Korni (Roots: The Saga of an American Family)

Haley, Alex

Flag from ru

"Korni" - odna iz samykh neobychnykh i vlijatelnykh knig amerikanskoj literatury. Pered chitateljami razvorachivaetsja dramatichnaja istorija shesti pokolenij odnoj semi, sredi kotorykh raby i osvobozhdennye, fermery i kuznetsy, muzykanty i biznesmeny, advokaty i arkhitektory?i odin avtor. Srazu posle vykhoda "Korni" stali natsionalnym i mezhdunarodnym fenomenom. No i spustja 40 let roman prodolzhaet uvlekat chitatelej svoim povestvovatelnym drajvom i iskljuchitelnoj emotsionalnoj siloj.

Gunilla Andersson

2022-03-13

Mycket bra

Stina Heimonen

2021-12-30

Verklighetstrogen, fängslande och absolut läsvärd.

Annelie Saxby

2017-09-21

Fantastisk

Magnus Johansson

2016-07-23

Boken är gripande och (språkligt) lättläst. Motsvarade inte riktigt mina höga förväntningar, och kanske var det jag saknade just en lite mer avancerad berättarstil. Men ändå viktig, intressant och högst läsvärd!

Emelie Samuelsson

2012-08-15

En viktig bok!

Karin Andersson

2012-07-09

Haley tar en med på en tidsresa genom afrikas byar fram till nutidens usa. Det är mer än en historielektion ,han får en att reflektera över sina egna rötter.
Berättelsen beskriver nogrant tidsandan och hur de levde men på ett flytande och spännande sett. Man kommer individerna nära och det är svårt att lägga boken ifrån sig.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

En bok man försjunker i en gång i livet. Inget man läser om pga omfånget och det jobbiga innehållet.

Ulla Englund

2011-11-29

Både film och bok var bra. Haley är en flyhänt berättare och det här är den bästa av hans böcker jag har läst. Fick en hel det insikter då när jag läste den - för mycket länge sedan.

Elisabeth E

2011-11-19

Väldigt gripande familjehistoria.

Maria Blomkvist

2010-08-20

Jag tyckte de sista femton sidorna, där författaren beskriver sin forskning och den personliga resa han gjort för att skriva boken, var otroligt intressanta. Tyvärr väger det inte upp fyrahundra sidor av en alltför uppenbar, självklar och ganska torftigt berättad historia.

Rasmusmatte .

2010-07-06

Underbar skildring om slavhandel, samt hur en släkt utvecklas, rasism mm. Jag har både boken samt filmen som är lika bra.

Har man läst den på svenska kan man inte bedöma efter språket, eftersom det handlar om en dålig översättare (pinsamt dålig!!).

Har man läst den på svenska kan man inte bedöma efter språket, eftersom de handlar om en dålig översättare (pinsamt!). Boken i sig är dock helt otrolig! Jag har sällan blivit så berörd av en bok... Jag följde serien för en sisådär 20 år sedan och har i 15 år haft boken orörd i bokhyllan... I loved it!

Jacob Lamne

2010-04-09

TV-serien är bättre, men den tar väl sig fler dramatiska friheter också. Grymt detaljrik skildring iaf.

Joachim Lindberg

2010-03-24

Inget språkligt mästerverk, men jäklar vilken berättelse. En modern klassiker.

Bo Dahlström

2010-03-13