Konsten att ta vinnande bilder - En inspirationshandbok för dig som vill ut

Segeholm, Göran

| 2008

Hitta din egen skaparglädje och utvecklas som fotograf! Vill du kunna ta de där bilderna som blir riktigt bra, vare sig du visar dem för dina fotointresserade vänner eller lämnar in dem till en fototävling? I Konsten att ta vinnande bilder visar journalisten och fotografen Göran Segeholm olika sätt att tänka på fotografering. Vad är egentligen poängen med oskarpa bilder, varför är fult ibland mer tilltalande än snyggt och varför tycker människor så olika om bilder? Dessutom visar han varför det är så viktigt att försöka hitta sin egen väg i bildberättandet, och var man kan börja leta. Konsten att ta vinnande bilder vänder sig till de relativt nyblivna ägarna till en digitalkamera som har testat alla tipsen i de mer tekniska fotoböckerna. Nu vill de ta bilder som räcker lite längre, antingen de skickar in sina bilder till tävlingar eller bara är engagerade och vill utvecklas...

Oskar Henriksson

2010-12-27

En lättläst bok som tar upp grunderna i fotografering. Fokus ligger inte på hur man tekniskt använder kameran utan mer hur man skapar bra bilder. Det som drar ner betyget är att den kanske är lite väl ytlig ibland. Men för de som verkligen är nybörjare är boken nog mycket bra!

Thomas Karlsen

2010-09-10

En hel del matnyttiga tips för oss amatörfotografer som vill utveckla vårt bildskapande.

Anette K

2010-09-05

Den är ok, har man dock fotograferat ett tag känns det inte som det är så mycket nytt. Men alla kan säkert finna något bra i den.

Julia L

2010-05-05

Jag gillade den då jag köpte den och ger den därför en femma. Nu när jag kan lite mer så är den inte lika nödvändig, men den ligger ju till grund för det jag kan. Det här är ingen handbok. Den handlar inte om konkreta tips, den handlar främst om hur vi ser på bilder. Vilka värden som styr oss när vi bedömmer och det fick mig att se bilder på ett helt annat sätt. Bra bok för den som vill utvecklas inom fotografi mot något som inte bara är familjealbumsbilder.