
Rektor har en intrikat uppgift. Det handlar om att leda unga och vuxna i en intensiv och ofta svårbemästrad miljö. Förväntningarna på vad en rektor ska uträtta är många och motstridiga. En vanlig förväntan är att rektor i första hand ska vara pedagogisk ledare. Författaren hävdar att rektors huvuduppgift är att vara ledare, inte första hand pedagog. Rektorn måste skapa sådana ramar runt verksamheten att elevernas lärande och lärarnas arbete kan bedrivas under trygga och behagliga former.Därför behöver också rektors professionella utveckling se annorlunda ut än lärarnas. Och där fyller inte den gängse ledarskapslitteraturen de behov rektor har för att kunna utvecklas inom sitt professionsområde. Vad som behövs är möjligheten att resonera med en klok kollega eller mentor kring utmaningar, konflikter, beslut och lösningar som dyker upp i det dagliga arbetet.Boken består av sex korta avsnitt...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok