Kom i min famn

Eriksson, Caroline

Psykologiskt drama med familjerelationer i centrumHur skulle du reagera om du en dag kontaktades av en främling som avslöjar något som får hela din värld att vändas upp och ner? Det är vad som händer Thomas, en gift man med en fyraårig dotter, en man som prioriterar familjen och sätter en ära i att vara en god människa. Samtalsterapeuten Simone Boman får ett uppdrag på företaget där Thomas arbetar och vinner snart hans förtroende. Allteftersom de kommer varandra närmare får hon svårt att hålla den professionella distansen, samtidigt som hon brottas med sina egna demoner. Snart finner hon sig indragen i något mycket större och mörkare än hon någonsin kunnat förutse."Med sin nya bok är svenskan den mest omtalade i Europa. De försvunna är en psykologisk spänningsroman som fått enormt fina recensioner."- AFTONBLADET OM DE FÖRSVUNNA***Caroline Eriksson...

Eva Boktokig

2020-04-14

Jag har läst ”Kom i min famn” av Caroline Eriksson. Det är en mörk relationsthriller, som förlaget kallar Family noir. Jag tycker det uttrycket är en bra beskrivning av vilken sorts bok det är. Jag älskar hur relationsdramatik får ta plats i berättelsen. Det lägger grunden till den obehagliga spännande berättelsen som växer fram. Jag tänker under läsningen att jag är glad att jag inte är i samma sits som huvudpersonen Thomas är.

Huvudpersonerna känns trovärdiga och relationsbiten känns realistisk. Det gör att jag dyker djupare in i berättelsen. Jag är glad över hur sympatisk Thomas får vara. Att han vill vara en god människa och prioritera sin familj. Det känns lite ovanligt, men ger en trevlig ljuspunkt i det obehagliga.

Överhuvudtaget är boken mycket välskriven. Det är lätt att fastna i den. Det gjorde jag och det vågar jag säga att du kommer göra också.

Det här är det första jag läser av Caroline Eriksson. Detta är hennes femte skrivna bok och Kom i min famn är del 1 i en planerad serie om samtalsterapeuten Simone. Boken är välskriven med ett bra språk som är är lätt att förstå och har ett bra flyt. Väldigt positivt enligt mig är att boken har korta kapitel, något som jag älskar. Jag tycker att Caroline beskriver skickligt både miljö och personbeskrivningar som gör att jag som läsare lär känna dom. Boken börjar väldigt bra och jag dras snabbt in i handlingen och drivet är bra och jag vill bara läsa vidare. Efter en stunds läsning så tappar boken mig tyvärr och jag upplever den seg, lite rörig och drivet att läsa mattas av. Boken får av mig 3+, en ok bok med intressanta och spännande familjerelationer och jag vill fortsätta att läsa om Simone i del 2.

Jennifer Johansson

2020-02-13

Tack till HarperCollins Nordic för recex!

Kom i min famn är ett familjedrama där Thomas hamnar mitt i centrum fast han egentligen inte vill. En dag får han anonyma sms som får hans värld att kantas upp och ner, medan samtalsterapeuten Simone dras mer och mer åt Thomas håll och riskerar att rista upp sin egna familj.

Redan efter prologen så var jag fast i den här boken och ville bara veta vad som skulle hända. Men på något sätt så allt eftersom boken gick så var det så uppenbart hur allting hängde samman och vad som skulle ske, så när höjden nåddes så var det inte den där känslan jag önskar att jag fick. Simone kändes ofta som en rätt överflödig karaktär, då fokuset mest låg på Thomas och hans egna familjedrama. Simone kändes lite frånvarande och som att hennes historia egentligen inte spelade så stor roll - och att inte så mycket egentligen hände.

Jag brukar inte gilla att läsa böcker om otrohet, något som denna verkligen berör, men Eriksson hanterade otroheten på ett sådan smidigt sätt att jag inte kände mig besvärad kring de frågorna och diskussionerna i boken. Karaktärerna som Eriksson lyckats skapa är sammanhängande och logiska, och det är lätt att ryckas med i deras berättelser och liv.

Om du letar efter ett spännande familjedrama med trovärdiga karaktärer, så är det här boken för dig!

Briljant, spännande & välskriven!

Bettan_bokprataren

2020-01-20

Vill du läsa en nagelbitare? I så fall ska du läsa den här psykologiska spänningsromanen.
En stark bok med en nervkittlande känsla rakt igenom. Jag kunde inte sluta läsa den, jag var tvungen att bara läsa ett kapitel till och ett till och...Caroline är mycket skicklig på att bygga upp spänning, den kryper in under skinnet på mig. Redan från första till sista sidan kryper det och jag bara väntar på att det ska hända något olustigt, något hemskt.
Boken har ett snabbt tempo, ett bra driv och den är lättläst. Ser fram emot nästa!

Jag säger bara LÄS! Du får en läsupplevelse utöver det vanliga! Se till att ha tid, du vill sträckläsa, jag lovar!

2020-01-18

Helt okej start på en serie, följer gärna Simone vidare.

2020-01-11

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Kom i min famn är den första boken i en ny serie i genren Family Noir, och handlar om samtalsterapeuten Simone Boman.

Tidigare så har författaren Caroline Eriksson skrivit fyra böcker. Två historiska spänningsromaner och två psykologiska spänningsromaner. Jag har läst dom två senare, De försvunna och Hon som vakar. Och jag tyckte mycket om båda dom två böckerna.

Och nu ser jag verkligen fram emot den här nya planerade serien, för jag tyckte väldigt mycket om den här första boken i serien.

Boken Kom i min famn är välskriven och med en krypande spänning i sig. Den är lättläst och var svår att lägga ifrån sig. Den är absolut inte förutsägbar, och jag tyckte mycket om karaktärerna.

Rekommenderas varmt.

Linda Svensson

2020-01-03

Mycket bra start på serien, ser fram emot uppföljaren.

Tarja Ahlgrén

2019-12-22