Koreografen

Nesser, Håkan

| 2002

En man och en kvinna. Han ser henne en dag när vintern är över; lite tvekande väljer hon klänning i en butik. Han tilltalar henne. Hon svarar. Så blir de – styrda av en ofrånkomlig koreografi – ett älskande par. Men berättelsen utspelas både då och nu. Och i ett oroande landskap, där skeendet ibland tycks bli alldeles glasklart. Nästan orimligt tydligt.Håkan Nesser har med sina kriminalromaner om kommissarie van Veeteren blivit en av våra mest lästa författare. Koreografen, som ursprungligen utkom 1988,är hans debutroman.

2020-07-19

Nesser tillhör mina favoriter. Har ett härligt språk och bra intriger men den här håller inte riktigt måttet. Är ett mellanting mellan relationsdrama och deckare men saknar riktig spänning. Ändå undrar man ju vad som har hänt. Betyg 2,5

Karin Löfstrand

2016-02-01

160201: Jag älskar Nesser men denna är i konstigaste laget och blir inte någon favorit. Lite väl filosofisk för min smak.

Annika Sjöström

2016-01-20

lite väl filosofisk för mig just nu när jag helst bara vill slölyssna. Men när man orkar följa med helt är det väldigt elegant

Maritha .

2014-03-28

Jag brukar gilla Nessers böcker, men den här var helt enkelt tråkig. Kämpade mig igenom den.

Sofia Grundtman

2014-01-15

"Motståndslöst skalades lager på lager av tystnad och avstånd bort av flinka sekunder och till slut återstod bara själva kärnan."

Marc Moore

2013-09-16

Svårbedömd, egentligen mer filosofi än handling. Långsam är den också med Nessers mått mätt. Trots att filosofi inte intresserar mig nämnvärt så är det något i boken som griper mig, drabbar mig, kanske Leons och Tomas vänskap, kanske melankolin..... hur de som är unga och lovande i bästa fall blir mediokra i värst fall sinnessjuka senare i livet. Löften infrias sällan....