Komma över

Olsson, Ingrid

| 2010

- Älska är ett så stort ord, sa Emma. Nästan för stort. Jeppe håller med. Nu gör han det. Nu önskar han att han aldrig träffat henne, för då hade han sluppit veta hur det kan kännas. När det är på riktigt. När det är så stort att det inte får plats inuti. Jeppe har det bra. Egentligen har han det skitbra. Han får inte glömma det. Egen lägenhet i stan. Tio minuter till badplatsen och två månader tills plugget börjar. Och han är fri som en fjärt när han följer med polaren Juggo på sommarens alla fester. Så varför känner han sig som en ledsen gammal köttbilssjäl där han sitter i sin sunkiga andrahandsetta och lyssnar på smöriga låtar om olycklig kärlek? På fullt allvar, men med mycket värme och humor skildrar Ingrid Olsson ett förhållandes uppgång och fall.

Louise Olsson

2013-04-07

Kort! Kändes som att författaren inte tyckte att det var kul att skriva! Hade kunnat vara bra om den hade varit mer välskriven!

Linnéa Lindahl

2011-06-01

Kul med en ungdomsbok med en kille i huvudrollen som handlar om känslor, övergivenhet och olycklig kärlek. Jag har då i alla fall inte läst så många böcker i ämnet.

Sofies bokblogg

2010-10-22

Snabbt utläst, antar att den kommer att bli ganska snabbt bortglömd också. Jeppe kommer liksom ingenstans, varför tar han inte bara tag i något?

Skrotmagnet

2010-10-14

När jag läste den här boken så var det med samma stigande sav av ilska som jag kan känna inför alla fall där en person blir utsatt för andras svinaktiga beteende utan att göra något tillbaka.
I det här fallet irriterade jag mig inte bara på Jeppes ex, utan även på Jeppes medgörlighet och dörrmatte-attityd. Han sumpar chanser, eller får dem sumpade av andra. Det är ingen feelgood-bok, utan mer en bok som kan läsas i terapeutiskt syfte av nydumpade (ungdomar) som söker efter igenkännande beskrivningar.