Konferensen

Strandberg, Mats

| 2021

En dysfunktionell arbetsgrupp på konferens blir jagade av en hämndlysten mördare. Nu måste de lära sig att samarbeta på allvar - om de ska ha en chans att överleva. En grupp anställda på kommunens exploateringsenhet anländer till den pittoreska lilla stugbyn vid Kolarsjöns strand. De är där för att ha konferens om ett kontroversiellt projekt som väcker starka känslor, både på bygden och bland personalen. Vad konferensdeltagarna inte vet är att någon iakttar dem från andra sidan sjön. Någon som är ute efter hämnd. När mörkret faller börjar de försvinna, en efter en. Konferensen är en blodig thriller om den värsta teambuildingen någonsin. Det handlar om de människor vi tillbringar större delen av vår vakna tid med, men inte valt själva: kollegorna. Genom Mats Strandbergs förmåga att krypa in under skinnet på sina romangestalter framträder också bilden av ett Sverige i förändring. "Mats...

2023-12-07

När jag såg att Konferensen skulle komma till Netflix så fick jag oerhört bråttom att läsa boken. Lyckligtvis så var det en del månad kvar när min planering i oktober var färdigläst så den gick att klämma in. Och vad passar väl bättre än skräck i skräcktober?

Egentligen så är det konstigt att ingen har skrivit en skräckbok om det här med konferenser och teambuilding. Det är ju en perfekt miljö. Relationen man har med sina kollegor är ju speciell. Vi tillbringar ju så mycket tid med dem, men vi har inte själva valt varandra. Det finns nog ingen miljö som kan vara lika konfliktfylld som en arbetsplats. Om alla är vuxna (inte till ålder, utan till sätt) och respektfulla så brukar det funka bra. Den här gruppen är ett exempel på motsatsen.

Konferensen är precis varför jag verkligen alltid har avskytt att åka på konferens/teambuilding. Och då tänker jag inte på morden. Det falska, påklistrade, glättiga och alla floskler, att buntas ihop med människor som jag inte har valt. Ogillandet har inte blivit mindre efter att ha läst den här boken. Nu ska jag bara se filmen också.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/12/bok-konferensen-av-mats-strandberg.html

Vera Carlsson

2023-10-23

Ruggigt spännande

Paul Karlsson

2023-10-14

Spännande bok med mycket igenkänningshumor kombinerat med traditionell slasherskräck. Färgstarka karaktärer som man känner igen ifrån vardagen och en story med en uppbyggnad som får läsaren mer och mer intresserad för varje sida eller kapitel man tar sig igenom. När slutet närmar sig är man nyfiken på vilken av de karaktärer som man lärt känna under resans gång som ska få överleva. Miljöbeskrivningen är också väldigt målande och man upptäcker de uppenbara litterära referenserna till Stephen King och nostalgihyllningarna till gamla skräckklassiker som exempelvis "Friday the 13th". Det här har författaren Mats Strandberg gjort bra. Nyfikenheten inför filmatiseringen på Netflix som var en av anledningarna till att jag läste boken är väckt.

Håkan Carlsson

2022-11-01

Detta är författaren Mats Strandbergs senaste bok, det är hans tredje skräckbok.

Vi har nog alla en eller flera författare som klassas som favoritförfattare och när de kommer ut med en ny bok så går den före alla andra böcker. För mig är absolut Mats Strandberg en av mina absoluta favoritförfattare. Jag upptäckte han med hans skräckbok Färjan och efter den var jag såld, ja jag missade faktiskt honom och Sara Bergmark Elfgren när de kom ut med Engelforstrilogin, vilket jag så klar efteråt har rättat till.

När jag pratade med Mats Strandberg på bokmässan 2019 och han berättade om att han skrev på en ny skräckbok som var i genren slasher så blev jag lyrisk och längtade till att boken skulle komma. Jag vet inte hur många filmer jag slukat i denna genre, med så klart Fredagen den 13:e-serien som flaggskeppet.

Vi som har slukat dessa filmer kommer att känna väl igen oss i denna bok, men det blir á la Strandberg. Ett av grundtemana i dessa filmer är att det ofta utspelar sig på en avlägsen plats långt från civilisationen och chans till hjälp. Samt så brukar karaktärerna vara ungdomar som inte allt för ovanligt festar loss och tappar hämningarna. Ett sommarläger brukar vara ett perfekt ställe för detta. Att det finns vatten är också en sak som är vanligt.

