Konsten att vara Caroline

Barlach, Peter

| 2015

Tjugofemåriga Caroline väntar på att livet ska börja. Drömmen är att öppna en egen tapasrestaurang. Problemet är bara att det fattas minst en halv miljon i startkapital. Så tills vidare får hon nöja sig med jobbet i delidisken på matjätten Maxfood. Mellan arbetspassen lagar hon mat, träffar fel typ av män, umgås med sin pappa, en småkriminell, före detta stjärnkock, och får upp ögonen för ensamstående mamman Bente. Hon försöker också närma sig sin egen mamma, som fastnat i sorgen efter Carolines lillebror. Så en dag får Caroline en högst annorlunda förfrågan från en kollega. Hon erbjuds delta i ett brott, som om det lyckas, skulle kunna gjuta liv i hennes drömmar ... Konsten att vara Carolineär en modern Robin Hood-skröna - en varm och skruvad roman med mycket humor och spänning. Peter Barlach (född 1968) är författare, regissör och musiker. Han har tidigare skrivit manus för film och...

Monia Kristiansson

2021-06-22

Barlach = underfundigt geni

Anna Hedenstedt

2019-04-15

Snabbläst och rolig berättelse! Hade passat utmärkt som hängmattelektyr.

Jan Banan

2018-06-22

En riktigt trevlig bok med en hel del humor. Perfekt att lägga in för att bryta sitt läsmönster och för att få sig några rejäla skratt på köpet. Oslagbar inläsning av Frida Hallgren.

2017-12-18

Passade bra, när man som jag var inne i en "lässvacka" :-)

2017-07-22

Den här boken låg i en goodiebag, full av feelgood, som jag fick på Bokmässan förra året och eftersom jag behövde en gul bok (till sommarbingot) och jag kände att jag behövde bryta av med något som inte var becksvart så föll valet på Konsten att vara Caroline. Något som gjorde mig väldigt förvirrad är att denna benämns som första boken om Caroline, men det finns faktiskt en innan. Upptäckte jag efter att jag hade läst. Det är jag som är Caroline är dock en ungdomsbok, men det är fortfarande första delen, något som förlaget inte verkar vilja låtsas om. Tyvärr för alla oss som vill läsa i ordning. Läs mer på min blogg

Anneli Johansson

2017-02-12

Inte en av de bättre böckerna jag läst. Behållningen handlade mest om vårt gemensamma intresse för matlagning.

2016-07-14

En mycket bra roman. Lättlyssnad och smårolig, men ändå med en hel del djup.

Rekommenderas absolut.

Jag lyssnade på boken som en ljudbok, mycket bra och trevligt uppläst av skådespelaren Frida Hallgren, via Mofibos app, och det tog knappt sju timmar, på 1,25 gångers hastighet.

2016-07-14

En mycket bra roman. Lättlyssnad och smårolig, men ändå med en hel del djup.

Rekommenderas absolut.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Trevlig och underhållande skälmhistoria, om Caroline som har en dröm. Lite Robin Hood-känsla finns det här och det är feelgood som ändå känns verklig.

Camilla Eriksson

2016-03-06

En av dom bästa feelgood romaner jag läst som har allt . Frida Hallgren är en av dom bästa uppläsare på ljudböcker .

karolina liljedahl

2016-02-04

Mycket bra bok som innehåller det mesta -feelgood, spänning, humor och kärlek!

Johanna Hellström

2015-10-30

Läs mina recensioner på Instagram: jagvilltipsaomenbok

Konsten att vara Caroline av Peter Barlach är en relativt tunn bok som innehåller imponerande mycket. Den skulle kunna beskrivas som en feelgood men boken innehåller mer - det är mys, spänning, ångest och viktiga moraliska frågor i ett och samma paket. Caroline är en ung tjej som vet vad hon vill men som ändå har hamnat lite vilse i livet. Hon lever ett alldagligt liv - hon jobbar i en mataffär om dagarna, motionssimmar, lagar middagar på fritiden och drömmer om att en dag få möjlighet att starta en tapasrestaurang. Så blir hon erbjuden att medverka i ett brott som, om det lyckas, skulle ge henne det startkapital som hon behöver för att förverkliga sin restaurangdröm. Ja, ni hör ju! Det är fullt ös boken igenom och den hade lätt kunnat vara dubbelt så tjock utan att jag hade tröttnat på Carolines äventyr.
Detta är Peter Barlach första bok för vuxna, och jag hoppas att det kommer fler snart!

2015-09-10

En väldigt charmig bok och fylld av humor. Det var rolig bok att lyssna på. Brukar tycka att läsa är bättre än att lyssna men med Frida Hallgren som uppläsare blir det mycket bra.