Körkarlen

Lagerlöf, Selma

| 2008

Selma Lagerlöfs Körkarlen om den försupne hustruplågaren David Holm är återberättad till lättläst av Cecilia Davidsson. Klädd i en lång svart kåpa med luva över ansiktet åker Dödens körkarl runt i sin skrangliga kärra. I handen håller han en lie. Ikväll ska han besöka den sjuka syster Edit, befria hennes själ från livets fängelse. Men hon är inte redo att dö. Först måste hon rädda David Holm, mannen hon älskar. Han förtjänar visserligen inte hennes hjälp. Han är en riktig usling. Men om syster Edit får tala med honom en sista gång kan hon kanske få David Holm att bättra sig? Körkarlen filmatiserades 1921 av Victor Sjöström. Filmen gjorde honom världsberömd.

Välskriven klassiker!

amanda hildur

2018-01-17

En fascinerande liten bok om mord, hämnd och gengångare. Något simpel men jag gillade det faktum att sir Archies sanna sida fick träda fram på slutet. Att han liksom inte var en man som en blid jungfru kunde "förändra" - han var en empatilös mördare inifrån och ut även efter att han blivit kär.

2015-11-13

Denna bok var bra

Mylar .

2015-09-20

Väldigt banal och förutsägbar historia, men välskrivet så det förslår och spännande skildrat. Reaktioner, tankar och karaktärsutveckling är trovärdiga och intressanta.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Eftersom berättelsen utspelas i mina hemtrakter så blir den extra spännande förstås. För övrigt en på Lagerlöfs sätt vindlande historia, vilken påstås ha verklig bakgrund.

Hans Olof Andersson

2015-04-29

En kort men intensiv berättelse.

Stina J

2014-06-27

Lite av en besvikelse, Selma kan bättre än så här. En rip-off på Dickens julsaga, överdrivet melodramatisk och moralistisk. Personporträtten känns klichéartade och jag saknar till och med den där härliga spöklika mystikkänslan jag vet att Lagerlöf kan åstadkomma. Det fina språket gör den ändå läsvärd och motiverar trean.

Per-Anders Tornås

2014-02-20

Lite gammalmodigt idag.

greger andersson

2012-11-22

känns gammalmodig och var ganska förutsägbar.

Amanda Kinnander

2012-07-01

Recensionen gäller Herr Arnes penningar:
En förutsebar bok som blev läst i samband med skoluppgift om Selma Lagerlöf. För gammalt språk för min smak, med en historia som säkert var omvälvande i början av 1900-talet.

Jan Banan

2012-02-28

En gammal klassiker från 1904 som garanterat mest tilltalar den äldre generationen och som är skriven på en lättsam variant av gammelsvenska. De, de äldre, brukar använda ord som "ruskig" och "blodig" när de refererar till denna spöksaga. Njaa! Jag vet inte det?? Jag skulle snarare beskriva den som fånig men lite charmig.

Pia Stendahl

2011-01-02

Herr Arnes penningar är en ganska kort berättelse som Selma Lagerlöf berättar på ett ganska stramt och återhållet sätt. Vad hon tycker om Elsalills kval framgår egentligen inte riktigt vilket är bra. Läsaren får fundera själv.

Det är en ordrik berättelse med ett vackert språk. Man får en känsla av att detta är en historia som varit enkel att skriva för Lagerlöf. Det känns som orden bara runnit ur henne. Hustorien är berättad med en enkelhet som höjer upplevelsen av läsningen.

Som läsare dras man ganska omgående in i historien vilket är en nödvändighet för en så kort historia. Boken är en blandning mellan sägen och spökhistoria med fokus på skuld och vedergäldning. Den stora frågan är om rättvisan kommer att segra?

Det känns som historien är lite kort. Jag hade gärna läst mer om Elsalills kval, ska hon ange sin älskade eller inte? Jag vill även veta mer om mördarens kval där hans ”onda sida” brottas med hans ”goda”, förälskade sida. Men kanske hade det bara gjort berättelsen seg och svamlig. Istället för det den är nu, porös och gripande.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia