Konsten att möta sig själv och andra

Karlsson, Rikard

Rikard Karlsson har under årens lopp alltmer kommit att fascineras av de oändliga möjligheter som finns i varje interaktion när människor möts. Boken du håller i din hand är mycket personlig och bygger delvis på de insikter och erfarenheter Rikard skaffat sig genom möten med sina patienter under sitt snart tjugoåriga arbete som Kirurg. Boken handlar även om att möta sig själv, att göra medvetna val i livet och på så sätt bli den bästa möjliga versionen av sig själv. Här blandas humor med djupaste allvar som får dig att stanna upp och reflektera över hur du lever ditt liv. Författarens omtanke om dig som läsare är det genomgående temat för boken vilket gör detta möte speciellt på flera plan. Detta är en bok för dig som vill nå längre i ditt liv. Välkommen in i en värld av spännande möten av de mest skilda slag.

Livet består till stor del av möten mellan människor och dessa påverkar mer än vad vi tror. Den här boken handlar om hur vi ska bemöta andra men även oss själva. Rikard vill med sina ord inspirera oss att våga möta andra, oss själva och vara vänliga.
Vänlighet kostar inte mycket men kan ge mycket tillbaka. Ett leende mot en okänd kan förgylla en dag. Ett hej till någon som ser ledsen ut. Världen skulle vara en bättre plats om vi var mer vänliga mot varandra. Och oss själva. Men där behöver vi bli bättre, ta hand om sig själv, tänka positivt. Vi har bara ett liv, det är bäst att ta tillvara på det.
Rikard har en stark tro på möten mellan människor. Han ser möjligheter istället för hinder. Rikard har ett öppet och tillåtande förhållningssätt och använder sig av sin tro på möten i sitt jobb som kärlkirurg. Han berättar om sina erfarenheter, sina möten med olika människor och hur han gör medvetna val i dessa möten för att göra det bästa av situationen han ställs inför.

Något jag fastnar för och håller med om är att närvaro, kommunikation och humor i olika möten. Det underlättar har jag lärt mig och kan göra jobbiga möten lättare.

Jag tycker väldigt mycket om den här boken, tar den till mig och kommer att återkomma till den. Tycker att boken är bra skriven, den är lättläst och lätt att ta till sig. Låt oss alla bli mer vänliga och ödmjuka i tillvaron och i möten med andra så blir världen bättre för oss alla!
Boken rekommenderas varmt.

Den här boken växte medan jag läste den och inspirationen började flöda. Jag glömde bort tid och rum till slut. Det här är sånt jag själv har funderat över och fortfarande funderar på vilket gjorde att jag kände igen mig i mycket. En del formuleringar tyckte jag tyvärr användes lite för frekvent. Det jag gillar mest med boken är hur Karlsson bygger en relation med läsaren. Han bryr sig om mig på andra sidan orden och vill att jag ska få ut mesta möjliga ur detta möte. Han knyter an till läsaren flera gånger genom hela boken. Den här borde alla läsa, för att förstå livet och dess möten av olika slag. För att kunna utvecklas som person och som samhälle.

Den här boken handlar, som man kanske förstår av titeln, till stor del om bemötande. Både om hur vi bör bemöta andra men också oss själva.

Att bemöta andra känns kanske inte så svårt. Var snäll. Var omtänksam och hjälpsam. Säg hej.

Däremot att vara snäll och omtänksam mot sig själv. Ta hand om sig själv. Tänka positivt. Orka. Det är iallafall något jag behöver bli bättre på. Det är ju sig själv man ska leva med liksom.

Det jag fastnade mest för är kapitlet om att leda genom omtanke och närvaro. Ett fantastiskt kapitel just för att det visar att det inte behöver vara så himla svårt. Jag är ingen ledare över huvud taget, men det var himla intressant att se hur lätt det kan vara. Verkligen något alla ledare borde ta till sig. För det krävs egentligen inte så mycket. Lite beröm för bra utfört jobb gör SÅ mycket. Man behöver känna sig sedd och uppskattad. Just det är så himla himla viktigt, och inte alls svårt egentligen. Också att man kan ha roligt tillsammans. Märker det så tydligt på min avdelning på jobbet. Kan man skratta ihop blir man mer avslappnade, mer sammansvetsade och gör ett bättre jobb. Inte så konstigt eller?

Tar med mig mycket positiva tankar från den här boken. Rekommenderas starkt!

Vill du precis som jag få bättre självkänsla och känna dig starkare i dig själv och i dina möten med andra människor? I så fall kan jag varmt rekommendera Rikard Karlssons bok - Konsten att möta sig själv och andra.

Boken är väldigt ärlig och är skriven direkt till dig som läsare vilket gör att man känner sig utvald och speciell. Rikard Karlsson lyfter viktiga ämnen såsom tacksamhet, se möjligheter och hur tankens kraft påverkar oss människor . Bokens olika delar ger läsaren "verktyg" som ger möjlighet till att möta sig själv och andra på ett positivare sätt. Men också att uppskatta även de små sakerna i livet. Kanske är det just de små som är de stora?

