Kära Barbro

Ackebo, Lena

| 2017

Barbro reser ensam hem från Mallorca efter semesterveckan med systern Mona, som stannade kvar hos Världens Vackraste Man. Under sommaren får hon brev från Mona, ljusa skildringar av tillvaron med den nya kärleken. Breven väcker en rastlöshet hos Barbro. Hon fylls av en känsla av tomhet, känner sig avskuren från sin man och barnen och börjar se sin krävande mamma med andra ögon. Kära Barbro är den fristående fortsättningen på den kritikerrosade romanen Världens vackraste man. Sagt om Världens vackraste man: "En bok att älska" - Expressen "En perfekt blandning av dråpligaste humor, svartaste sorg, bittraste minnen och härlig berättarlust." - Tara Lena Ackebo är en prisbelönt bildkonstnär och berättare. Sedan debuten i satirtidskriften Galago 1984 har hon givit ut tio tecknade album. Hon har också regelbundet medverkat i dagspressen och skrivit manus för...

Pia Gummesson

2018-10-03

Fantastiskt bra bok,och väntar nu på att få läsa den sista i trilogin.Handlingen och karaktärerna fick mig fångad direkt.Rekommenderar denna varmt om, systrarna Barbro och Mona.

villa-freja.se

2018-09-14

Jag tycker att Ackebo lyckas fånga det dysfunktionella och narcissistiska effekterna så väl i sina böcker. Alla hennes karaktärer är så trovärdiga och handlingen rapp och på samma gång djup och känslofull. Berättelsen griper tag. Efter att ha läst Världens vackraste man läste jag snabbt de båda uppföljarna också.

Anna Hedenstedt

2018-03-11

Fängslande, men inte lika underbar som ettan. Lite långdraget i deras passivt aggressiva sommar och man längtade efter ett klimax. Väldigt oväntat slut som jag var tvungen att diskutera för att reda ut.

2017-06-08

Jag läste nyligen en recensent som menade att Kära Barbro inte nådde upp till det fina slutresultat Lena Ackebo fick med Världens vackraste man. Men jag håller inte med. Jag tyckte mycket om ”Världens vackraste man” men jag tycker faktiskt att ”Kära Barbro” är strecket vassare. Jättefina personskildringar, en bra story, trovärdiga karaktärer, med en handling som griper tag och som dessutom ibland är riktigt underhållande. Jag längtar efter nästa bok om systrarna Mona och Barbro.
Jag lyssnade på ljudboken och kan inte annat än hylla Katarina Ewerlöf som verkligen gör en fantastisk uppläsning.
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 5:a till såväl bok som uppläsare! Kan varmt rekommenderas, men läs helst böckerna i ordning, det underlättar!