Konsten att vara snäll

Einhorn, Stefan

| 2005

Kajsa Lilludd

2023-06-11

Tål att läsas om flera gånger allteftersom ens egna erfarenheter blir flera. Etiska dilemman tas upp som jag som ungdom snabbt kunde ta ställning till men där jag som vuxen som måste handskas med konsekvenserna tänker annorlunda. Boken väcker ens ödmjukhet och ens vilja att verkligen vara snäll. Inte passiv, utan snäll.

W

Weronica

2022-10-27

Trevlig bok som ger bra saket att tänka till på.

Benny Rosen

2022-03-03

Trevlig bok som lockar till omtanke. Det jag gillade var den mänskliga tonaliteten.

2020-06-20

Populärvetenskap som väcker tankar. Stark 3;a

Anders Bergsten

2020-01-10

Borde vara obligatorisk läsning i skolan.

Rama Pujara

2019-09-25

Intressant med snällhet men vet inte om jag håller med allt i boken. Dock skall snällhet vara högtvärderat i vårt samhälle

Emilia Tallberg

2019-07-08

Kerstin

2019-01-06

Omvärderar ordet snäll. Från något mesigt lätt negativt till något eftersträvansvärt

Jens Norell

2018-05-30

Mer snällhet tack!

Anna N

2015-08-30

Viktig bok

Iréne Frick

2013-10-06

Han är jobbig att lyssna på!

Anchi L

2012-07-28

Lättlästa självklarheter.

Merith @boktoken

2012-03-08

Som så många böcker i genren är den lite för lång för sitt koncentrerade budskap. Dock tycker jag den bidrar till ökad medvetenhet - som författaren själv uttrycker, självinsikt är en förutsättning för utveckling. Han påminner också om att det som räknas till slut är vad vi gör, alltså att det inte bara är tanken som räknas och det instämmer jag i. Boken ger oss Stefans tankar om vilka motkrafter som kan påverka oss så att vi inte förmår agera som goda, generösa och snälla medmänniskor. Medvetenheten han skapar i boken bidrar till att vi kan göra klokare val och förhoppningsvis bidra till en snällare värld. Jag tänker i alla fall försöka.

Chatarina Lööw

2012-02-25

intressant, älskar Stefans sätt att hantera ämnet

Anna

2011-11-03

känner mig lite snällare. mer medveten i hjärtat. bra alltså.

Johanna Lundin

2011-08-21

En bok som säkerligen skulle kunna förmedla bra kunskap om att vara snäll på "rätt" sätt. Men för mig liknade den mest etikundervisningen på gymnasiet. Dessutom blev det tröttsamt med alla författarens patientberättelser. En besvikelse tyvärr.

Läste några sidor,ointressant.Handlar om självklarheter!

Erik Levin

2011-01-10

Trist självhjälpsflum, fullt med snusförnuftiga klyschor och självgoda historier om hur förträfflig författaren själv är.

Jillsan B

2010-10-14

Ganska självklara saker det här. Ordet framgångsrik, som används i boken, är inget favoritord för mig. Det viktigaste tror jag är att följa sitt hjärta, då blir man tillfreds och mår bra.

harriet karlsson

2010-07-08

Angelägen naturligtvis men tråkig. Synd.

* Mazuli *

2010-04-11

Jaha, var det allt? var min första spontana reaktion efter att jag läst ut den...

Sofia Johansson

2010-02-12

Bra innehåll, men...tanig och tunn.

En jättefin bok. Framför allt mycket tänkvärda ord!

2009-12-14

Alla skulle behöva läsa denna text. Oavsett om den hade kunnat komprimeras.

Tycker jag, tralalala

karin erlandsson

2009-10-28

Stefan Einhorn är en av mina absolut bästa författare! En bok som ger dig mycket och gör dig gott att läsa.

Mats Johansson

2009-09-06

Håller Med Samuel K. Om han skrev hela kontentan på en A4 skulle det få plats. MEN då skulle ingen köpa boken och han skulle varken få ut sina tankar eller hamnai teve-sofforna som en vardags-jesus! Jag tycker den är tunn men inte så himla dålig.

Samuel Karlsson

2009-09-06

Förstår vad han vill säga men tycker han gör det enkelt för sig.

Maria Klamas

2009-06-07

Vissa delar i boken gillar jag, men i vissa delar blir det väldigt populistiskt o det har jag svår allergi emot...

Joakim Linder-Tan

2009-05-07

Jag gillar verkligen iden hos den här killen. Jag håller även nästan fullständigt med honom. Personligen strävar jag efter att vara så snäll som möjligt både för att det ger mig som person mest och för att det passar min livsfilosofi. Rekommenderar verkligen alla att läsa den här boken. Speciellt om ni misstänker att ni är för snälla.