Kompisar online

Askling, Emma

"Hoppfull, inspirerande och humoristisk ... En härlig bok för såväl killar som tjejer, att läsa själv eller varför inte tillsammans i klassen." Bibliotekstjänst "En fin berättelse - både att läsas tyst för sig själv eller att lyssna till i grupp." Boktokig, Eva BoströmRelationer och intriger i femte klass!För Melvin 12 år känns livet inte längre lika roligt. Hans pappa har lämnat familjen. Det har börjat strula i skolan, och det är svårt för honom att tygla sina känslor. Det är inte ens lika kul att spela tv-spel längre. Att vara ihop med Cleo, klassens drottning, är inte heller så lätt. Men vem kan han prata med och fråga om råd? Ibland är det enklast att fråga någon på distans, som en kompis online.  Boken är humoristiskt och varmt skriven om hur det är att vara barn på väg in i tonåren idag.Emma Askling skriver om vänskap, familj och svek och visar att livet har både dalar...

Hannaskolanklass4

2021-12-03

Kul att läsa om kompisar och så.

Evelina Vincent

2019-09-22

Humoristiskt och djupt om vänskap.

Jag har läst Kompisar online av Emma Askling, boken är utgiven på Ordalaget Bokförlag 2018. Melvin är tolv år och just nu är livet jobbigt. Pappa har stuckit, det är tufft i skolan och dessutom vet inte Melvin hur han ska göra slut med Cleo. Det känns inte ens roligt att spela tv-spel längre. Melvin får gå till skolkuratorn för att prata om det som är jobbigt, men Kurator-Siw kan inte hjälpa honom med allt. Melvin öppnar sig för en okänd spelkompis online som heter Ztarkiller… Jag tycker att Kompisar online är en riktigt bra bok! Boken är lätt att läsa med ett språk som barn i mellanstadieåldern känner igen sig i. Likaså tror jag att många känner igen sig i känslor, problem och hur livet kan vara när du är tolv år och snart tonåring. Ett fint boktips till barn i mellanstadieåldern att läsa tyst för sig själv, tillsammans med en förälder eller tillsammans i klassen.

Elin Alriksson

2018-10-09

Har läst boken tillsammans med min 11åriga dotter. Vi tyckte båda väldigt mycket om boken. Den är varm, rolig, sorglig och väldigt fin.

Rolig, varm och stark!

@barnbokstips

2018-09-06

Det här är en riktigt fin bok om hur det är att vara Melvin 12 år med en pappa som har stuckit, en tjej som han inte vet hur han ska göra slut med och kompisar som han mest bara hänger med i spelet de spelar, inte IRL. Via spelet träffar han Ztarkiller. Han känns som en riktigt bra vän, men vem är han egentligen och hur blir det när de ses IRL och Ztarkiller visar sig vara någon helt annan än vad Melvin tänkt. Författaren skriver trovärdigt om en 12-årig killes vardag. Jag gillar att kuratorn i boken får vara en schysst, bra vuxen att prata med. Förhoppningsvis får det barn att våga gå till en skolkurator om de behöver. Boken tar upp gaming, relationer med äldre släktingar, att sakna en förälder som stuckit och som dessutom missbrukar, vänskap, kärlek och mod. En riktigt fin bok som passar både killar och tjejer i mellanstadieåldern och kanske upp till sjuan. Författare Emma Askling, Ordalaget bokförlag.