Jag har valt att läsa lite ur boken då och då för att ge mig själv möjlighet att reflektera över, men också att kunna använda mig av de budskap som Rikard vill förmedla till mig som läsare. Det är en process som tar tid eftersom förändring inte sker över en natt. Jag kommer att fortsätta att använda mig av boken och läsa om de olika delarna i den som en påminnelse om allt som går att förändra med tankens kraft.

Jag har också märkt att jag har börjat analysera mina möten mer, men också uppskattat dem på ett annat sätt än innnan.

Boken är lättläst, skriven från hjärtat och med glädje. Jag tror att detta är en bok som kan hjälpa väldigt många att få en bättre självkänsla .

Tack Rikard Karlsson för att jag fick möjligheten att läsa din bok.

Jag läser inledningen i boken och förstår direkt, denna bok kommer verkligen tilltala mig! Misstänker till och med att den är skriven enbart för mig.
Naturligtvis är det ju inte så att boken tilltalar bara mig, utan vi är otroligt många som kommer ta till oss av budskapen författaren Rikard Karlsson vill förmedla till oss.
📚
Rikard Karlsson arbetar som kärlkirurg. Han har en stark tro på människan och möten människor emellan. Han ser möjligheter istället för hinder, har ett positivt och tillåtande förhållningssätt. Han vill dessutom dela med sig av sin kunskap till oss läsare för att vi ska, liksom han bli den bästa möjliga versionen av oss själva.
Mycket av det Rikard skriver är för många av oss väldigt självklart, men ibland trasslar vi in oss och behöver få påminnelser och kanske även en djupare förståelse för hur vi kan utvecklas och göra medvetna val för att bli en bättre version av oss själva.
Rikard Karlsson berättar frikostigt om många händelser i sitt liv. Han berättar om sina erfarenheter i dessa möten och hur han genom medvetna val gör det bästa av dessa situationer som han ibland ställs inför.
Han beskriver hur viktigt det är med närvaro, kommunikation, humor, relationer, integritet men även att tystnad kan vara en viktig ingrediens.
📚
Författaren är väldigt noga med att påpeka att han inte alltid lever som han lär, men gör ändå sitt yttersta för att göra möten med andra så bra som möjligt.
Rikard Karlsson tycks vara en oerhört ödmjuk person och de tips och råd han ger oss läsare gör han av omtänksamhet.
📚
Jag vet att det bara är januari, men ”Konsten att möta sig själv och andra” kan eventuellt bli en av årets bästa böcker inom denna genren!

Rikard Karlsson arbetar som kärlkirurg och är både genom sitt jobb och privatliv van att möta många olika människor. I sin bok delar han öppet med sig av olika möten som kommit att betyda mycket i hans liv. Han lyfter vikten av att vara närvarande, försöka locka fram humorn, vara inkännande och samtidigt värna om tystnaden i personmöten.

Rikard tar upp till synes vissa självklara saker som är viktigt när vi träffar andra människor, men som det är oerhört värdefullt att påminnas om. Jag blev väldigt inspirerad av Rikard som person och hans välvilja att alltid skapa bra möten trots svåra förutsättningar, som exempelvis att lämna ett dödsbesked.

Rikard beskriver också på ett ärligt sätt att alla möten inte blir bra och att det kan vara de mötena som lär oss mest. Jag kan verkligen rekommendera denna bok för alla som jobbar med människor på olika sätt men också för den som vill stanna upp för en stund och reflektera över sig själv och sitt liv. Rikard är en person att inspireras och fascineras av då han tar vara på varje dag som livet ger och försöker få ut mesta möjliga av varje stund.

Det här är en bok som jag tokgillar, en bok som ALLA borde läsa. Budskapen som Rikard vill förmedla gäller ALLA, ja du läste rätt, ALLA.
Rikard arbetar som kärlkirurg och hans sätt att se möjligheter istället för hinder och hans enorma positivitet är magisk att läsa om.

Och tänk vilken tur vi har, att han vill dela med sig av detta, sina tankar, kunskap och livserfarenhet med oss läsare.
Ibland när jag läste funderade jag på om inte allt det här är självklarheter? Men sedan tänkte jag ett varv till och insåg, NEJ. Så är det naturligtvis inte.

Något jag gillar och som gör hela boken trovärdig är att Rikard delar med sig av många händelser från sitt egna liv. Men att han är tydlig med att berätta det är ok att man inte alltid klarar av att leva efter de här deviserna.
Viktiga saker enligt författaren är närvaro i möten, att kommunicera och att våga använda glädje och humor i olika möten.
"Ta ansvar för din närvaro och skapa tydlighet gentemot andra men framförallt gentemot dig själv. Våga ställa krav och gör inte avkall på kvalitet när det gäller närvaron, satsa hellre på kvalitet än kvantitet." s.32
Kan man skämta med alla? är en fråga som Rikard ställer, och hans svar är klockrent.
"...Det kan man visst! Under förutsättning att man gör det med respekt och värme och skrattar tillsammans med ...och inte åt." s.35

Jag rekommenderar verkligen den här boken för alla som jobbar med människor men även om du känner att du vill stanna upp reflektera över dig själv och hur du lever ditt liv.