Kom med mig

Saviano, Roberto

| 2012

"Kom med mig" bygger på de berättelser och avslöjandenom dagens Italien som Roberto Saviano bidragit medsom medarbetare i det italienska tv-programmet Vienivia con me (Kom med mig). Framför allt utgår berättelsernafrån hans erfarenheter av och kunskaper om denitalienska maffians inflytande på delar av det italienska samhället. »Vi drömde om att göra ett ambitiöst kvalitetsprogram med inflytelserika gäster: ett program riktat till en stor publik med inentionen att berätta om ett Italien som nästan aldrig annars syns i tv. Vi ville berätta om smutskastningsmaskineriet, om maffian, om politiken, om hurdet går till när man köper röster, om lögnerna kring jordbävningen i L'aquila och om handeln med sopor.» Ur bokens förord

Kristina Simar

2012-02-16

Som alla andra Roberto Savianos böcker var även denna mycket välskriven och innehållsrik. Kort och koncis skrivet och ändå har han fått med det väsentligaste på bara 161 sidor, där många andra författare behöver cirka 500 sidor och som ändå inte gör boken mer läsvärd. Det är inte alltid antalet sidor som gör om en bok får med allt. Även en kort bok kan få med det viktigaste. Saviano är även en stor stilist och han skriver detaljerat och intressant. Jag beundrar verkligen Roberto Saviano som vågar skriva om Italiens maffia och numera tvingas leva under dödshot med livvakter var han än går eller reser. Läste att han i år 2012 fått Palmestipendiatet, något som han verkligen är värd. Nu längtar jag redan efter en ny bok av honom.
www.kristinasimar.se