Konsten att höra hjärtslag

Vacker kärlekssaga som erövrat världen Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker är en storslagen kärleksroman. En modern saga och internationell bästsäljare som nu sålts i närmare en miljon exemplar. Tin Win är framgångsrik advokat i New York. Han kommer ursprungligen från Burma men hans amerikanska familj, hustru och två barn, vet nästan ingenting om hans uppväxt och bakgrund. En dag strax efter att dottern Julia avlagt sin juridikexamen försvinner han utan ett ord. Familjen tvingas till slut acceptera att spåren slutar i Bangkok. Fyra år senare hittar Julia ett fyrtio år gammalt kärleksbrev som hennes far skrivit till en okänd kvinna i en by i Burma. Hos Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. När Julia kommer till den lilla byn bland bergen hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus lär hon känna en man som berättar...

Gripande

Anna Hedenstedt

2017-06-20

Suck. En sån där kladdig historia med sensmoralen att vi västerlänningar inte förstår livets riktiga innebörd. Exotism blandat med andligt klet. Läste enbart för bokcirkeln.

Carola Gellborn

2017-06-03

Vacker. Tänkvärd.

Caroline Louise

2017-05-29

Det som gör den här boken såpass bra är definitivt det vackra språket. Författarens formuleringar är fantastiskt fina och det känns i hjärtat när man läser den. Även om själva storyn egentligen inte är speciellt storslagen i sig, det är bara en kärlekshistoria, så blir den ändå till en bok som stannar kvar på grund av språket.

Alexsandra Larsson

2017-05-16

Vacker historia som skildrar en oväntad historia. Mycket uppskattad från min sida

Läst halva boken och tycker den är segläst.

Läst halva boken och tycker att den är väldigt segläst.

Läst halva boken och tycker att den är väldigt segläst.

Lars Andersson

2017-01-22

Sentimental.

Angelica Pilman

2016-12-17

Så tråkig! Läst halva boken o nu ger jag upp!

Hanna Johansson

2016-12-16

Mycket vackert skriven bok om kärlek!

2016-12-15

Bland det segaste jag läst. Det var helt meningslöst läsande, hände i stort sett ingenting och efter att ha läst halva gav jag upp, mitt liv och min tid vill jag prioritera på något som ger mer...

Elisabeth Karlberg

2016-10-30

Underbart vacker bok som man bara inte vill släppa när man väl börjat läsa.

Elisabeth Karlberg

2016-10-30

Underbart vacker bok som man bara inte vill släppa när man väl börjat läsa.

Anna Granström

2016-10-11

Pendlade upp och ned i hur jag kände när jag läste denna bok. Å ena sidan vacker, å andra sidan lite Paolo Coelho-känsla (dvs klyschigt). Fastnade aldrig riktigt och ja - både gillade och inte gillade som sagt.

Samuel Karlsson

2016-10-01

Läs den, fantastisk

Marita Ryen

2016-09-22

Försökte verkligen lyssna färdigt på boken då jag blivit rekommenderad den. Gav upp efter 1/4.

Helena Thiman

2016-08-11

Stereotyp och förutsägbar historia. Vet inte om det är översättningen men språket är så banalt att den nästan känns som en förolämpning att läsa boken med sina överdrivna metaforer, onödiga förklaringar av det självklara och diverse felstavningar. Språkets nivå och historians natur kan nog vara mer tilltalande för någon i åldern 13-18 år. Jag läste klart boken eftersom den var så pass lättläst. Slutet var lika förutsägbart och banalt som resten av boken. Skulle verkligen inte rekommendera den till någon. Vill man ha en lättlläst feel good-roman finns en uppsjö av andra böcker som är långt mycket bättre!

Har lite svårt att bestämma mej. Ena stunden: åh vilken vacker kärlekshistoria. Nästa stund: vad är det här för märkligt. Definitivt besviken på slutet i vilket fall.

Magnus Johansson

2016-07-21

Läste ut den nästan enbart för att bokcirkeln hade valt ut den, och jag ville ha belägg för mina åsikter. Definitivt lättläst, och det är ingen egenskap att underskatta. Men alldeles för ordinärt och klyschigt för att vara min kopp te.

Maria Olofsson

2016-07-10

Väldigt vacker bok. Målande beskrivningar och en fantastisk kärlekshistoria. Lite besviken över slutet bara, kändes lite snöpligt...

Anders H

2016-07-09

Började bra men stannade sedan av och blev slätstruken.

Katarina Nord

2016-07-08

Fin berättelse, lätt att komma in i. Jag har både läst och lyssnat om vartannat, men sorry det här är inte riktigt min påse. Trots vackert språk, bra översättare så blir jag inte gripen på det sätt jag förväntat mig. Kanske var förväntningarna på boken för höga?

Sara Frimodig

2016-07-01

Mysig bok. Dock störde jag mig rätt mycket på hur övertydligt och påpekande skillnaderna mellan USA och Burma belystes, hela "nutidsdelen" av historien tyckte jag kändes överdriven. Men kärlekshistorien var fin, så en trea får den ändå.

