Kompisjakten

Vida har tråkigt!Hon har flyttat med sin pappa till ett gammalt hyreshus på Planetgatan. Tyvärr bor där inga andra barn. I sandlådan finns bara kattbajs och under gungorna växer högt gräs.Vida tar till all sin påhittighet och list och ger sig av på kompisjakt ... med oanat resultat.Kompisjakten är första boken om Vida. Det är en kapitelbok för stora och små, att läsas högt eller tyst. Boken bjuder på skratt och fnitter och lite allvar. Framförallt är det en bok om ovanlig vänskap.Lotta Hellström berättar med värme och humor om hur det är att vara sju år och längta efter vänner. Linda Weilands underfundiga illustrationer ger uttryck åt bokens finurligheter.

Det här är en jättesöt historia om ensamhet och om hur viktigt det kan vara att ha vänner, och dessutom om vad missförstånd kan ställa till med. Vida och pappa har precis flyttat till en lägenhet men i området finns inga barn, bara en liten farbror som är väldigt inne på vad som är rätt och fel. Helt plötsligt sitter det ett barn i körsbärsträdet på gården, och det fungerar ju inte. Och jösses vad hennes pappa skriker och gormar, bäst att rädda barnet från den elakingen.

Vänner kan vara bra att ha, oavsett vilken ålder man själv eller de är i. Och den fina berättelsen om hur Vida hittar kompisar berättas både varmt och humoristiskt av Lotta Hellström. Det är verkligen som att vara sju år igen när man läser den här. Jag gillar också att vi får följa både Vida och farbrorn, som heter Sten, i den här berättelsen. Det fördjupar historien att få se den från två olika perspektiv. Det är också trevligt att se att det är pappa Vida bor med, och inte bara mamma. Jag tycker också om att Sten vill rädda Vida och Vida vill göra Sten glad, att båda fastnar så fort för varandra och det är den upphängningen som vi sedan får följa rakt igenom.

Persongalleriet är lagom stort och lätt att hänga med i. Jag älskar Vidas personlighet, och jag gillar Sten som är sådär inrutad och måste helt plötsligt ändra sina vardagliga rutiner för att lösa det självpåtagna uppdraget.

Linda Weilands bilder är underbara, roliga och ger berättelsen ett extra lyft. Jag älskar att Vida får vara ett barn med rufsigt hår och som älskar att gå ut i pyjamas (för att den också ska få luft) och har sådana där fixa idéer som alla har men som gärna är lite mer extravaganta när man är i sjuårsåldern. Precis så hoppas jag att mina barn är när de är i sjuårsåldern (och alla andra åldrar med såklart)

Bettan_bokprataren

2020-01-16

Kompisjakten är en trevlig och charmig liten bok. Den beskriver så väl hur det kan vara att känna sig ensam och längta efter en kompis. Vida bjuder oss på lite bus och tokigheter men även en sjuårings funderingar. Härligt illustrerad med lite tokiga och roliga bilder att samtala till men fina färger som gör mig glad. Passar till åldersgruppen 6-9 år som både högläsning med även till de som just knäckt läskoden då den är välskriven med ett språk som fungerar utmärkt till den tänkta målgruppen. Se mer på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/01/kompisjakten-lotta-hellstrom-linda.html

Jag har läst Kompisjakten som är skriven av Lotta Hellström och illustrerad av Linda Weiland, boken är utgiven av Under the Kite Publishing 2019. Vida är sju år och har precis flyttat till en lägenhet på Planetgatan tillsammans med pappa. Här ska de få det lugnt och skönt utan mammas stök. Men Vida har tråkigt, här finns inga kompisar. Vida ger sig ut på kompisjakt och hittar en oväntad vänskap. Kompisjakten är en fin och rar bok om att längta efter en kompis. I boken finns tokiga och roliga inslag samt lite allvar. Boken är rikt illustrerad med varma och charmiga illustrationer som passar fint ihop med texten. Kompisjakten riktar sig till åldersgruppen 6-9 år och det tycker jag är en bra riktlinje. Boken passar både för högläsning samt att läsa själv för dem som har kommit igång att läsa lite mer.