Konstkuppen

Lapidus, Jens

Mamma tjatar på att Jonathan ska ut och hitta på något, men vad? Han har inte någon kompis i kvarteret och han sitter helst inne och mekar med sina uppfinningar. Det vill säga, tills Zasha flyttar in huset. Och börjar i Jonathans klass. Då börjar det hända grejer och vips har de bildat Dillstaligan: ett tjuvgäng ? enligt vissa i det godas tjänst.När mat försvinner från närlivs, en oskyldig kvinna anklagas och märkliga figurer syns på konstmuseet dit de åkt på skolutflykt, ja, då kan de börja lägga pusselbitarna och med smarthet och mod göra sin första kupp.Dillstaligan ? fartfylld och rolig läsning för lågstadieåldern av spänningsmästaren Jens Lapidus.

4, Vireda Skola

2021-10-12

Z kommer ny till klassen. Z och Jonatan gör en liga och fångar två tjuvar.

Den är bra

Jag gillar boken för den är intressan.

Dillstaligan handlar om Zarsa som kommer till dillsta och blir kompis med Jonhatand till samman bildar det Dillstaligan. det löser alla möjliga fal och avslöjar skurkar. Det handlar om ett konst musum som blir stulel och tillsammans löser det fallen. Och en oskyld kvinna blir häktad. Hur ska det gå för dilstaligan.

Jag tycker att boken var bra för den var rolig och spände.

Gustav (9 år) :
Vi läste Konstkuppen som är första boken i Dillstaligan.
Den är lättläst så går fort att läsa. Jag läste den för mamma och Philip.

Boken handlar om Jonathan som bor i Dillsta. Han har inga kompisar men en dag börjar det en ny kille i hans klass. Han heter Zasha och jag tror att hans pappa sitter i fängelse. Han sitter någonstans där man är instängd men det är ett misstag säger Zasha. De är lite olika Jonathan och Zasha. Jonathan tycker om att uppfinna och Zasha spelar hög musik och vill testa saker. Zasha är inte så modig som han säger att han är. Han säger också att han är väldigt bra. Han använder många konstiga ord. Det finns en flicka i klassen som kastar sudd på dem hela tiden. De vill straffa henne.

Det stjäls mat i Dillsta och tiggaren utanför mataffären blir anklagad. Jonathan och Zasha vill bevisa att det inte är tiggaren Sofia som gjort det.

Illustrationerna är fina. Jag tyckte det var lite för lätt att räkna ut vad som händer och den gick för fort att läsa så jag tror att åldern på boken är perfekt.

Philip (7 år):
Jag tyckte mycket om boken. Det är fina bilder och man kan läsa manga kapitel på en gång innan man ska sova.

Jonathan är duktig på uppfinningar och han är också duktig på att klättra. Det lär han Zasha. Zasha börjar Jonathans klass och de bor i samma hus så de blir kompisar. Zasha spelar hög musik. Det finns en arg gammal farbror i boken. Jag tror att han är arg för att han är ensam. Han har en snäll hund.

AC (mamma):
Dillstaligan var en trevlig och lättsam läsupplevelse. Det är fina illustrationer och boken är inkluderande.
Jag håller med Gustav om att åldersspannet är rätt satt för boken. För honom var handlingen nästan lite enkel men det är många olika saker som fångas upp i boken så det finns mycket att prata om. Familjekonstellationer, den arga farbrorn i huset, olika personligheter, ensamhet osv. Jag får lite Karlsson och Lillebror wibes.