Men Mats ändrar lite på reglerna men håller sig ändå trogen genren. Han tar ett gäng som jobbar inom kommunen och sätter dem i en stugby där de skall ha en konferens som handlar om ett kommande storbygge i kommunen, man har tänkt att bygga ett stort köpcentrum som kommer att lyfta kommunens ekonomi.

Boken börjar med en prolog som lite kryptiskt men grafiskt beskriver att något har hänt i denna stugby, något hemskt. Sedan hoppar handlingen tillbaka ett dygn och vi möter de personer som skall komma att tillbringa detta dygn i stugbyn.

Det är här som vi möter en av Mats Strandbergs många styrkor, han har en förmåga att beskriva karaktärer, eller rättare sagt gestalta dem, så att de blir levande och man känner att varje karaktär är unik. Det är små saker som i sättet de pratar, saker de gör. Boken har en långsam uppbyggnad, det tar strax över hundra sidor, alltså en tredjedel in i boken, innan hemskheterna börjar. Men det är inte en enda gång långtråkigt att läsa. Under dessa sidor så bygger han upp karaktärerna, förklarar konflikter som de har inom sig och kanske emellan varandra. Samtidigt hintar han om att någon spanar på dem. Förutom prologen så anar man som läsare att detta är lugnet innan stormen, kastrullen håller långsamt men säkert på att koka över.

Det han gör i denna bok är att sätta mänskligheten till sitt yttersta test (ok, det kanske han gjorde ännu mera i boken Slutet, som handlar om jordens undergång) och det är lite av en sak som kanske återkommer i alla hans böcker. Hur kommer personer av olika karaktärstyper reagera när de blir satta i och utsatta för situationer som inte hör till det normala? Bara dessa olika karaktärer satta i en stugby tillsammans gör att konflikter kommer att uppstå, att de sedan även har en skoningslös mördare efter sig gör ju inte saken bättre. När denna resa är slut så kommer vi att få uppleva många mörka sidor av mänskligheten.

När det kommer till det blodiga och brutala så har verkligen Mats fått till det. Vid en första tanke så tyckte jag att han kanske skulle ha kunnat köttat på lite mera (detta kanske säger mer om mig än om Mats), men så gick tankarna ett varv till och jag inser att han ligger på helt rätt nivå. Han har fått till känslan i både paniken och smärtan när någon blir dödad, för det kan jag säga utan att avslöja något viktigt i handlingen att personer kommer att dö, det är ju lite poängen i denna genre.

Ärligt talat så brukar slasher, i alla fall när det kommer till film, vara rätt så ytliga och det är bara blodet som räknas. Men det är här som Mats kommer in och ger handlingen ett djup och det är det som jag menade med att det blir á la Strandberg. Så jag kan inget annat än att stå upp och applådera Mats, han har gjort det igen. Jag är och kommer för alltid att vara en av hans, som Stephen King kallar det, constant reader och ser alltid fram emot nästa bok från honom.

ElinsBokhylla

2022-08-17

Bokens handling är väldigt spännande men jag det är också rätt så klassisk och en typisk handling i en skräckis.
Det är ju rätt så vanligt med en skräckfilm/thriller bok som utspelas lite avsides från resten av världen, med ett gäng människor som inte riktigt gillar varandra men som ändå måste slås ihop för att ta sig levande därifrån.
Men trots det så måste jag ändå säga att jag verkligen gillade handlingen, eftersom mycket handlade om hämnd och det fanns en röd tråd rakt igenom boken så lyckades Mats Strandberg ändå sätta sin egna lilla spin på allting och det är en riktigt bra och spännande bok.

Handlingen är verkligen en fullträff för mig, så spännande och så många bra karaktärer som är så olika men som på något sätt ändå fungerar bra med varandra. Karaktärsbeskrivningarna var utmärkta, de återspeglade verkligen vilka olika typerna av kollegor det finns och vad som skapar osämja och irritation i ett arbetsteam.
Spott on, precis som jag upplever att det ofta är i Strandbergs böcker, fenomenala karaktärer och karaktärsbeskrivningar.

Precis som i tidigare böcker av Mats Strandberg så tycker jag att miljöbeskrivningarna händelserna i boken är riktigt bra skrivet, det är detaljerat och väldigt lätt att följa med i kapitlen. Även om boken startade lite segt så tog den snabbt fart och höll sitt tempo och spänning ända till slutet.
Jag gillade verkligen känslan av att man blev uttittad och förföljd, det kändes som att man var med i boken och själv blev jagad av gärningsmannen. Tyckte verkligen om att varje händelse som gärningsmannen utförde var så planerat och noga uttänkt, det gjorde boken extra bra och spännande, gav boken ett djup som jag inte upplever så ofta i andra skräckböcker, stort plus!

