Kommunistiska manifestet

Marx, Karl

| 1978

Kommunistiska manifestet öfirar 150-årsjubileum i år. Men dynamiten är fortfarande explosiv. Vertigo firar med en omstörtande folkupplaga för 20 spänn. "Vill vi på våra axlar bära dessa illitterata fyllon, hycklande torskar, enfaldiga hustrumisshandlare, schizoida fläskhögar, dumdryga fascister: Stenbeck, Wallenberg, barnevik, Bonnier, Dahlbäck - vill vi dränkas av svallvågorna när de vältrar sig i dypölen de gjort samhället till? (Ur Företalet av Boris Benulic och C-M Edenborg)

Tobias Hagljung

2020-07-29

Lättläst, mysig ton och ett vackert budskap som bäddar för en god natts sömn av vackra revolutionära drömmar.

Kenneth Olausson

2010-03-11

Jag såg Manifestet på en av sidorna här och blev förvånad - läser någon fortfarande detta? Uppenbarligen, så frågan är väl snarare hur många stars det ska få. Hade Boktipset funnits de härliga åren runt 1968 (om nu någon törs erkänna att man fortfarande kommer i håg det årtalet, då man inte bara var en vacker yngling utan också visste alla svar på alla frågor) hade jag utan tvekan satt 5+. Som historiskt dokument är väl en fyra rimlig? Som vägledande kompass i vår förvirrade tid då? Ja säg det - men 2010 är onekligen ganska långt från 1848, det får man nog konstatera.