Konungens återkomst : tredje delen av Ringarnas herre

Tolkien, J R R

| 2012

"En ring att styra dem, en ring att se dem, en ring att fånga dem och till mörkret ge dem, i Mordor, i skuggornas land" Hobbiten Frodo har fått ta över den magiska ring hans farbror Bilbo en gång vann av Gollum. Gandalf grå inser att det är den stora ringen som en gång smiddes av den onde Sauron och som styr alla andra maktens ringar. Tillsammans med följerslagarna Sam, Merry och Pippin ger sig Frodo ut på en lång färd för att förgöra ringen i Eldsberget i Mordor. Annars kan ondskan snart komma att härska över Midgård. Ringarnas herre nyöversattes 2004-05 av Erik Andersson och Lotta Olsson. Konungens återkomst: Saruman har besegrats, men kampen är inte över. Mordors styrkor har nämligen siktats in sig på konungarnas gamla stad Minas Tirith i Gondor, och ett slag verkar oundvikligt på Pelennors fält. Samtidigt fortsätter Frodo, Sam och Gollum sin tröstlösa vandring i Mordor,...

Elin Peiser

2021-07-27

Bra läsning

Mattias Sjögren

2019-09-27

Joakim Karlsson

2018-10-24

Älskar hela trilogin, fantastiskt bra!

Helena Flemström

Läs

Klassiker!

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Lika bra som inledningen på serien och en underbar känsla genom hela handlingen.

Lars Willfors

2013-07-31

Fruktansvärt överreklamerad. Filmerna är bättre.

Nicklas Björk

2013-06-11

En mäktig saga och den enda fantasytrilogi du någonsin behöver läsa. Visst råder det sega stunder och språket kan te sig jobbigt för den som inte är van, men när det väl blir fart går det inte lägga undan boken. En litterär skatt som är fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett mästerverk.

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Väldigt bra avslut :)

Alva Ordnörden

2012-03-30

Som de tidigare böckerna så har den här många överraskningar och förvånande händelser. Den är också lika sagolik och fantastiskt som de andra två!

Språket är äldre än vad man är van vid, men man vänjer sig snabbt. Det är samma sak med olika namn, vissa personer har olika namn som de kallas av olika personer vilket är lite förvirrande och rörigt ibland, men annars så är den här boken fantastisk (jag känner mig tjatig, men det är den verkligen)! :D

Hannah Nilsson

2012-01-29

Fantastiskt. Jrr Tolkiens böcker om sagan om ringen har en detaljrikedom som gör att läsaren kan se alla platser handlingen utspelar sig på glasklart. Jag som har sett filmerna fler gånger än jag kan räkna och som kan anses som nörd i ämnet blandade trots detta ihop vad som fanns i böckerna med i de förlängda versionerna. Har man inte läst trilogin så har man missat en litterär skatt utan dess like enligt mig:-)

Liza Bolin

2011-02-21

Ljudboken. Efter att ha lyssnat igenom del 1 och 2 började jag bli rejält trött på dem. Fungerar inte särskilt bra som ljudbok, och den sista boken innehåller så mycket krig! Det märks att Tolkien inte intresseras av stridsscenerna. Dock är både Frodos förfall och Eowyns kärlekshistoria det mest intressanta i hela trilogin.

Gudrun Edlund

2010-09-18

Anna Carlzén

2010-09-15

Hela trilogin är ju fantastisk! Fast egentligen ska man nog läsa den på originalspråk...

Niklas Hall

2010-03-30

tredje bocken når inte riktigt upp till klassen på de två första - men ändå - en otrolig berättelse. Att berättelsen fortsätter efter antiklimax åp Domedagsberget är ett stort stort plus - något jag verkligen saknade i filmen.

Johanna Galenpanna

2009-12-17

1:a boken är bäst.
2:a boken är också bra. Men inte lika bra.
3:e boken är den som, i mitt tycke, är minst bäst. Men ändå väldigt väldigt bra.

M W

2009-12-01

Johanna Falkered

2009-07-01

En saga utan like

Daniel Svensson

2009-06-17

Filmerna är grymma. Böckerna medelmåttiga.