Kommissarien och tystnaden

Nesser, Håkan

| 2003

"När hon äntligen hittade kroppen hade solen för längesedan gått ner. Mörkret hade börjat växa mellan granarna, och under ett förvirrat ögonblick undrade hon om det ändå inte var ett slags illusion. En bisarr hägring, detta plötsliga vita flickkött som lyste emot henne under riset... " En anonym kvinna meddelar att flickor försvinner från ett sommarläger hos den obskyra sekten Det Rena Livet. Talar hon sanning? Vem är hon? Och vad döljer sig bakom sektledarens fanatism? Kommissarie Van Veeteren tar sig an ett fall där alla frågor bemöts med tystnad och där hans egen intuition är det enda som kan ge honom svaren. Kommissarien och tystnaden är den femte av Håkan Nessers böcker om Van Veeteren, vilka har gått ut i stora upplagor och belönats med ett flertal priser. Två av dem har av Svenska Deckarakademin utsetts till "Årets bästa deckare": Borkmanns punkt (1994) och Kvinna med...

2016-11-24

Håller på att återupptäcka Nesser, vilket härligt språk!

Marc Moore

2014-01-07

Lite av ett Nesser-fan är jag ju men denna grep aldrig riktigt tag i mig trots de allvarliga temat. Några av förhören var dock dråpliga och lättade upp stämningen något.

2013-10-04

Omöjlig att lägga ifrån sig! Väldigt spännande, sorglig och välskriven. En av Nessers allra bästa! Rekommenderas varmt!

2011-10-05

Det är skönt att koppla av till en deckare ibland. Nesser tillhör de absolut främsta i genren i Sverige. Bra språk, sköna karaktärer och alltid en bra intrig. Den här ´är helt klart läsvärd.

2010-07-31

Hörde inte klart.

Oskar Henriksson

2010-06-14

En riktigt riktigt bra kriminalroman med en klassisk intrig! Ganska förutsägbar handling men ändå en riktig sidvändare.

Oskar Henriksson

2010-03-15

En medelgod Nesser. Dock inte den med den mest oväntade upplösningen. Men en sidvändare så som alla Nesser är.

Lars B.

2009-07-30