Konklaven

Harris, Robert

Inget är vad det ser ut att vara. Påven är död. Bakom Sixtinska kapellets låsta dörrar samlas etthundraarton kardinaler från hela världen. Under ledning av kardinal Lomeli, som i tysthet vacklar i sin gudstro, ska de heliga männen utse den universella kyrkans nya överhuvud. Men konklaven drar ut på tiden. Favoriter faller och obekväma sanningar kommer upp till ytan. Och ingen av de närvarande kan förutse hemligheten som den blivande påven bär på ... Robert Harris är den historiska och politiska romanens gigant. Hans böcker har översatts till trettiosju språk och sålts i femton miljoner exemplar. Hans elfte roman Konklaven är ett psykologiskt nutidsporträtt av makt, korruption, svek och skenhelighet. "Om någon skulle be mig att i två ord sammanfatta vad jag saknar i den svenska litteraturen så skulle jag säga Robert Harris ." Jesper Högström, Dagens Nyheter "En välskriven och riktigt...

Nerdy Books

2019-02-24

Jag tyckte om den här boken mer än jag trodde att jag skulle göra! Trots att jag är ateist har jag någon skum fascination för just Vatikanen och det är väldigt intressant att få veta något så när hur valet av påven går till (vad som är fakta och påhittat är dock svårt att säga, även om författaren har gjort sin research genom att intervjua kardinaler och annan personal från Vatikanen). Det är mycket som är tradition med flera hundra år på nacken, vilket också är intressant att läsa om.
Intrigerna och maktspelet tillförde så klart väldigt mycket till handlingen men jag gillade också hur karaktären Lomeli porträtterades. En både sympatisk och ärlig person, även om han har sina tvivel. Och sedan twisten i slutet som verkligen överraskade mig!

2018-06-02

När jag läste Robert Harris förra bok så insåg jag att jag saknat en viss typ av böcker. Tidigare läste jag ofta historiska romaner och trots att Konklaven utspelar sig någon gång efter 2018 så skulle man kunna kalla den för det. Att välja en påve är så traditionsbundet att, förutom en del nymodigheter (som mobiltelefoner och resväskor med hjul) utanför konklaven, så skulle handlingen kunna ha varit förlagd till 1200-talet. Läs mer på min blogg

Jan Ekström

2017-11-13

En mycket intressant bok som ger en inblick i hur valet av en ny påve går till. Delikata intriger och en överaskande upplösning.

Lauri Solmupoika

2017-10-10

Gillade den. Varför är jag inte helt säker på. Lättläst och anspråkslös, med en intrig i en för mig ny miljö.

2017-05-12

Påven är död. Etthundra-arton kardinaler från hela världen samlas nu i Sixtinska kapellet, för att utse det nya överhuvudet. Favoriter faller ifrån och obekväma sanningar kommer fram.
Det är min första bekantskap med Robert Harris böcker. Ändå känns det bekant när man läser, tycker han påminner en del om Dan Brown i hans sätt att skriva. Det är välskrivet och intressant. Han är en riktig berättare, bra på att komma på finurliga historier. Det enda negativa jag tycker är att den bitvis är lite seg, men det tar sig igen. Kommer garanterat läsa fler böcker av Robert Harris i framtiden.