Konsten att dö

Edelfeldt, Inger

| 2014

Vid femtiotvå års ålder har foto­grafen Jacky nått en punkt där hon ifrågasätter det mesta: fotokonst, dödsrädsla, människors sätt att se och älska. Och sin egen självbild. Hon lever ensam och vill se sig själv som stolt, självständig och nyfiken, fri i sin relation med den gifte konstnären Elias. Men något måste krackelera och förändras, något måste bli sannare. Sådant sker inte alltid på ett smärtfritt sätt. Och föga anar Jacky vad mötet med den känslostyrda Monia, en ung kvinna som blir hennes modell, ska leda till. Konsten att dö kan läsas som en relationsroman och kärlekshistoria. Men än mer är den just en berättelse om identitet, om bilder: självbilder, konkreta bilder, bilder som tycks stå mellan betraktaren och upplevelsen av direkt verklighet.

Hedvig Marklinder

2015-08-25

Ett av de svårare betygen jag satt, det stod mellan en tvåa och en trea. Jag tycker att den var lättläst då språket var bra, helt rätt och det flöt på bra på ett exakt och varierande sätt. Vad gäller historien så känns den sådär. Jag vet inte riktigt vad författaren vill berätta med denna människa som tror sig sitta på väldigt höga hästar, Jacky tycker jag mest verkar vara en sån där jobbig människa som tar sig själv på för stort allvar, börjar med att tycka bra om Monia men det skiter ju sig i slutet också. Jag tror att Edelfeldt vill berätta om just denna typ av människa och visa på vilka vändningar livet kan ta genom möten samt en femtioårings begrundade tankar om livet, vilket hade funkat om boken inte var så mörk och beskrev personer som var svåra att tycka om.

FranZone c”,)

2014-02-04