Korkade vita män : och andra billiga svepskäl för tillståndet i nationen

Moore, Michael

| 2003

Michael Moore är filmaren, författaren och fosterlandsälskaren som med vänlig naivitet och iskallt raseri skrämmer slag på det amerikanska etablissemanget. Hans vapen är humor, ironi och uppmaning till direkt handling. Han är rolig, ofta sanslöst rolig. Och politisk. Utan att göra avkall på fakta. Korkade vita män är lika mycket stå-upp-komik som politisk pamflett. Ett rasande angrepp mot allt unket och orättvist i det amerikanska samhället: korrumperade politiker som låter sig köpas, miljöförstöring som hotar allt liv, snabbmat som gör folk sjuka, etc. Michael Moore nöjer sig inte med nålstick, hans redskap är snarare det amerikanska baseballträet. Till exempel omnämns George W. Bush som »The Thief in Chief«, eftersom han, enligt Moore, inte är vald utan olagligt ockuperar Vita huset genom en statskupp. Den inbundna utgåvan av Korkade vita män har hittills sålt i över 20 000...

D

Daniel Berggren

2019-07-30

Boken är skriven på ett humoristiskt sätt och mycket intressant inblick i amerikansk kultur. Allt kanske inte är helt relevant längre då Busch inte är president längre.

Josefine Ejebjörk

2014-12-13

Michael Moore är på krigsstigen efter debaklet med USA valet 2000. Några tänkvärda eller komiska stycken, mycket galla.

Teresia Kjellgren

2013-09-10

Pricksäker och rolig...visst har sin egen agenda och vinkling men texten är underfundig och kul så han kommer undan med det.

Lars Willfors

2013-08-01

Klockren satir när den kom. Håller den med ett decenniums perspektiv och andra bovar att häckla i högsta instans?

Mary G

2011-08-17

Den här boken var en riktig ögonöppnare för mig när den kom ut. Jag har inte läst om den, kanske skulle den få lägre betyg då. Jag kan tänka mig att den inte håller när den inte längre är lika aktuell. Jag skulle dock vilja läsa en bok av Moore om tillståndet i hans nation idag.

Lady Flanders

2009-06-20

Pladdrig och illa skriven, vill jag minnas.