Konsten att tala med en änkling

Tropper, Jonathan

| 2016

Doug har träffat sitt livs kärlek, och förlorat henne. Knappt trettio år gammal är han en deprimerad, alkoholiserad änkling. Han vill helst vara ifred men motarbetas av sin tvillingsyster, sin tonåriga styvson och stans alla singelkvinnor.  En varm, humoristisk roman om sorg och kärlek. Om att släppa och gå vidare, och lita på dem man älskar. Jonathan Tropper, ofta omnämnd som en amerikansk Nick Hornby, har även skrivit manuset till den planerade filmen. Om författaren Jonathan Tropper är född 1970 och bor i New York med sina tre barn. Hans romaner har översatts till ett tjugotal språk, toppar försäljningslistorna och hyllas av såväl kritiker som läsare. Han skriver även manus för film och tv och är utbildad lärare i engelska och kreativt skrivande.  Om uppläsaren  Johan Holmberg är född 1967 i Göteborg och började sin teaterkarriär på 80-alet och är sedan 2003 anställd...

Mimmi Leander

2020-03-28

Lagom mycket mörker blandat med skratt.

Tommy -

2019-09-01

Typisk Tropper-roman. Försöker ta tag i de svåra frågorna men gör det alltid med samma knep.

Den var inte lika klockren som den förra jag läste av Tropper, Sju jävligt långa dagar. Innehåller många generaliseringar som blir tröttsamma. "Hon rodnade som alla rödhåriga gör", "Män kan aldrig be om ursäkt", osv osv i evighet. Amen.

Ngt var det med boken...jag fastnade aldrig så jag gav upp efter 1/3. Vet inte om det berodde på att jag lyssnade och var för okoncentrerad.

Lilla EM

2017-02-16

Rolig och sorglig. Gråt och skratt som livet självt

Maria Klamas

2015-09-18

Boken handlar om mannen som förlorat sin hustru och vägen i och ur sorgen... Den är tämligen depressiv och negativ i sin ton... han mår inte bra grabben... och det kan man ju förstå... De personer som finns runt honom, vänner och familj skildras i berättelsen via änklingens ögon och det är oxå via dem som han på något sätt kommer vidare... kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar den eller inte... så det blir ett slätstruket medel

Marianne Strandberg

2013-12-25

En stark trea .-).

Linda Dahlhöjd

2013-10-08

Mycket okomplicerad och enkelt skriven bok om en man som förlorar sin fru. Han hanterar inte sin sorg så som folk förväntar sig och vägrar anpassa sig för att "sörja som man bör". Även om det är en lättsmält bok så är ju ämnet egentligen svårt, vilket gör att författaren använder mycket humor för att tackla det. Riktigt läsvärd! Rolig!

2013-08-14

Det här var en riktigt bra bok! En bok som fick mig att le stort flera gånger, och även att sitta med tårar i ögonen flera gånger.

Jag vet inte om man kan kalla den för en ”feel-good-roman”, men jag mådde i alla fall bra av att läsa den.

Det fanns en härlig, ganska så svart, humor i boken.

Men den var också mycket rörande och gripande.

Jag ser verkligen fram emot att läsa fler böcker av författaren.

Rekommenderar verkligen boken.

Tony Lundén

2013-07-24

Lysande

Erik Edholm

2013-06-10

Fantastiskt rolig!

2013-05-07

Besvikelse! Trodde att den skulle vara både rolig och sorglig......den var varken eller! Sista tredjedelen kändes bara som en transportsträcka.

Anna-Karin L

2013-04-09

Definitivt en stark trea! Varm, rolig men också sorglig. Ser den som en bok som borde bli film.

Sara Sandquist

2013-02-07

Rolig, sorglig och varm. Förhållandet mellan syskon, föräldrar, barn och diskussioner om normalt - jag fastnade!

Maria B Hansson

2012-12-07

Troppers språk och sätt att uttrycka sin huvudkaraktärs känslor och göranden är helt olikt någon annans. En svart humor som beskriver livet i all dess jävlighet.

Marita Ryen

2012-10-08

Trots det sorgliga ämnet är det en underhållande och lättläst bok. Förutsägbar men det är ok.

Anna

2012-09-09

Över förväntan.
Det är fantastiskt att en man äntligen kan skriva om kärlek och det helvete det kan vara, samtidigt som det är alldeles alldeles underbart. Men mest ett helvete

Anna

2012-09-09

Över förväntan.

Ellinor Classon

2012-09-05

Inte lika bra som sju jävligt långa dagar men fortfarande jätte bra

Conny J

2012-07-23

¤SÅGNING¤SÅGNING¤SÅGNING¤
Rena skräpet, när man läser boken känns det som man ser en film, en serieproducerad amerikansk komedi, med en trött, tröttare än vanligt Hugh Grant och Julia Roberts.. Orkade inte ens läs klart, för det kändes som jag visste det ändå... Hade helst gett ett minusbetyg.... LÄS INTE!

