem var hon?
Jag längtar tills jag har fortsättningen i min hand!
Har ni inte läst boken? Gör det!

Bokfrun

2019-08-12