Kör hårt, Noa

Weiss, Sofia

Noa är inte glad. Allt går emot honom. Kompisarna frågar inte om han vill vara med. Pappa åker på semester utan Noa. Och det värsta av allt är att efter sommarlovet börjar Noa i en ny skola, där han inte känner någon!  Inget kan bli värre, så när mamma vill att han testar mountainbike, då gör han det. Att prova nya grejer är inte så farligt, påstår hon. Fast just det här med mountainbike blir farligare än mamma tror. Vilken tur att Soraya är med och cyklar med Noa.

2020-02-10

Noa har det inte lätt just nu. Han känner sig bortvald av sina vänner, hans pappa ska flytta ihop med sin nya tjej och Noa måste byta skola och lämna sina kompisar.

Inget kan bli värre så när Noas mamma vill att han ska testa något nytt, mountainbike, så gör han det. Att prova nya saker kan ju inte vara så farligt... eller? Plötslig blir det farligare än vad mamma tror.

Kör hårt, Noa är en underbar bok om vänskap, att känna sig utanför och att hitta nya vänner. Noa känner sig inte som en sportkille, han är rädd för att göra bort sig och han tycker verkligen inte om förändringar. Det här är en bok om att vara rädd men att våga ändå. Jag tycker om att det är en kille som har huvudrollen i boken och jag gillar att Noa kan hitta styrkan i att vara sig själv med nya vänner i cykelklubben.

Boken är lättläst och svår att lägga ifrån sig. Jag tycker att författaren lyckas blanda vardagliga händelser med en spännande handling. Tycker även om att bokens illustrationer är svartvita och de passar bra in.
Kör hårt, Noa är en barnbok jag rekommenderar varmt!

Bokdjungeln

2020-02-01

En bra bok med behagligt mycket text för att läsa själv tycker 9åringen. Jag tycker att det är en bra bok som tar upp hur det kan vara att ha skilda föräldrar och allt vad det innebär. Men också att det kan vara bra att testa nya saker ibland, även om det känns läskigt i början. En jättebra bok tycker vi!

@barnbokstips

2019-12-20

En läsvärd bok för 6-9 år om Noa som är lite blyg och osäker. Dessutom orolig över att börja i en ny skola. När hans mamma på slutet av sommarlovet tar med honom till en cykelklubb blir det början på något bra. Boken innehåller fin vänskap, budskapet att våga testa nytt och att hitta en rolig aktivitet. Fina illustrationer i svartvitt av Hedvig Wallin som är en grymt bra barnboksillustratör .