Rebecka Broberg

2012-07-03

Helt suverän!!!

Robert Johansson

2012-06-17

En väldigt lättuggad bok, trots smärtsamt ämne. Lite kluven på sättet han tagit upp hur det är att förlora en stor kärlek, men han har valt ett tungt ämne med en ganska svart humoristisk ton. Det fungerar rätt bra. Var aldrig tråkigt att sätta sig med boken efter uppehåll.

Merja A

2012-02-05

En lättläst bok om allvarliga ämnen i livet. Jag kände medlidande med Doug som hade förlorat sin fru och det var rörande hur den tonårige styvsonen tydde sig till honom efter sin mammas död. Tragik, dramatik och humor i en härlig blandning!

Sofie Petersson

2012-01-08

Jag gillar verkligen denna bok. Läs, läs, läs!

Samuel Karlsson

2012-01-03

Inte min smak.

Helena SF

2011-11-20

Rolig, sorglig och alldeles underbar!

Pia Ekeroth

2011-11-01

Kul och lättläst liten bok.

2011-09-28

Det här var en riktigt jobbig bok att läsa. Precis så här kan jag föreställa mig att det kan vara att förlora någon, sitt livs kärlek. Samtidigt som man vet att det rätta är att släppa taget och gå vidare, så finns det dåliga samvetet där. Om man släpper taget, betyder det att man har glömt då? Med förnuftet är det ju lätt att svara på den frågan, men hur ofta härskar förnuftet när man drabbas av sorg?

Genom hela boken löper mantrat: "Jag hade en fru. Hon hette Hailey. Nu är hon borta. Och jag med." Och visst måste det vara så. Man kan knappast förbli densamma efter en sådan förlust. För att inte tala om Dougs mor, som tar hand om sin demente man: "Du har förlorat din fru, Douglas. Jag är så ledsen för din skull, det är jag verkligen. Men jag förlorar min man varje dag. Och jag får inte ens sörja honom."

Jag tycker Tropper beskriver allt det här på ett väldigt bra sätt, utan att bli gråtmild och patetisk. Trots att huvudpersonen Doug är helt nedbruten av sorg och dåligt samvete (ibland är han tacksam för att hans fru har dött, så han slipper att förstöra allt så småningom) så ser han väldigt krasst och osentimentalt på sin tillvaro. Han vill bara vara ifred, vilket familj, grannar och andra vänner har svårt för att låta honom vara. Här kolliderar de olika viljorna och jag har inte alls svårt att tro att man känner som Doug. Man får följa vägen tillbaka, genom de första dejterna, relationen med styvsonen och den smått galna tvillingsystern. Det hela beskrivs med en stor del kärlek och humor, mest i form av ironi och cynism. Faktum är att det är obeskrivligt roligt och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Man vill ju så gärna att det ska gå bra för stackars Doug.

Samtidigt som allt är oerhört tragiskt och nattsvart så känner jag hoppet som genomsyrar hela boken. Det känns bra, vilket kanske är besynnerligt att tycka om en sådan tragisk historia. En bok jag kommer att bära med mig i tankarna ett bra tag.

Boktipsets estimerade betyg var 3.6, jag ger den 4.

Petra Hansson

2011-08-30

Tropper lyckas att skriva om sorg på ett underhållande sätt. Jag både skrattade och grät. Det är inte svårt alls att se filmen framför sig....

Elin Olsson

2011-08-06

Vidrigt klockrent skildring av sorg och samtidigt vägen tillbaka till livet och människor omkring en!

Josefine Ejebjörk

2011-08-04

En underbar bok som man snabbt kommer in i och håller hela vägen. Språket flyter, handlingen flyter. Den bästa jag läst denna sommaren.

Ulla Englund

2011-05-30

Den här boken handlar om kärlek, sorg, föräldra- och syskonskap. Och andra relationer. Skrivsättet påminner mig om Nick Hornbys. Och då kanske speciellt hans roman ?Om en pojke?, bland annat för det inte helt frivilliga styvföräldraskapet. En lättsmält och skapligt roande bok.

Ullis N

2011-05-20

Det här var en bok i min smak. Tung och lättsam inom samma pärm. Jag gillar den här typen av jargong i böcker, lite kärv, men med värme. MEN, och det är detta men som drog ner betyget; människor blir inte så tjenis med varann på en gång som i denna bok, människor kan möjligtvis snabbt anpassa sig till en situation då och då, men inte varje gång OCH karaktären Claire är uppfriskande men ingen människa är så spontan, helt befriad från hämningar och samtidigt klok.
Men hoppa inte över boken för det. Trots mina invändningar har jag ändå gett den en fyra och jag ser fram emot nästa.
(Och gillar du den här så rekommenderar jag "Mörker som gör gott", som går lite i samma stil.

Bells .

2011-03-20

Den perfekta blandningen av Humor och Hjärta <3

Åse Bandling

2011-03-12

Annorlunda och med en skämtsam ton