Konsten att vara snll

Einhorn, Stefan

| 2005

Begreppet ?snll? kopplas inte sllan till egenskaper som dum, omogen och mesig. I sin bok Konsten att vara snll lgger Stefan Einhorn en helt annan innebrd i ordet: ?Fr mig r en snll mnniska en individ som lever med etiken i sitt hjrta. En snll mnniska br i sitt medvetande stndigt med sig omtanken om sin medmnniska.? Stefan Einhorn menar att vi r vra relationer och att snllhet r ngot av det finaste som vi kan gna oss t.  Men varfr ska vi vara snlla? Kan vi inte lika grna vara sjlvupptagna, hnsynslsa eller elaka? Enligt Stefan Einhorn r snllhet r den viktigaste enskilda framgngsfaktorn i vra liv. Detta gller fr individer svl som fr grupper och samhllen. Om vi strvar efter att vara snlla mot andra s kan vi helt enkelt inte undvika att ocks gra gott fr oss sjlva. Den goda grningen gr vi drmed inte bara fr andras skull...

Anna N

2015-08-30

Viktig bok

Andreas Ruuth

2014-09-23

Gillar den skarpt. Kan frst folks allergi mot den hr sortens bcker men den uppmuntrade :)

Irne Frick

2013-10-06

Han r jobbig att lyssna p!

Anchi L

2012-07-28

Lttlsta sjlvklarheter.

Merith Bck Malila

2012-03-08

Som s mnga bcker i genren r den lite fr lng fr sitt koncentrerade budskap. Dock tycker jag den bidrar till kad medvetenhet - som frfattaren sjlv uttrycker, sjlvinsikt r en frutsttning fr utveckling. Han pminner ocks om att det som rknas till slut r vad vi gr, allts att det inte bara r tanken som rknas och det instmmer jag i. Boken ger oss Stefans tankar om vilka motkrafter som kan pverka oss s att vi inte frmr agera som goda, genersa och snlla medmnniskor. Medvetenheten han skapar i boken bidrar till att vi kan gra klokare val och frhoppningsvis bidra till en snllare vrld. Jag tnker i alla fall frska.

Chatarina Lw

2012-02-25

intressant, lskar Stefans stt att hantera mnet

Anna

2011-11-03

knner mig lite snllare. mer medveten i hjrtat. bra allts.

Johanna Lundin

2011-08-21

En bok som skerligen skulle kunna frmedla bra kunskap om att vara snll p "rtt" stt. Men fr mig liknade den mest etikundervisningen p gymnasiet. Dessutom blev det trttsamt med alla frfattarens patientberttelser. En besvikelse tyvrr.

Lste ngra sidor,ointressant.Handlar om sjlvklarheter!

Erik Levin

2011-01-10

Trist sjlvhjlpsflum, fullt med snusfrnuftiga klyschor och sjlvgoda historier om hur frtrfflig frfattaren sjlv r.

Jillsan B

2010-10-14

Ganska sjlvklara saker det hr. Ordet framgngsrik, som anvnds i boken, r inget favoritord fr mig. Det viktigaste tror jag r att flja sitt hjrta, d blir man tillfreds och mr bra.

harriet karlsson

2010-07-08

Angelgen naturligtvis men trkig. Synd.

* Mazuli *

2010-04-11

Jaha, var det allt? var min frsta spontana reaktion efter att jag lst ut den...

Sofia Johansson

2010-02-12

Bra innehll, men...tanig och tunn.

En jttefin bok. Framfr allt mycket tnkvrda ord!

2009-12-14

Alla skulle behva lsa denna text. Oavsett om den hade kunnat komprimeras.

Tycker jag, tralalala

karin erlandsson

2009-10-28

Stefan Einhorn r en av mina absolut bsta frfattare! En bok som ger dig mycket och gr dig gott att lsa.

Mats Johansson

2009-09-06

Hller Med Samuel K. Om han skrev hela kontentan p en A4 skulle det f plats. MEN d skulle ingen kpa boken och han skulle varken f ut sina tankar eller hamnai teve-sofforna som en vardags-jesus! Jag tycker den r tunn men inte s himla dlig.

Samuel Karlsson

2009-09-06

Frstr vad han vill sga men tycker han gr det enkelt fr sig.

2009-06-07

Vissa delar i boken gillar jag, men i vissa delar blir det vldigt populistiskt o det har jag svr allergi emot...

Joakim Linder-Tan

2009-05-07

Jag gillar verkligen iden hos den hr killen. Jag hller ven nstan fullstndigt med honom. Personligen strvar jag efter att vara s snll som mjligt bde fr att det ger mig som person mest och fr att det passar min livsfilosofi. Rekommenderar verkligen alla att lsa den hr boken. Speciellt om ni misstnker att ni r fr snlla.