Korkade vita mn : och andra billiga svepskl fr tillstndet i nationen

Moore, Michael

| 2003

Michael Moore r filmaren, frfattaren och fosterlandslskaren som med vnlig naivitet och iskallt raseri skrmmer slag p det amerikanska etablissemanget. Hans vapen r humor, ironi och uppmaning till direkt handling. Han r rolig, ofta sanslst rolig. Och politisk. Utan att gra avkall p fakta. Korkade vita mn r lika mycket st-upp-komik som politisk pamflett. Ett rasande angrepp mot allt unket och orttvist i det amerikanska samhllet: korrumperade politiker som lter sig kpas, miljfrstring som hotar allt liv, snabbmat som gr folk sjuka, etc. Michael Moore njer sig inte med nlstick, hans redskap r snarare det amerikanska baseballtret. Till exempel omnmns George W. Bush som The Thief in Chief, eftersom han, enligt Moore, inte r vald utan olagligt ockuperar Vita huset genom en statskupp. Den inbundna utgvan av Korkade vita mn har hittills slt i ver 20 000...

Josefine Ejebjrk

2014-12-13

Michael Moore r p krigsstigen efter debaklet med USA valet 2000. Ngra tnkvrda eller komiska stycken, mycket galla.

Teresia Kjellgren

2013-09-10

Pricksker och rolig...visst har sin egen agenda och vinkling men texten r underfundig och kul s han kommer undan med det.

Lars Martinsson

2013-08-01

Klockren satir nr den kom. Hller den med ett decenniums perspektiv och andra bovar att hckla i hgsta instans?

Mary G

2011-08-17

Den hr boken var en riktig gonppnare fr mig nr den kom ut. Jag har inte lst om den, kanske skulle den f lgre betyg d. Jag kan tnka mig att den inte hller nr den inte lngre r lika aktuell. Jag skulle dock vilja lsa en bok av Moore om tillstndet i hans nation idag.

Lady Flanders

2009-06-20

Pladdrig och illa skriven, vill jag minnas.