Korsfäst på Klädesholmen

Fransson, Ramona

| 2014

Uppläsare: Reine Brynolfsson.En dödsmisshandel av en gammal man på Västra kyrkogården i Göteborg är inledningen på en serie bisarra mord. Det finns vittnen till mordet på den gamle, men varför vågar de inte berätta? Ett kors upptäcks av pastor Waldemar Eklunds fru i deras trädgård på Klädesholmen på Tjörn. En ung naken kille är uppbunden på korset och död utan synliga skador. När ytterligare ett kors hittas och även det offret är naket och uppbundet på samma sätt är spaningschef Greger Thulin övertygad om att mördaren är en psykopatisk religionshatare. "Sveas blick följde Stigs händer när han hällde upp teet i deras koppar. Han slog sig ner i samma fåtölj som Katarina suttit i ett dygn tidigare. På morgonen när han hade läst Göteborgs Postens artikel, att polisen hade häktat en misstänkt för Korsfästelsemorden som de kallade dem och att det var en lärare, förstod han att det var Sean Gutman,...

Solveig Andersson

2018-12-23

Franssons samhällskritiska kriminalromaner där verkliga brottsfall flätas in i handlingen, blir enbart bättre och bättre. Den här var superb och ett sant nöje att få lyssna till. 5 stjärnor!

Y

Yngve Karlsson

2014-07-14

Dessa verklighetsbaserade böcker av Ramona är fantastiska. Att fläta ihop denna verklighet till deckare är verkligen en konst. Ett plus är även Reine Brynolfssons härliga uppläsning.

Y

Yngve Karlsson

2014-06-17

Fantastiskt vilka verklighetsbaserade ämnen denne författare tar upp. Läs.

2014-05-09

Jag har läst sex stycken böcker tidigare av Ramona Fransson. Fyra stycken av hennes tidigare sju kriminalromaner plus hennes två dokumentära böcker. Här är en länk till min recension av den senaste boken som jag läste av henne, ?Mord på Stenungsbaden Yacht Club?.

?Korsfäst på Klädesholmen? är den åttonde fristående boken i samma serie. Och jag tycker att det är den helt klart bästa hittills.

Jag har alltid tyckt rätt så bra om Ramona Franssons böcker. Dom är lättlästa och välskrivna. Och dom tar alltid upp aktuella ämnen.

Tidigare har jag tyckt ibland att böckerna har känts lite ?naiva? och ?amatörmässiga?. Men jag tycker verkligen att Ramona har utvecklats som författare, och skriver bättre och bättre för varje bok.

Den här boken tycker jag är hennes bästa hittills, och den får en fyra i betyg av mig. Boken hade till och med kunnat få ett halvt betyg högre, men jag tyckte att slutet kanske inte riktigt var så bra ihopsytt som det hade kunnat vara.

Slutsatsen blir att jag rekommenderar boken, och ser fram emot nästa bok i serien.