Det har sagts förr och kommer att sägas igen, vilken jäkel Mats Strandberg är på att skriva riktigt blodiga, läskiga och spännande böcker och denna bok var definitivt inget undantag. Så mycket blod, överraskningsmoment, spänning, tvistar och karaktärer som man både hejar på och samtidigt hatar. Det var till och med så att jag mådde lite illa ibland när beskrivningarna över morden och de olika skadorna var så detaljerade och blodiga, men det gillar jag då vet man att det är en bok av Mats Strandberg!

Boken är uppdelad på så sätt att man får följa med de olika karaktärerna i olika omgångar men så får man även följa med som ett utomstående perspektiv, där man ser över bokens händelser som en fågel och får lite mer insyn på hur gärningsmannen tänker och agerar. I och med att boken är uppdelad i de olika perspektiven så får man läsa lite mer grundligt och detaljerat om de olika händelserna, samtidigt som man även får en riktigt klar bild av vad de går igenom under den hemska natten.

Kapitlen är väldigt lättlästa och det är lätt att komma in i boken och handlingen, så lätt att jag inte kunde lägga ifrån mig den utan ville bara läsa mer och mer. Det bästa var nog med att jag läste den sent på kvällarna ute på min mysiga balkong, det gjorde att boken blev ännu bättre och läskigare!

Konferensen av Mats Strandberg är en riktigt blodig, spännande och läskig bok. En riktigt bra bok som är fylld med obehag, detaljerade beskrivningar och med en sluttvist som jag verkligen tyckte om. En bok som jag verkligen sträckläste, blev äcklad och fascinerades av på en och samma gång, precis som en riktigt bra skräckis ska vara!
För dig som tycker om skräck, spänning och riktigt bra författarskap då kan jag starkt rekommendera denna bok till dig!

Linda Vanil

2022-08-08

Spännande bok som börjar med slutet och sedan får man hela händelseförloppet! Man hoppas in i det sista att allt ska gå bra men det kanske det inte gör……

2022-06-22

Spännande bok! Tänker mig att många på konferens fantiserat om att skriva en sån här bok. Toppen med flera grymma kvinnor, framför allt Nadja som är grym i både vardag och kris.

Cecilia Hermansson

2022-03-08

Höll mig på spänn genom hela boken

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

Spännande otäck men väldigt bra

Annie Sandberg

2021-09-22

DENNA BOK. Satt med handen för munnen flera gånger, obehaglig rätt in i ryggmärgen. Pulsen går upp ordentligt! En av Strandbergs absolut bästa böcker.

Therese

2021-09-11

Väldigt filmisk. Kanske lite lunkande i början när persongalleriet ska presenteras, men när det väl sätter igång är det väldigt spännande. Med tanke på att slutet känns lite abrupt, så hade berättelsen nog inte tagit skada av att vara minst 100 sidor längre.

Äntligen en ny skräckroman av @matsstrandberg_ ! ”Konferensen” börjar mjukt med personporträtt och att lära känna karaktärerna: Ett gäng kommunalarbetare som åker på konferens. En bit in i boken börjar det läskiga, för de blir nämligen jagade av en mördare som inte skyr några medel i sin jakt. Triggervarning här - det är verkligen en skräckroman, och en blodig sådan. Och alla som läst Mats Strandberg innan vet att han är fantastisk på målande bilder. Boken känns som en film, den är så orimligt spännande! Jag gillar verkligen alla böcker av Strandberg och jag har läst de flesta. Han är mest känd för Cirkeln-trilogin, som skrevs tillsammans med @sarabelfgren , och förutom de böckerna är ”Slutet” min favorit. Här blev det många tips i ett, men varför inte? ”Konferensen” kommer förövrigt som storpocket i november. Lagom till höstmörkret ☕️ Läs!

Anna Hedenstedt

2021-05-09

En härlig sträckläsare till slasherskräckis! Alltid kul med Strandberg (och Ajvide), då alla deras supersvenska karaktärer, miljöer och situationer bjuder på total igenkänning.

2021-04-30

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Mats Strandberg är en av mina absoluta favoritförfattare. Älskar alla hans böcker, men allra mest hans skräckböcker. Och den här boken, Konferensen, gjorde mig absolut inte besviken. Fantastiska personbeskrivningar, klockrena nutidsskildringar, och riktigt läskig skräck. Och ingen övernaturlig skräck den här gången, utan i den här boken är det människorna som är skräcken. En riktigt, riktigt bra bok som jag absolut rekommenderar.