Konsten att fejka arabiska

Liman, Lina

| 2017

?En del av mig dog. En annan del började äntligen, äntligen leva.? I 32 år lever Lina Liman med autism utan att veta om det. Men att något är fel vet hon. Hon lär sig att fejka för att passa in, spela vanlig, ända tills det inte går längre. Konsten att fejka arabiska är en berättelse om vanmakt och utanförskap, men också om hur Lina till sist hittade förklaringen som fick allt att falla på plats, och om hur en diagnos kan förändra livet i grunden.

Karin Adrian

2021-01-12

Erika Granholm

2019-12-25

Väldigt bra inifrånbeskrivning som lärde mig mkt. Dock hade den kunnat kortas lite pga lite upprepande

Tomteloft

2019-07-05

Det här är en av de bästa böcker jag någonsin läst! blev helt uppslukad och sträckläste ut den så fort den landat i brevlådan.
Fick själv min autismdiagnos sent i livet och hade innan dess blivit feldiagnosticerad med "schizoid personlighetsstörning" och blivit anklagad för att ha social fobi (pga min bristande förmåga att klara av att vistas i stimmiga miljöer, kommunicera verbalt, anta de korrekta ansiktsgrimarserna vid rätt tillfälle, hålla ögonkontakt och skaffa vänner) problemen blev värre i mellanstadiet då man slutade leka och mera bara skulle hänga och snacka. Förstår verkligen vad författaren menar med uttrycket "skriven svenska är mitt modersmål och talad svenska mitt andraspråk"

Alla som arbetar inom vården och kommer i kontakt med tjejer som lider av autism/asperger borde läsa denhär boken. Den borde bli kurslitteratur. Det skulle rädda många unga tjejer från felbehandling.
Ja och alla andra borde oxå läsa den förstås för att den är så bra.

villa-freja.se

2019-03-23

En igenkännande, lärorik och intressant bok som dock hade vunnit mycket på att bantas ner. Nu blir det en hel del upprepningar och berättelsen blir lite spretig. Dessutom tycker jag att den blir lite för privat på ett ointressant sätt. Det är en biografi, absolut, men på samma gång är det en faktabok och lika lite som det går att generalisera alla "normalstörda" går det att generalisera alla med högfungerande autism. Alla är individer, alla är olika. Därför tror jag att boken hade vunnit på att vara lite mindre personlig och lite mer allomfattande.

Sirkka Aho

2018-09-19

Imponerande självbiografi. Men den är så fylld med detaljer om hur hon fungerar, behöver läsas i mindre delar för att man ska kunna tillgodogöra sig all kunskap hon delar med sig.

Gunnel Lindström

2017-11-01

Är full av beundran för denna författarinna. Vilken fantastisk bok !

En bok som handlar om autism. Intressant och bra som öppnar upp och ger mig mer förståelse och klockrena aha-beskrivningar på hur det kan vara att leva med autism. En toppen bok som många borde läsa för att kunna förstå hur det kan vara att leva med autism.