Ma Coon

2016-06-26

Så vacker!

Madeleine Larsson

2016-06-11

Något som gör att jag verkligen fastnar, men kan inte sätta ord på vad! Välskriven bok med fin berättelse.

Maria Svedman

2016-05-07

Vacker! Sorglig men på samma gång lycklig. Väldigt fint skrivet.

Det här är en fin berättelse som faktiskt fångar mig totalt. Det är en väldigt annorlunda kärleksberättelse om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna. Jag kan se allt framför mig hur han bär henne på ryggen uppför kullarna i Burma och hon är hans ögon. Jag gillade denna och tänker verkligen läsa fortsättningen.

Marc Moore

2016-04-20

Om man tycker att Paolo Coelho borde få nobelpris i litteratur så kan man nog också gilla denna boken. Vuxensaga. Själv tycker jag bara den är pretentiös och fjantig, men de borde jag ju anat redan när jag läste titeln....

Marléne S

2016-03-21

Fin historia som hade vunnit mer på att "tagga ner" kärleksflosklerna och Asiens andlighet lite. Förstår varför den kommer bli film.

Jonna

2016-03-10

Så fin berättelse, svår att lägga ifrån sig. Man vill verkligen få reda på var denna pappa tagit vägen och en fin historia berättas fram. Lite minus för att vissa partier är lite trist beskrivna, men det gör inget för helheten!

Annelie Rickstrand

2016-02-09

Fin bok, men svag fyra då jag blev besviken på slutet.

Stina R

2016-01-30

Suveränt bra bok!

emmakicki

2016-01-16

Fin bok som också bjöd på viss spänning så att jag ville läsa mer. Romantisk på ett mer äkta sätt än många andra böcker som snarare känns fåniga.

Linda Aulin

2016-01-03

Magiskt! Blev helt förtrollad. Jag älskar både berättelsen och stämningen. En riktig pärla!

Eva Sörensson

2015-12-15

Eva Sörensson

2015-12-15

Victoire Marcel

2015-12-11

En fin historia, men jag hade önskat att karaktärerna hade mer djup. Jag kände inte riktigt att jag fick grepp om någon, och Mi Mi kändes lite för perfekt.

Therése Lönneberg

2015-11-04

Annorlunda. Fin.

Maria Myrberg

2015-11-03

Fin berättelse!

Louise Ö

2015-10-30

Svag 4:a. Jag hade förväntat mig en STOR upplevelse eftersom boken är så omtalad. Den var bra, men räckte inte till toppbetyg. Men den är absolut läsvärd. Väldigt fin kärlekshistoria som gav mig lite perspektiv på livet. Och den fick mig faktiskt att gråta!

Inger Jonsson

2015-10-28

Tyckte mycket om boken. En vacker kärlekshistoria. Ett bra berättande som utsplar sig växelvis i dåtid och nutid.

Inger Jonsson

2015-10-28

Kerstin Hellgren

2015-10-27

Långsam och behagligt berättad, men den lämnade mig inte med något bestående intryck!

2015-10-20

Vacker och fängslande berättelse. En ovanlig kärlekshistoria som tog mig med till en okänd värld! Jag fick också lite nya perspektiv efter att ha läst denna.

Maria W

2015-10-13

Lättläst och varm kärlekssaga... Lite förutsägbar men ändå spännande på nått vis...

Jenny Andersson

2015-10-10

Hade höga förväntningar på denna bok. En fin kärlekssaga men jag fastnade aldrig i boken.

Sandra Gustafsson

2015-10-09

En annorlunda och fin kärlekssaga.

elinore järlehag

2015-10-05

Att kärleken är evig och gränslös är inget nytt. Det är sanningen. Det är med tårar som rinner nedför mina kinder som jag läser sista sidan. Underbar bok, underbar värld.

Johanna Varnander

2015-09-27

Fann boken på måfå vid en tur till biblioteket. Den beskrivs på vissa ställen som en modern klassiker, och historien verkade gripande på alla sätt och vis.

Boken följer en amerikansk ung kvinna, Julie, vars framgångsrika far, inflyttad till Amerika, mystiskt försvinner- spåren leder genom flyg från Amerika, till Singapore och till Thailand..där de sedan tar slut. En tid senare får Julie hennes fars tillhörigheter lämnade till sig från sin mor som säger att hon inte längre vill ha något med honom att göra. Julie, fast besluten att tro att det måste ligga något mer i hennes fars försvinnande finner så ett brev skrivet från hennes far till "älskade Mi Mi". Hon beslutar sig för att följa efter i hennes fars spår och söka reda på vart han tagit vägen och hans förflutna.

"Konsten att höra hjärtslag" hade en intressant intrig och ett lättsamt språk.. samtidigt var det något i berättarrösten som fattades för att jag skulle bli verkligt tagen. Det är en kärlekshistoria som kunde ha gått djupare än vad Jan-Philipp lyckas förmedla.

Sara Green

2015-09-03

Underbar historia!

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker

Berättelsen handlar om den lille blinde pojken Tin Win och den lilla flickan, Mini, med de missbildade fötterna. Tillsammans blir de ett oslagbart par, Tin Win blir flickans fötter, och hon hans ögon.

Vi får även lära känna Tin Wins dotter Julia som letar efter sin far, efter att han försvunnit strax efter att hon har avlagt sin juridikexamen. För mig är berättelsen om Julia bara en biroll och egentligen oviktig för handlingen. För det viktigaste är Tin Win och hans käraste.

Redan med de första orden uppslukas jag av boken. På mina skrivarkurser brukar jag säga att kursdeltagarna ska börja berättelsen genom att kasta in läsarna i handlingen, eller använda ett sådant språk att läsaren inte kan sluta läsa. Det sistnämnda gäller för Konsten att höra hjärtslag.

En bok jag varmt rekommenderar.

Lisbeth Petersson

2015-08-28

koshaj Koshaj

2015-08-23

Denna var lite trög o förrvirrande ganska långt in i boken, men helt plötsligt grep historien tag i en! Jobbigt vacker och sorglig berättelse, som man sedan inte kan slita sig ifrån! Helt klart värd att läsa, men ge inte upp i början!

Thilda Karlsson

2015-08-23

Hade förväntat mig mer. Drogs inte alls med i historien utan tyckte det gick väldigt trögt och långsamt innan det hände något. Känner inte mycket för personerna och kan inte leva mig in i dem. När den börjar bli var boken tyvärr nästan slut

Torbjörn Nilsson

2015-08-18

En stolpig, smörig saga, men visst vattnades ögonen lite. Och gott att få lite inblick i livet i Burma.

Maria Jönsson

2015-07-26

Inte alls vad jag tänkt mig tyvärr!

Anna Hassel

2015-07-26

Otroligt vacker kärlekshistoria!

Helena Wennergren

2015-07-19

Fin och lite annorlunda kärlekshistoria, i en annan del av världen.

Nettan Holmér

2015-07-09

En härlig sommarbok att sluka en solig dag, om det blir fler...Hade hoppats att den skulle hålla hela vägen men det gjorde den tyvärr inte men eftersom jag inte kan sätta halva poäng blev det ändå en fyra.

Helena Rasmusson

2015-06-21

Fin historia, men lite för långsam för min smak.

ingela haraldsson

2015-06-08

Otroligt bra.Lite avundsjuk på er som har denna läsupplevelse kvar

Stephanie Michelle

2015-05-16

Jag slukade boken på en dag, inte för att den var särskilt bra men för att jag behövde må bra och denna bok hjälpte mig göra detta med sin sockersöta kärlekshistoria.

Tyvärr, räcker inte det alla gånger till för ett toppbetyg och i detta fall får den en 2:a.
Språket var ok, historien med... Det kändes som ett halvdant försök att härma Coelho och Flyga Drakes Khaled Hosseini men det lyckades inte riktigt.
Julias karaktär var smal, henne fick jag inget grepp om och U Ba kände till alldeles för mycket om Mi Mis och Tin Wins absolut och mest innersta känslor för att han skulle kännas trovärdig.

Lite plus får den för att den väcker intresse för det burmesiska folket dock!

Allt som allt, en lättsmält kärleksroman som kan behövas en gråmulen och trist lördag när man känner sig lite nere men ingen bok jag kommer minnas om en månad eller två.

Jesper Svensson

2015-04-10

Komplexa och nyanserade karaktärer, djupa personskildringar, finstämd och bra skriven. Stark och lämnar ett bestående intryck.

Eva Pettersson

2015-03-25

Nja... Boken började bra, och jag gillar den den starka kärlekshistorien med lite magiska, nästan sagolika inslag. Men mot slutet blir boken mer och mer i stil med Coelhos böcker, där författaren på ett övertydligt sätt vill peka ut självklarheter om hur man bör ställa sig till livet och meningen med livet. Det drar tyvärr ner betyget på en i övrigt mycket vacker och välskriven bok.

Jenny Cahier

2015-03-08

Hade potential att bli lika bra som Att flyga drake, men känns mycket ostigare.

Jenny Cahier

2015-03-08

Hade potential att bli lika bra som Att flyga drake, men känns mycket ostigare.

Gunilla Nilsson

2015-01-10

Inte bara konsten att höra hjärtslag, utan att kunna förmedla detta så att Julia till slut hör hjärtslagen!

Gunilla Nilsson

2015-01-10

En bok som kan konsten att berör....

2014-10-11

Som en saga...en vacker berättelse om kärlek.

Merja A

2014-05-27

En stark fyra vill jag ge den här ljuvliga kärleksromanen. Den innehåller extra allt : mystik, magi, trogen livslång kärlek och även språket är väldigt vackert!

Lina Zackrisson

2014-04-03

Andlig kärlek. Fin.

Engelska Väninnan

2014-02-08

Gillade varken innehåll eller genomförande.