Konferensen

Strandberg, Mats

| 2021

En dysfunktionell arbetsgrupp på konferens blir jagade av en hämndlysten mördare. Nu måste de lära sig att samarbeta på allvar – om de ska ha en chans att överleva. En grupp anställda på kommunens exploateringsenhet anländer till den pittoreska lilla stugbyn vid Kolarsjöns strand. De är där för att ha konferens om ett kontroversiellt projekt som väcker starka känslor, både på bygden och bland personalen. Vad konferensdeltagarna inte vet är att någon iakttar dem från andra sidan sjön. Någon som är ute efter hämnd. När mörkret faller börjar de försvinna, en efter en. Konferensen är en blodig thriller om den värsta teambuildingen någonsin. Det handlar om de människor vi tillbringar större delen av vår vakna tid med, men inte valt själva: kollegorna. Genom Mats Strandbergs förmåga att krypa in under skinnet på sina romangestalter framträder också bilden av ett Sverige i förändring. ...

Anna Granström

2021-05-12

Äntligen en ny skräckroman av @matsstrandberg_ ! ”Konferensen” börjar mjukt med personporträtt och att lära känna karaktärerna: Ett gäng kommunalarbetare som åker på konferens. En bit in i boken börjar det läskiga, för de blir nämligen jagade av en mördare som inte skyr några medel i sin jakt. Triggervarning här - det är verkligen en skräckroman, och en blodig sådan. Och alla som läst Mats Strandberg innan vet att han är fantastisk på målande bilder. Boken känns som en film, den är så orimligt spännande! Jag gillar verkligen alla böcker av Strandberg och jag har läst de flesta. Han är mest känd för Cirkeln-trilogin, som skrevs tillsammans med @sarabelfgren , och förutom de böckerna är ”Slutet” min favorit. Här blev det många tips i ett, men varför inte? ”Konferensen” kommer förövrigt som storpocket i november. Lagom till höstmörkret ☕️ Läs!

Anna Hedenstedt

2021-05-09

En härlig sträckläsare till slasherskräckis! Alltid kul med Strandberg (och Ajvide), då alla deras supersvenska karaktärer, miljöer och situationer bjuder på total igenkänning.

2021-04-30

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Mats Strandberg är en av mina absoluta favoritförfattare. Älskar alla hans böcker, men allra mest hans skräckböcker. Och den här boken, Konferensen, gjorde mig absolut inte besviken. Fantastiska personbeskrivningar, klockrena nutidsskildringar, och riktigt läskig skräck. Och ingen övernaturlig skräck den här gången, utan i den här boken är det människorna som är skräcken. En riktigt, riktigt bra bok som jag absolut rekommenderar.